۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
زمینه توسعه اراضی کشاورزی آذربایجان غربی فراهم شد؛ تحول در صنعت آبرسانی
با افتتاح ۱۰ طرح صنعت آب و برق آذربایجان غربی؛

زمینه توسعه اراضی کشاورزی آذربایجان غربی فراهم شد؛ تحول در صنعت آبرسانی

ارومیه- امروز با بهره برداری از ۱۰ طرح به صورت همزمان در حوزه صنعت آب و برق آذربایجان غربی با اعتباری بیش از ۱.۳ هزار میلیارد تومان زمینه تحول در صنعت آبرسانی و توسعه اراضی کشاورزی این استان مرزی فراهم شد.

بازار؛  گروه استانها: بهره برداری از طرح‌های سد «کانی سیب»  پیرانشهر با ۵۰۰ میلیارد تومان، سد «کرم آباد»  پلدشت با ۵۲۰ میلیارد تومان و برق‌رسانی به هشت روستا با سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان اعتبار امروز پنجشنبه توسط رئیس جمهوری، در این استان مرزی نوید بخش تحول اساسی و گام های بلند محرومیت زدایی در آینده ای نزدیک است.

در سالهای اخیر خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات زیادی در بخش توسعه اراضی کشاورزی استان را فراهم کرده بود به گونه ای که آهنگ مهاجرت از روستا به شهرها شتاب گرفته بود اما امروز با افتتاح این طرح ها ضمن کاهش مهاجرت، ثبات جمعیت، رونق اقتصادی منطقه را بزودی شاهد خواهیم بود.

در کنار توسعه اراضی کشور خشک شدن دریاچه ارومیه در دو دهه اخیر مشکلات زیست محیطی و اقتصادی زیادی را متوجه منطقه به خصوص اهالی استانهای آذربایجان غربی و شرقی کرده بود که با بهره برداری از این طرح ها زمینه احیای این دریاچه تثبت شده و به وعده رئیس جمهوری کشورمان سال آینده جشن احیای دریاچه ارومیه برگزار می شود.

احیای این زیست بوم ارزشمند از وعده های دولت یازدهم بود و در این مدت طرح ها و اعتبارات زیادی برای احیای آن صرف شد اما سد کانی سیب و انتقال آب از این سد به دریاچه ارومیه از مهمترین پروژه های عمرانی و کلیدی کشور به شمار می رود.

سد کانی‌سیب که مهمترین تامین‌کننده آب موردنیاز برای احیای دریاچه ارومیه بعد از ۸ سال از آغاز عملیات اجرایی امروز به مرحله بهره برداری رسید تا زمینه احیای بیش از پیش این دریاچه نوید بخش رونق اقتصادی، کشاورزی، گردشگری در استان و منطقه باشد.

زمینه ارتقای اراضی توسعه ای و اشتغال در آذربایجان غربی فراهم شد
معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در آیین بهره برداری از سد کانی سیب و ۹ طرح در زمینه صنعت آب و برق آذربایجان غربی توسط رئیس جمهوری کشورمان گفت: با افتتاح سد کانی سیب و نیز طرح اراضی پایاب سد کرم آباد پلدشت زمینه اجرای آبیاری ۸۰درصد از زمین های کشاورزی این منطقه فراهم شد.

با افتتاح سد کانی سیب و نیز طرح اراضی پایاب سد کرم آباد پلدشت زمینه اجرای آبیاری ۸۰درصد از زمین های کشاورزی این منطقه فراهم شد

قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۲ هزار هکتار از پایاب سد کرم آباد پلدشت به بهره برداری رسیده است، افزود: تاپایان فعالیت دولت، ۱۰ هزار هکتار دیگر هم از شبکه آبیاری این منطقه افتتاح شده و میزان برخورداری از آب این سد در راستای توسعه بخش کشاورزی منطقه به بیش از ۲۳ هزارهکتار می رسد.

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری از این پایاب یعنی افتتاح اراضی توسعه ای بخش کشاورزی که منجر به اشتغال جدید و تولید بیشتر می شود، ادامه داد: برای اجرای این طرح ها بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

تقی زاده با اشاره به افتتاح مجموعه سد کرم آباد و احداث و آب اندازی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور است و با افتتاح این طرح سالانه آب موردنیاز کشاورزی اراضی پایاب به میزان ۱۱۲ میلیون مترمکعب به‌وسیله این سد تأمین می‌شود.

معاون وزیر نیرو درامور آب و فاضلاب، با اشاره به اینکه سد کرم آباد پلدشت اردیبهشت سال گذشته آبگیری شد و امروز به صورت کامل افتتاح می شود، گفت: سد کرم آباد پلدشت از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۵۴ میلیون مترمکعبی بوده و در ۳۰ کیلومتری جنوب این شهرستان و در مدت ۴ سال احداث‌ شده است، این سد ازجمله سدهای شناخته‌شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث می‌شود.

سد کانی سیب ظرفیت مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب آب را دارد
معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در ادامه با اشاره به بهره برداری از سد کانی سیب گفت: تاکنون ۳۴ کیلومتر از تونل ۳۵.۵ کیلومتری انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه حفاری شده و با حل مشکل در ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، احتمال افتتاح این تونل در اوایل سال آینده وجود دارد.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه در این ۱.۵ کیلومتر باقی مانده، معضل تولید آب، دستگاه های حفار را با مشکل مواجه کرده که با حفر ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ و ۱۲۰ متر، در صدد حل مشکل برآمده ایم، ادامه داد: همه ظرفیت تخصصی و تجربیات را برای حل این مشکل به کار گرفته ایم و پیش بینی می‌کنیم که با ۵۰۰ متر پیش روی، این مشکل رفع شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در خصوص سد کانی سیب نیز بیان کرد: این سد به عنوان مهمترین منبع تامین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد.

سد کانی سیب به عنوان مهمترین منبع تامین آب پایدار در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده و سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب از این سد در اختیار این دریاچه قرار می‌گیرد

وی گفت: این سد، یکی از طرح‌های مهم برای احیای دریاچه ارومیه بوده و علاوه بر ماموریت احیای دریاچه، این سد برای منطقه پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی نیز بسیار مفید است به طوری که از آب آن در راستای تامین آب پایدار کشاورزی و توسعه گردشگری و اشتغال ناشی از آن استفاده خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب افزود: برای اجرای سد کانی سیب در منطقه پیرانشهر در جنوب غربی آذربایجان غربی، پنج هزار میلیارد ریال توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده است.

وی با بیان اینکه این سد از نوع خاکی با هسته رسی است، اظهار کرد: حجم کنونی آب مخزن ۵۰ میلیون متر مکعب اندازه‌گیری شده و همچنین حجم مخزن در تراز نرمال ۲۲۰ میلیون متر مکعب است.

۹۵ خانوار روستایی آذربایجان غربی از نعمت برق بهره مند شدند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی نیز با اشاره به آغاز برق رسانی به هشت روستا با سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان از امروز پنجشنبه، گفت: برق رسانی به روستاهای استان به دلیل شرایط کوهستانی و صعب العبور و زمستانهای بسیار سرد و یخبندان امری دشوار است اما تاکنون عملیات برق رسانی در هیچ نقطه از استان متوقف نشده است.

اکبر حسن بکلو با بیان اینکه برای زمینه سازی مهاجرت معکوس روستائیان و بهره مندی سایر روستانشینان در روستاهای زیر ۱۰ خانوار، طرح‌های برق رسانی همچنان در استان ادامه دارد، افزود: با بهره برداری از این ۸ طرح برق رسانی به روستاهای آذربایجان‌غربی ۹۵ خانوار از نعمت برق برخوردار می‌شوند و برای اتمام این طرح‌ها بیش از ۱۶ هزار متر شبکه ۲۰ کیلو ولت هوایی، ۲ هزار و ۱۸۰ متر شبکه توزیع فشار ضعیف و ۸ دستگاه پست هوایی احداث شده است.

برق رسانی به روستاهای استان به دلیل شرایط کوهستانی و صعب العبور و زمستانهای بسیار سرد و یخبندان امری دشوار است اما تاکنون عملیات برق رسانی در هیچ نقطه از استان متوقف نشده است

وی با بیان اینکه روستای قزقاپان ترک در فاصله ۸ کیلومتری شهر تکاب ایستگاه اول این طرح ها است که امروز به بهره برداری می رسد، افزود: و پروژه از تیر ماه سال ۹۹ شروع و در هفته دوم آبان ماه ۹۹ خاتمه یافته است شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۶۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۴۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۳۶۳۰ میلیون ریال احداث شده است.

حسن بکلو اضافه کرد: برق رسانی به روستای قزلجه علیا از خرداد ماه سال ۹۹ شروع و در هفته دوم ابان ماه ۹۹ خاتمه یافته در این زمینه شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۷۰۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۴۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۵۲۳۷ میلیون ریال احداث شده است.

وی اضافه کرد: برای برق رسانی به اهالی روستای میدان نیز شبکه ۲۰ کیلو ولت به مقدار ۲۵۰ متر و شبکه فشار ضعیف به مقدار ۱۰۰ متر و یک دستگاه پست هوایی ۲۵ کیلو ولت آمپر جمعا با هزینه ۱۱۸۲ میلیون ریال احداث شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان غربی روستای کانی اسپان، روستای آرتا کندی، روستای آق تپراق، قوری ناو و روستای نوروزلو ازدیگر طرح های برق رسانی برشمرد که امروز به بهره برداری رسیدند، گفت: برای اجرای این طرح ها اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال، هزینه صرف شده است.

رئیس جمهوری کشورمان در این آیین همچنین خطاب به استاندار آذربایجان غربی خواست تا کانالهای ۳ و ۴ شبکه زهکشی کرم آباد که در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار را پوشش می‌دهد، در اسرع وقت تکمیل شود تا کشاورزان منطقه حداکثر استفاده را از این کانال‌ها و سدها داشته باشند.

با تحقق این دستور در سالهای آتی شاهد رونق خوبی در بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری در حوزه خواهیم بود.

آذربایجان غربی در سالهای گذشته به دلیل غفلت مسئولان با وجود ظرفیت های بالای اقتصادی، کشاورزی و نیروی انسانی تحصیلکرده گام های توسعه و محرومیت زدایی را به خوبی طی کرده است امید می رود با بهره برداری از این طرح ها زمینه رونق اقتصادی، کشاورزی و همه جانبه استان در سالهای آتی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۶۴٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha