۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
۱۰ کشور برتر تولید کننده محصولات کشاورزی| ایران رتبه نخست تولید پسته و جایگاه سیزدهم منطقه در سال ۲۰۲۰
سازمان فائو منتشر کرد

۱۰ کشور برتر تولید کننده محصولات کشاورزی| ایران رتبه نخست تولید پسته و جایگاه سیزدهم منطقه در سال ۲۰۲۰

بر اساس گزارشی که سازمان فائو اخیرا منتشر کرده، ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان هفت کشور برتر قرار داشته و جایگاه سیزدهم را در خاورمیانه و آفریقای شمالی به خود اختصاص داده است و کشورهای چین، ایالات متحده و برزیل جایگاه اول تا سوم تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشاورزی بخشی اساسی از اقتصاد جهان است که عمدتا برای کشورهای در حال توسعه نقش حیاتی دارد. چرا که کشاورزی منبع اصلی اشتغال، درآمد و غذا است و این نیازهای اساسی توسط کشاورزی در سراسر جهان برآورده می شود.

 طبق اعلام سازمان فائو، سهم جمعیت کشاورزی ۶۷ درصد از کل جمعیت جهان است همچنین صنعت کشاورزی ۳۹.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را ثبت کرده و در آن ۴۳ درصد از کل صادرات شامل کالاهای کشاورزی است.

در حالی که به گفته کارشناسان جهانی، پویایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه به تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی آنها بستگی دارد، آمارهای جهانی منتشر شده بیانگر این است که حدود ۱۱ درصد از زمین های سراسر جهان تحت اشغال کشاورزی است و حدود ۲۶ درصد از آنها برای چرای حیوانات استفاده می شود.

در ادامه در آستانه آغاز سال نوی میلادی نگاهی به ۱۰ کشور برتر جهان در سال ۲۰۲۰ و جایگاه ایران در بین دیگر کشورها می اندازیم؛

چین؛ بزرگترین کشور تولیدکننده برنج در جهان| ۱۰ تا ۱۵ درصد از زمین های چین مناسب کشاورزی است
آمارهای جهانی نشان می دهد که کشور چین ۷ درصد از زمین های قابل کشت را در اختیار دارد و با این کار ۲۲ درصد  از جمعیت جهان را تأمین می کنند. در حقیقت در قرن بیستم، چین تلاش کرد تا جمعیت زیادی را تأمین کند و پس از آن، به روزرسانی سیاست ها و فناوری های کشاورزی باعث بزرگ شدن، خودکفایی و رشد چین شد. این در حالی است که یک مقام ارشد برنامه ریزی اقتصادی چین هشدار می دهد که نگهداری این جایگاه بسیار دشوار است. گفتنی است به دلیل جاده سازی و ساختمان سازی های بی رویه، در سال ۱۹۴۹ چین یک پنجم از زمین های قابل کشت خود را از دست داد و اکنون فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از زمین های چین برای کشاورزی مناسب است. جالب است بدانید در حال حاضر چین بزرگترین کشور تولید کننده برنج در جهان است.

کشور چین ۷٪ از زمین های قابل کشت را در اختیار دارد و با این کار ۲۲٪ از جمعیت جهان را تأمین می کنند

ایالات متحده آمریکا؛ بهترین کشور در فناوری کشاورزی| ایالات متحده آمریکا بالاترین میزان الوار را در جهان تولید می کند
ایالات متحده به دلیل علم کشاورزی خود مشهور است و برخی از فناوری های پیشرفته کشاورزی را در جهان ارائه می دهد. این یک الگوی برای بسیاری از کشورها در بخش کشاورزی است  و کشاورزی ایالات متحده به طور مداوم با افزایش نرخ در حال توسعه است. توسعه در این کشور به واسطه تجزیه و تحلیل محصول، ماشین آلات نوآورانه تر و افزایش استفاده از رایانه اشاره دارد! به طور خلاصه، می توان گفت که ایالات متحده بهترین کشور در فناوری کشاورزی است.

بر اساس آمارهای جهانی، کشاورزی در ایالات متحده پس از سال ۱۹۹۰ هر ساله ۵ درصد گسترش یافته است. علاوه بر این، تولید هر کارگر کشاورزی هر ساله ۰.۸۴ درصد افزایش می یابد. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا بالاترین میزان الوار را در جهان تولید می کند چون تقریباً ۷۰ درصد از کل جنگلهای این کشور مجاز به قطع هستند.

گفتنی است در ایالات متحده، ذرت بزرگترین محصولی بوده که به میزان بالغ بر ۲۷۴ میلیون تن تولید کرده، پس از آن دانه سویا با تولید بالغ بر ۷۴ میلیون تن قرار داشته است. گندم نیز سومین محصول تولیدی این کشور بوده که در سال ۲۰۲۰ رکوردی به میزان بالغ بر ۶۹ میلیون تن تولید داشته اند.

شایان ذکر است که عمده محصولات تولیدی در ایالات متحده شاما «نیشکر، سیب زمینی، قهوه، چغندر قند و موز» است.

صنعت کشاورزی چین در سال ۲۰۲۰

برزیل؛ بزرگترین تولیدکننده قهوه، گوشت گاو، اتانول و سویا در جهان
برزیل در طول تاریخ یکی از بهترین کشورهای کشاورزی است و اقتصاد آن بر اساس کشاورزی بنا شده است. حدود ۴۱ درصد از کل زمین های برزیل، نحت کشاورزی است. این سرزمین ۲.۱ میلیارد هکتار مساحت دارد و زمین های اشغال شده توسط کشاورزی در این کشور تقریبا ۸۶۷.۴ میلیون هکتار است. اولویت اول تولید این کشور نیشکر است؛ به طوری که در تولید نیشکر، برزیل رهبر جهانی است و هر ساله ۶۰۰ میلیون تن تولید می کند.

از سوی دیگر برزیل دومین تولیدکننده دانه سویا در جهان نیز هست. همچنین آمارهای جهانی گواه این امر است که کشور برزیل بزرگترین صادر کننده قهوه، گوشت گاو، اتانول و سویا در جهان محسوب می شود در حقیقت. حدود ۷ درصد از سطح برزیل برای تولید محصولاتی که شامل دانه های سویا است استفاده می شود. گفتنی است یک سوم از پرتقال های سراسر دنیا در برزیل تولید می شود.

ایالات متحده آمریکا بالاترین میزان الوار را در جهان تولید می کند چون  تقریباً ۷۰ درصد از کل جنگلهای این کشور مجاز به قطع هستند

هند؛ رتبه اول تولید شیر در جهان
بر اساس داده های جهانی در حال حاضر کشاورزی هند حدود ۵۸ درصد از درآمد زندگی مردم این کشور را تأمین می کند. در حقیقت کشاورزی منبع اصلی درآمد بیش از نیمی از جمعیت این کشور است که ۱۷ تا ۱۸ درصد به تولید ناخالص داخلی آنها کمک کرده است.

 هند بزرگترین تولید کننده بیشتر میوه ها در جهان است که شامل موز، انبه، لیمو، پاپایا و سبزیجات از جمله نخود است. علاوه بر این هند ادویه هایی نیز تولید می کند که شامل زنجبیل، فلفل و چیلی است.

جالب است بدانید کشور هند در تولید شیر مقام اول، میوه خشک دوم، تولید ماهی سوم، تخم مرغ چهارم و رتبه پنجم تولید مرغ در سراسر جهان را دارد. آمارهای جهانی نشان می دهد که در ۱۴ سال گذشته تولید کشاورزی هند از ۸۷ میلیارد دلار به ۳۹۷ دلار افزایش یافته است که نشان از ۱۱ درصد نرخ رشد سالانه دارد.

لازم به یادآوری است که کشاورزی هند دارای جنبه های مختلفی است و تنها با پرورش دام و باغداری ۶۰٪ به تولید ناخالص داخلی هند کمک می کند.

روسیه؛ ۲۳ میلیون هکتار از زمین های خود را تحت کشت محصولات کشاورزی درآورده است
در روسیه، ۱۳ درصد از زمین های کشاورزی برای تولید چغندر قند، گندم و سیب زمینی مورد بهره برداری قرار گرفته است. در حقیقت روسیه عمدتا درگیر اقتصاد صنعتی است و دارای یک صنعت کشاورزی بزرگ است و حدود ۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی روسیه توسط صنعت کشاورزی قبضه شده است. با این کار، صنعت کشاورزی روسیه ۱۶ درصد از فرصت های اشتغال را برای عموم مردم فراهم می کند.

داده های جهانی نشان می دهد که بیش از ۲۳ میلیون هکتار زمین در روسیه زیر کشت محصولات کشاورزی می رود و حدود نیمی از سطح زمین های زیر کشت در این کشور به کشت غلات اختصاص داده می شود. گندم غالب ترین محصول غذایی در سراسر روسیه است.

حدود ۷ درصد از فرانسوی ها از بخش های مختلف کشاورزی کسب درآمد می کنند
فرانسه حدود ۷۳۰ هزار مزرعه دارد که حدود ۷ درصد از مردم از کشاورزی یا بخشهای دیگری مانند شیلات و جنگلداری درآمد دارند. در فرانسه تقریباً همه افراد درگیر فعالیت های مرتبط با کشاورزی هستند که شامل تولید کالاهای کشاورزی و غیره است که نشان می دهد جمعیت فرانسه در  بخش کشاورزی بسیار زیاد است.

گفتنی است در سراسر اتحادیه اروپا، فرانسه بهترین تولید کننده دانه های روغنی، غلات، چغندر قند، شیر و گوشت گاو است. فرانسه همچنین بزرگترین صادر کننده نوشیدنی است و این افزایش ۶ درصدی را در سال های اخیر نشان می دهد.

در حال حاضر کشاورزی هند حدود ۵۸٪ از درآمد زندگی مردم این کشور  را تأمین می کند

۵۰ درصد از زمین های بخش کشاورزی مکزیک به پرورش دام تعلق دارد
کشاورزی در مکزیک از نظر تاریخی و سیاسی برای اقتصاد این کشور بسیار مهم است. البته در تولید ناخالص داخلی مکزیک، کشاورزی درصد کمی کمک می کند. این کشور به صادرات کشاورزی نیز مشهور است.

از سوی دیگر محصولات مهم مکزیک شامل گندم، نیشکر، فلفل، ذرت، موز، آووکادو، لوبیا و سایر میوه های گرمسیری است. جالب است بدانید در مکزیک، حدود ۱۵ درصد از زمین ها توسط بخش کشاورزی اشغال شده و حدود ۵۰ درصد از آنها برای دام استفاده می شود. به همین دلیل تولید دام در مکزیک به میزان قابل توجهی انجام می شود که شامل مرغ، تخم مرغ، گوشت گاو و شیر است.

کشاورزی ژاپن تنها ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تأمین می کند
بر اساس گزارشات جهانی، کشاورزی ژاپن فقط ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تأمین می کند و حدود ۱۰ درصد از مردم این کشور در مزارع زندگی می کنند. آنها کاملاً از فرهنگ غذای سنتی ژاپنی، که برنج همراه با غذاهای دیگری همچون غلات، ماهی، سبزیجات و گیاهان کوهی است حمایت می کنند. با گذشت زمان، مصرف برنج طی ۴۰ سال کاهش یافته و در عوض غذای روزانه که شامل شیر، سایر محصولات لبنی و گوشت می شود، افزایش یافته است.  به این ترتیب تولید برنج در سالهای گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

صنعت کشاورزی ترکیه در سال ۲۰۲۰

آلمان؛ سومین صادر کننده محصولات کشاورزی جهان| 10 درصد آلمانی ها مشغول کشاورزی ارگانیک هستند
تولید برجسته کشاورزی آلمان شامل گوشت خوک، مرغ، سیب زمینی، شیر، غلات، گوشت گاو، چغندرقند، کلم، جو و گندم است. از سوی دیگر حدود ۸۰ درصد از اراضی کشور توسط جنگلداری و کشاورزی بکار گرفته شده است.

در حال حاضر در آلمان، قسمت های جنوبی و غربی دره های رودخانه ای پوشیده از باغ های انگور است و محصولات کشاورزی آلمان از منطقه ای به منطقه دیگر کاملا متفاوت است.

بر اساس آمارهای جهانی آلمان در صادرات کالاهای کشاورزی در رتبه سوم جهان قرار گرفت و حدود یک سوم از محصولات کشاورزی صادر شده از آلمان است. جالب اینجا است که امروز تقریباً ۱۰ درصد از آلمانی ها به کشاورزی ارگانیک مشغول هستند.

طبق اعلام سازمان فائو ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان ۷ کشور برتر قرار دارد

بالغ بر ۱۹ درصد از اشتغال در ترکیه توسط بخش کشاورزی تامین شده است
کشاورزی در ترکیه شغل اصلی عامه مردم است در حالی که صنایع و بخش های خدمات به طور مداوم در حال افزایش هستند. کشور ترکیه دارای شرایط آب و هوایی مناسب، خاک حاصلخیز و بارندگی قابل توجهی است که تولید هر نوع محصول را امکان پذیر می کند لذا تقریباً در تمام مناطق ترکیه، کشاورزی انجام می شود.

گفتنی است در مناطق کوهستانی ترکیه، پرورش طیور در مقیاس وسیعی انجام می شود که یک چهارم به ارزش ناخالص کل تولید مزرعه کمک می کند. در ترکیه، گندم بیشترین تولید و دومین کالای تولید شده چغندر قند، سومین محصول شیر و آخرین مورد گاو است.

داده های آماری نشان می دهد که حدود ۱۹.۲ درصد از کل اشتغال در ترکیه در سال  ۲۰۱۸ - ۲۰۱۹ توسط بخش کشاورزی تأمین شده است. ترکیه همچنین بزرگترین تولید کننده زردآلو، انجیر، کشمش و فندق است از سوی دیگر  ششمین تولید کننده تنباکو است.

ایران؛ برترین تولیدکننده پسته
طبق اعلام سازمان فائو ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان ۷ کشور برتر قرار دارد. در حقیقت ایران در تولید پسته رتبه اول، در تولید خرما رتبه دوم و در تولید سیب در جهان چهارم است.

از سوی دیگر به گفته فائو، مهمترین محصولات این کشور گندم، برنج، سایر غلات، چغندرقند، میوه ها، آجیل، پنبه و تنباکو است. ایران همچنین تولید فراورده های لبنی محصولات، پشم و مقدار زیادی از چوب را به خوبی انجام می دهد.   جالب اینجااست که در این کشور مناطق آبیاری از سیستم های ذخیره آب مدرن یا از سیستم باستانی قنات تغذیه می شوند. به این ترتیب ایران در میان ۱۴ کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در رتبه سیزدهم قرار دارد.

کد خبر: ۶۴٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha