۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کاهش هزینه سرشماری با روش ثبتی مبنا
رئیس مرکز آمار ایران خبر داد

کاهش هزینه سرشماری با روش ثبتی مبنا

حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران گفت: با سرشماری ثبتی مبنا، تا ۹۰ درصد هزینه‌های سرشماری نسبت به شیوه سنتی، کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار، جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که برای هر سرشماری سنتی بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: در شیوه سرشماری ثبتی مبنا، این رقم بسیار کاهش می‌یابد و ارزش افزوده‌ای ایجاد می‌کند که در کیفیت داده‌های نظام آماری مورد نیاز است و در بازده‌های جغرافیایی کوچکتری این داده‌ها را می‌توان به دست آورد که مورد نیاز برای برنامه ریزان منطقه‌ای و آمایش سرزمین باشد.

وی با اشاره به این که در شیوه سرشماری سنتی، تعداد زیادی ماموران آمارگیر در رده‌های مختلف اجرایی عملیات میدانی این کار را در نقاط مختلف کشور انجام می‌دادند گفت: این فرآیند زمانبر و هزینه بر بود در حالی که در یک سرشماری ثبتی مبنا،، چون بحث استفاده از داده‌های دستگاه‌های اجرایی است هزینه‌هایی که انجام می‌شود از جنس سرمایه گذاری است و باعث ارتقاء کیفیت دولت الکترونیک و خدمات عمومی ما می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: خیلی از دستگاه‌ها فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده اند و امروز می‌توانیم بگوییم جز کشورهایی هستیم که قانون سرشماری ثبتی مبنا را به شکل مصوبه از هیئت دولت داریم و در ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن وزرا عضو هستند.

حسین زاده به اجرای آزمایشی طرح ثبتی مبنا در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال در یک طرح آزمایشی کوچک درباره عشایر کوچنده از سرشماری ثبتی مبنا استفاده کردیم که در روز آمار از آن رونمایی شد که بر این اساس ۹۴ درصد در هزینه‌ها صرفه جویی شده است.

وی افزود: در سرشماری سنتی، عکسی از جامعه نشان داده می‌شود، اما در سرشماری ثبتی مبنا یک پویانمایی و فیلم از جامعه داریم که از کیفیت بالاتری برخوردار است.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به این که درحال حاضر ۱۵ وزارتخانه و دستگاه، عضو ستاد سرشماری عمومی

نفوس و مسکن هستند گفت: تعداد بیشتری از دستگاه ها، در قالب کمیته‌های زیرگروه نیز در این ستاد هستند.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های کشور آمادگی لازم برای ارائه داده‌ها به ستاد سرشماری را دارند یا نه؟ افزود: همین موضوع باعث شده است تا در سال ۹۹ از سرشماری ۱۴۰۵ صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: در دنیا هشت تا نه سال طول می‌کشد تا کشوری بستر لازم برای استفاده از این شیوه را فراهم کند، چون کیفیت نتایج سرشماری کاملا به سامانه‌های دستگاه‌ها و همکاری آن‌ها وابسته است.

کد خبر: ۶۴٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha