۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
نبرد میلیاردرها؛ نقش ثروت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
آیا بلومبرگ نامزد نهایی دموکراتها می شود؟

نبرد میلیاردرها؛ نقش ثروت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

با توجه به ثروت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده امریکا می توان گفت، این انتخابات نبرد میلیاردرها با یکدیگر است.

بازار، فاطمه محمدی پور: کارشناسان سیاسی معتقدند که انتخابات در آمریکا به عنوان نماد دموکراسی غربی به تدریج در حال تهی شدن از معنای واقعی است و بیش از اینکه مردم منشاء اثر و تعیین‌کننده باشند این صاحبان سرمایه هستند که تاثیر بسیار زیادی بر نتایج انتخابات دارند. اگرچه در سال‌های اخیر نقش پول در مبارزات انتخاباتی تغییر کرده اما هنوز هم سرمایه و پشتوانه مالی یکی از ارکان اصلی در انتخابات آمریکا محسوب می‌شود.

با نگاه به ثروت نامزدهای انتخاباتی ۲۰۲۰ متوجه می شویم که «مایکل بلومبرگ»، شهردار سابق نیویورک با ثروت خالص ۵۶.۱ میلیارد دلاری در صدر رتبه‌بندی ۸ نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اساس ثروت قرار دارد. «دونالد ترامپ» از نظر ثروت دومین نامزد ثروتمند انتخابات ۲۰۲۰ آمریکاست با ۳.۱ میلیارد دلار ثروت. سومین نامزد میلیاردر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز «تام اِستایر» از حزب دموکرات است که ثروت خالص شخصی او ۱.۶ میلیارد دلار محاسبه شده است.

و اما ثروتمندترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، «مایکل بلومبرگ». آقای بلومبرگ ۷۷ ساله پیش از این سه دوره شهردار نیویورک، بزرگ ترین شهر آمریکا بوده است. بلومبرگ صاحب شرکتی ثروتمند در زمینه داده‌های مالی جهانی و رسانه‌ای است که نام بلومبرگ را بر خود دارد و به خاطر سیستم کامپیوتری بلومبرگ ترمینال که به‌طور گسترده از سوی سرمایه‌گذاران در جهان استفاده می‌شود، مشهور است.

نزدیکان او اعلام کرده اند که این میلیاردر نیویورکی بیش از پیش نسبت به توانایی کاندیداهای کنونی حزب دموکرات تردید دارد و به همین دلیل وارد رقابت ها شده است.

ورود این میلیاردر به انتخابات ۲۰۲۰  بازی انتخابات را بیش از پیش پیچیده ‌تر کرده و ممکن است این میلیاردر تازه وارد به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با «دونالد ترامپ» انتخاب شود. ولخرجی‌های کمپین انتخاباتی و استخدام لشکر ۲۰۰۰ نفری برای تشکیلات ستاد انتخاباتی، احتمال انتخاب بلومبرگ به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها را بیشتر کرده است. وی بعد از وارد کردن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به کمپین تبلیغاتی اش، به  مدیران کمپین هایش گفته  نگران پول نباشند و هر قدر که برای موفقیت در این عرصه لازم باشد، از خرج کردن مضایقه نکنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، «مایکل بلومبرگ» از نیمه‌های نوامبر ۲۰۱۹ فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز و تا امروز بیش از ۴۵ میلیون دلار برای دادن آگهی‌های تبلیغاتی فقط در فیس‌بوک هزینه کرده است.

از حدود ۲.۴ میلیارد مورد آگهی تبلیغاتی در اول ژانویه تا ۱۸ فوریه، ۶۹ درصد مربوط به اردوگاه تبلیغاتی مایکل بلومبرگ بوده است. ترامپ با ۱۲ درصد آگهی‌ها در رده بعد قرار دارد و برنی سندرز با هفت درصد، تام استیر با پنج درصد، الیزابت وارن با ۲.۹ درصد، پیت بوتیجیج با ۲.۶ درصد و جو بایدن با یک درصد در رده های بعد قرار دارند.

البته امپراتوری رسانه ای وی در میزان موفقیتش بی تاثیر نیست - امپراتوری رسانه‌ای عظیمی که در تمام این سال‌ها مایکل بلومبرگ را به‌عنوان میلیاردری نیک خواه که از ارزش‌های دموکراتیک آمریکا حمایت می‌کند، به مردم آمریکا معرفی کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، «مایکل بلومبرگ» در چند سال اخیر بالغ بر میلیاردها دلار صرف مقابله با پدیده گرمایش زمین، فعالیت‌های مرتبط با اصلاح قوانین مالکیت اسلحه و موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات کنگره کرده است.

در طی مناظرات اخیر مشخص شد که «مایکل بلومبرگ» از نگاه «برنی سندرز» به تلاش برای خریدن انتخابات متهم شده است. برنی سندرز در این ارتباط گفت: «من از مبلغ بی‌سابقه‌ای که  برای یک کمپین انتخاباتی خرج می‌شود، نگران هستم. می‌دانید، ما در تاریخ آمریکا هرگز چنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم. البته تصور می‌کنم که مردم آمریکا مخالف این روند هستند. نظام  ما دموکراسی است یعنی یک نفر، یک رأی. نه اینکه یک نفر با ثروت ۶۰ میلیارد دلاری‌اش انتخابات را بخرد.

اگر تاکنون به نقش پول در انتخابات آمریکا به عنوان مسئله ای که برای دموکراسی مضر است توجه می‌شد، حالا دیگر با حضور بلومبرگ در رقابت‌های انتخاباتی نقش پول و سرمایه‌داران به بحث پررنگ‌تری در فضای افکار عمومی آمریکا تبدیل‌شده و باعث ایجاد این سوال شده که آیا واقعاً معنای اصلی دموکراسی در سیستم سرمایه‌داری همین است؟

«الیزابت وارن» نیز به انتقاد از بلومبرگ پرداخته و گفت: دموکرات‌ها باید خیلی بی‌فکر باشند اگر یک میلیاردر متکبر را با یکی دیگر جایگزین کنند.

ممکن است مردم امریکا به این درک برسند که تنها راه شکست دادن دونالد ترامپ انتخاب فردی شبیه خودش باشد در این صورت می‌توان گفت همه چیز به نفع مایکل بلومبرگ تمام خواهد شد.

بلومبرگ در نوامبر ۲۰۱۹ هدف خود از شرکت در انتخابات را این گونه بیان کرد: در کارزار انتخاباتی شرکت کرده‌ام تا شخص دونالد ترامپ را شکست دهم و آمریکا را از نو بسازم؛ ما نمی‌توانیم چهار سال دیگر اقدامات فردی بی‌اخلاق و بی‌کفایت را تحمل کنیم.

اما بعد از مناظره انتخاباتی در ایالت نوادا، «برنی سندرز» نامزد پیشتاز رقابت‌های داخلی حزب دموکرات هشدار داد که اگر «مایکل بلومبرگ» به عنوان نامزد نهایی حزب رو در روی ترامپ قرار گیرد، این حزب شکستی سنگین متحمل می‌شود.

هر چند طبقه و سابقه بلومبرگ شبیه ترامپ است اما انتخاب او ممکن است  آراء دموکراتها را از بین ببرد. عمده طرفداران دموکراتها، به خصوص پس از ریاست جمهوری ترامپ، حاشیه‌نشین‌ها، اقلیتهای نژادی و جنسی، مهاجران و شهروندان درجه دو آمریکایی هستند. یک میلیاردر شاید نتواند این طبقه پرشور را به سمت خود جذب کند.

کد خبر: ۶٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha