۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
ایران زیر فشار تحریمهای آمریکا راه تنفس را در اقتصاد داخلی می‌یابد
وال استریت ژورنال:

ایران زیر فشار تحریمهای آمریکا راه تنفس را در اقتصاد داخلی می‌یابد

اقتصاد متنوع ایران، کالاهایی را تولید می کند که این کشور از دیرباز وارد می کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: پایگاه خبری وال استریت ژورنال اخیرا گزارشی با قلم «آرزو اقبالی» و «سونه اِنگل راسموسن» با عنوان «ایران زیر فشار تحریم های آمریکا راه تنفس را در اقتصاد داخلی می یابد» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

خطوط اقتصاد ایران، در واکنش به تحریم های چندساله آمریکا سازوکاری دوباره می گیرد و کشور، هسته های تاب آوری را در اقتصاد بزرگ ملی اش جستجو می کند. شرکت های ایرانی به شکل فزاینده ای شمار کارکنان خود را افزایش می دهند. بنابر آمار دولت ایران، درآمد ناخالص غیرنفتی کشور در دو سال گذشته، ۸۳ درصد رشد داشته و از بخش انرژی که زیر فشار تحریم هاست، پیشی گرفته است.

«محسن توکلی»، کارشناس تحریم ها در شورای آتلانتیک می گوید: هرچند تحریم ها، صادرات نفتی ایران را بطور کامل قطع کرده اما اقتصاد کشور می تواند به حیات خود ادامه دهد.

برای نمونه، هنگامی که در سال ۲۰۱۸، شرکت لوازم آرایشی L’Oréal فرانسه ناچار شد به دلیل تحریم ها، همکاری با شرکت زرسیما، نامی رسا را متوقف کند، شرکت ایرانی خط تولید خودش را راه انداخت که از آن زمان، همان برند را در بسیاری از سالن های آرایشی تهران جایگزین کرده است.

پاکشوما، شرکت ایرانی سازنده لوازم خانگی نیز از خروج رقبای بسیار بزرگتر کره ای همچون ال جی و سامسونگ سود برد. این شرکت نخستین ماشین ظرفشویی داخلی به نام جوزفین را تولید کرد که نام آن از مخترع آمریکایی ماشین ظرفشویی یعنی جوزفین کوشرانه گرفته شده است. فروش تولیدات این شرکت در دو سال گذشته، بین چهل تا چهل و پنج درصد افزایش یافت و به این شرکت امکان داد تا ششصد کارگر دیگر استخدام کند.

در بازار ایران مال تهران، برندهایی همچون آدیداس و بنِتون با برندهای محلی جایگزین شده اند. ایران مال در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد.

شرکت های کوچک و متوسط ایران، پیشران رشد در بخش تولید صنعتی ایران هستند. حدود هزار نمونه از چنین شرکت هایی تاسیس شده و هفده هزار فرصت شغلی را زنده کرده اند.

هرچند مقام های آمریکایی، آمار و ارقام ارائه شده توسط ایران را زیر سوال می بردند اما اقتصاددانان خارجی و نهادهایی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، آمارهای ایران را پایه تحلیل های خود درباره اقتصاد این کشور قرار می دهند.

سهم جمعیتی که در ایران، زیر درآمد پنج و نیم دلار (خطر فقر بانک جهانی برای اقتصادهای بالاتر از حد متوسط) زندگی می کنند، در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ درصد رسید حال آنکه در سال ۲۰۱۱، هشت درصد بود.

«امید غلامی فرد»، بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری سرکلند در سوئد، در چهار شرکت ایرانی که کالاهای مصرفی تولید می کنند- یک شرکت داروسازی، یک شرکت تولید کننده مواد غذایی، یک شرکت بسته بندی و یک شرکت مراقبت های خانگی- سرمایه گذاری کرده است.

کد خبر: ۶۴٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha