۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
جای خالی نظارت بر بازار گران روغن‌های گیاهی یزد
رئیس اتحادیه فروشندگان روغن‌های گیاهی یزد انتقاد کرد

جای خالی نظارت بر بازار گران روغن‌های گیاهی یزد

یزد- آب‌حیات، رئیس اتحادیه فروشندگان روغن‌های گیاهی یزد گفت: نبود نظارت و مدیریت بازار فروش روغن‌های گیاهی سبب افزایش قیمت این مواد و کوتاه ماندن دست مصرف‌کنندگان داخلی از آنها می‌شود.

مجید آب‌حیات، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار نبود نظارت بر بازار فروش روغن‌های گیاهی را عامل مهم افزایش قیمت روغن‌های گیاهی دانست و گفت: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه در تهیه روغن‌های گیاهی، نبود نظارت بر فروش نیز موجب شده تا قیمت هر کیلو روغن کنجد از هشت هزار تومان در سال گذشته به ۳۵ هزار تومان در سال جاری برسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان روغن‌های گیاهی یزد، افزود: البته قیمت کنجد نیز از ابتدای سال پنج برابر شده و علاوه بر آن، کشت کنجد در ایران محدود است و در ایران روزانه یک تن کنجد تولید و ۲۰۰ تن کنجد مصرف می شود.

آب‌حیات با اشاره به واردات کنجد از کشورهایی مانند هندوستان، افغانستان، پاکستان و پیش از این چین ادامه داد: تکنولوژی پیشرفته به کشورهایی مانند هند کمک کرده تا از زمینی با ظرفیت پنج تن تولید، پنجاه تن کنجد برداشت نمایند؛ به این ترتیب هزینه کرایه و واردات نیز مزید بر علت افزایش قیمت روغن کنجد می‌شود.

فصلی بودن میوه‌ها، دلیل گرانی روغن‌ گیاهی
وی اظهار کرد: در مورد روغن زیتون شرایط متفاوت بوده و ایران تولید کننده زیتون است، اما ضعف کشاورزی و کمبود منابع آب سبب افزایش ارزش این میوه می شود. همچنین میزان روغن دهی آن نیز کم بوده و هر یک کیلو زیتون تنها ۱۵۰ گرم روغن می دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان روغن های گیاهی یزد با اشاره به فصلی بودن میوه زیتون افزود: کارخانجات تولید روغن امکان نگه‌داری زیتون برای طولانی‌مدت را نداشته و به دلیل محدود بودن گنجایش سردخانه ها زیتون را به روز خریده و مورد استفاده قرار می‌دهند و عملاً شش ماه از سال دستگاه های تولید روغن غیرفعال هستند.

تجارت پرریسک روغن زیتون
آب حیات با اشاره به بازار داغ صادرات زیتون گفت: به دلیل سودآور بودن صادرات این روغن، بخش اعظمی از این روغن ها در قبال ارز خارجی به مشتاقان خود در خارج از مرزها عرضه می‌شود؛ البته نبود نظارت و عدم امنیت صادرات، این تجارت را به تجارتی پرریسک تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است، روغن های گیاهی به عنوان روغن های طبیعی و با کلسترول پایین و بدون مواد افزودنی برای مصرف به ویژه در افراد مبتلا به دیابت یا چربی خون بسیار مفید بوده و از سوی پزشکان نیز توصیه می شوند. این در حالی است که قیمت این روغن‌ها از سال گذشته تاکنون چندین برابر شده و قدرت خرید خانوارها با قیمت این روغن‌ها همخوانی ندارد.

کد خبر: ۶۴٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha