۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
ایران، سوم جهان در نانو فناوری
دبیر ستاد فناوری نانو مطرح کرد

ایران، سوم جهان در نانو فناوری

سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو گفت: در صنعت نانو ۷۱۱ محصول تایید شده داریم که به ۴۹ کشور دنیا صادر می‌کنیم.

به گزارش بازار، سعید سرکار با تعریف نانو و اشاره به تاریخچه آن در ایران و جهان گفت: اخیرا سازمان ملل گزارشی درباره صنعت نانوتکنولوژی منتشر و آنجا اشاره کرده که اولین کشور در سال ۲۰۰۱ آمریکا بود که به این صنعت دست یافت بعد چین و بعد از آن در سال ۲۰۰۳ ایران بوده و بعد از ایران کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس و حتی ژاپن به این صنعت توجه می‌کنند.

سرکار گفت: توانسته ایم نانو را در بیش از ۱۵ حوزۀ صنعتی به کار بگیریم مثلا در صنعت ساختمان ۱۰۵ محصول تایید شده داریم، در صنعت پتروشیمی، نفت، نساجی، سلامت، کشاورزی، ورزش، خودرو، کشتی و ریلی، آب و محیط زیست هم همچنین.

دبیر ستاد فناوری نانو افزود: ما ۲۹۴ شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری نانو داریم و ۷۱۱ محصول تایید شده داریم که داریم به ۴۹ کشور دنیا از جمله کره جنوبی، آلمان، استرالیا، چین، و حتی آمریکا صادر می‌کنیم و جغرافیای صادرات ما بسیار خوب است، اما عمق آن باید بیشتر باشد و میزان صادرات باید ارتقا پیدا کند.

سرکار با اشاره به توسعه رشته های مرتبط با نانوفناوری در دانشگاه‌های کشور گفت: ما حدود ۳۷ هزار متخصص نانو از سطح کارشناسی ارشد به بالا داریم و بنیاد انسانی و علمی ما از این جهت بسیار عالی است.

دبیر ستاد فناوری نانو افزود: در سال ۲۰۰۱ ما فقط ۱۰ مقاله علمی پژوهشی در نانو داشتیم اما امسال از مرز ۱۲ هزار مقاله عبور می‌کنیم، ببینید از سالی ۱۰ مقاله رسیده ایم به روزی ۳۵ مقاله، این مقاله‌ها بنیه علمی هر کشوری را نشان می‌دهد و محصولات نانو که حوزۀ بسیار پیچیده‌ای است بر اساس پژوهش‌ها و دانش‌های طرح شده در این مقاله‌های متخصصان ما تولید می‌شود.

سرکار با اشاره به ساخت داروهای ضد سرطان با فناوری نانو گفت: داروهای نانو مؤثرتر عمل می‌کنند و اثرات جانبی کمتری دارند، اما قیمت آن‌ها اگر بخواهیم وارد کنیم بر اساس ارز بسیار بالاست، اما همین داروهای ضد سرطان در کشور با قیمت بسیار ارزان‌تر تولید می‌شود و عموم بیماران می‌توانند از آن برخوردار شوند.

او با اشاره به فروش ۴۵۰۰ میلیارد تومان محصولات نانو گفت: اگر همین محصولات را می‌خواستیم وارد کنیم بایست صدها میلیون دلار هزینه می‌شد.

دبیر ستاد فناوری نانو گفت: پارسال از ناحیه فروش محصولات نانو ۳۷۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز شد و فروش محصولات نانو ۹۵ درصد رشد داشته است یعنی امسال به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات نانو می رسیم که ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده نصیب خزانه می‌کند، با وجود این نصف کردن بودجه صنعت نانو جای پرسش دارد.

سرکار گفت: ما اصل و مایه را که نیروهای متخصص و دانشمند و جوان و با انگیزه است، داریم چیزی که خیلی از کشورها ندارند و نباید این فرصت را بسوزانیم و رایزنی‌هایی کرده ایم و امیدواریم با حمایت مجلس امسال بتوانیم بودجه بیشتری برای این صنعت بگیریم، صنعتی که در آن از پیشروان جهانیم.

کد خبر: ۶۴٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha