۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حال ناخوشِ صنایع دستی همدان؛ اخطار افزایش صادرات چمدانی صادر شد
بازار گزارش می‌دهد؛

حال ناخوشِ صنایع دستی همدان؛ اخطار افزایش صادرات چمدانی صادر شد

همدان- صنایع‌دستی همدان که از دیرباز سهم قابل‌توجهی در سبد کالاهای صادراتی همدان داشته این روزها به لحاظ حفظ جایگاه رسمی خود در صادرات حال‌وروز خوشی ندارد چراکه قانون ارزی مشکلاتی را برای صادرات کالاهای این بخش ایجاد کرده و کار تا جایی پیش رفته که شاهد افزایش صادرات غیررسمی صنایع‌دستی استان همدان هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفالگری، قاب‌سازی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، چرم‌دوزی، سوزن‌دوزی، حصیربافی، مرواربافی، میناکاری روی سفال، طلاکوبی، حلبی‌سازی، فرش‌بافی و ده‌ها صنعت دیگر از صنایع منحصربه‌فرد در استان همدان است که از دیرباز در کشور و حتی در دنیا بی‌نظیر بوده و حرف برای گفتن داشته است.

اما حالا این روزها هنر دست صنعتگران همدانی که باذوق و سلیقه آثاری کم‌نظیر از خود به‌جای می‌گذارد با شیوع بیماری کرونا و شرایط حاکم بر کشور و استان همدان حال خوشی ندارد و صنایع‌دستی که یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال در استان همدان به شمار می‌رود در شرایط کنونی تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرارگرفته تا آنجا که به گفته مسئولان استانی فروش صنایع‌دستی به‌شدت کاهش‌یافته است.

افزایش صادرات چمدانی یا همان صادرات غیررسمی صنایع‌دستی به‌واسطه قانون تعهد ارزی شدت گرفته است

این تمام ماجرا نیست و بلای دیگری نیز به جان صادرات صنایع‌دستی افتاده که اگرچه شاید به نفع تولیدکننده باشد اما به نفع استان و کشور نیست و آن‌هم افزایش صادرات چمدانی یا همان صادرات غیررسمی صنایع‌دستی است که به‌واسطه قانون تعهد ارزی این قصه نامیمون شکل واقعی به خود گرفته است.

صنایع‌دستی که روزی از تأثیرگذارترین اجناس در بالا رفتن آمار صادرات در کشور و همین‌طور در استان بود حالا به‌صورت غیررسمی از مرز خارج می‌شود و تولیدکنندگان به دلیل شرایطی که قانون تعهد ارزی برای آن‌ها تعیین کرده ترجیح می‌دهند تولیدات خود را به‌صورت چمدانی از مرز خارج کنند.

همین موضوع و بررسی دلایل شکل‌گیری بیش‌ازپیش این اقدام خبرنگار بازار را بر آن داشت تا پای صحبت مسئولان صنایع‌دستی استان همدان بنشیند که در ادامه گفتگو با یکی از مسئولان دست‌اندرکار را می‌خوانیم.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در خصوص صادرات صنایع‌دستی دو نوع صادرات رسمی صورت می‌گیرد که یکی از مبادی گمرک است و یک نوع دیگر چمدانی و از مبادی غیررسمی به انجام می‌رسد.

صادرات چمدانی و غیررسمی صنایع‌دستی به دلیل قانون تعهد ارزی رو به افزایش است
هاشم مظاهری در این خصوص افزود: آمار صادرات صنایع‌دستی از مبادی رسمی و میزان ارزآوری آن مشخص است اما از صادرات چمدانی هیچ اطلاعاتی نمی‌توان به دست آورد ضمن اینکه متأسفانه صادرات چمدانی و غیررسمی صنایع‌دستی به دلیل قانون تعهد ارزی رو به افزایش است.

وی بابیان اینکه صادرات صنایع‌دستی همدان از طریق غیررسمی افزایش دارد، گفت: این در حالی است که سالیانه از تویسرکان رقمی معادل سه میلیون دلار صادرات مبل و منبت انجام می‌شود.

عراقی‌ها راحت می‌آیند و از لالجین سفال می‌خرند و با خود به عراق می‌برند که این نوع فروش برای تولیدکننده هم راحت است و پولش را به‌راحتی دریافت می‌کند

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در ادامه اضافه کرد: عراقی‌ها راحت می‌آیند و از لالجین سفال می‌خرند و با خود به عراق می‌برند که این نوع فروش برای تولیدکننده هم راحت است و پولش را به‌راحتی دریافت می‌کند.

مظاهری بابیان اینکه صادرات غیررسمی صنایع‌دستی اگرچه به سود تولیدکننده بوده اما به نفع استان و کشور نیست، عنوان کرد: بااین‌حال نمی‌توان تولیدکننده را در این خصوص مجبور به صادرات رسمی کرد چراکه از این راه بی‌دردسر تولیدات خود را به فروش می‌رساند و تولیدکنندگان به دلیل قوانین ارزی بانک مرکزی ترجیح می‌دهند این کار را از مبادی غیررسمی انجام دهند.

وی بابیان اینکه صادرات غیررسمی صنایع‌دستی بر صادرات رسمی پیشی گرفته است، اظهار کرد: با شیوع کرونا فروش محصولات صنایع‌دستی محدود شد و صادرات رسمی صنایع‌دستی رقم قابل‌توجهی نبود.

سال گذشته صادرات صنایع‌دستی استان همدان با ۲۰ درصد کاهش روبرو شد
مظاهری بابیان اینکه سال گذشته صادرات صنایع‌دستی استان همدان با ۲۰ درصد کاهش روبرو شد، افزود: تولیدات صنایع‌دستی هم‌اکنون ادامه دارد و بازارهای داخلی وجود دارد اما درمجموع فروش تولیدات نصف شده است.

کارگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل نشده‌اند ولی کارگاه‌های بزرگ با یک‌سوم و دوسوم نیرو کار می‌کنند

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه حجم تولید و فروش صنایع‌دستی نصف شده است، عنوان کرد: کارگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل نشده‌اند ولی کارگاه‌های بزرگ با یک‌سوم و دوسوم نیرو کار می‌کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه امسال تعهد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان صدور ۱۱۰ مجوز مشاغل خانگی بود یادآور شد: با استقبالی که صورت گرفت این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش و ۴۲۰ نفر آن‌ها وام اشتغال دریافت کردند.

هاشم مظاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه صنایع‌دستی دارای مجوز در استان همدان فعال است، گفت: تولیدکنندگان صنایع‌دستی به امید اینکه روزی بعد از کرونا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند مشغول تولید هستند.

برگزاری نمایشگاه به‌صورت حضوری و برپایی غرفه ممنوع بوده و مجوزی در این خصوص ابلاغ نشده است

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه به‌صورت حضوری و برپایی غرفه ممنوع بوده و مجوزی در این خصوص ابلاغ نشده است،عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان برای حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی قرار است نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی زیر نظر معاونت صنایع‌دستی استان همدان برگزار شود که افراد با ثبت‌نام در این سایت می‌توانند محصولات خود را بارگذاری کنند.

مظاهری بابیان اینکه این موضوع در حال پیگیری است، عنوان کرد: امیدواریم برای سال جدید این نمایشگاه راه‌اندازی شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه به تولیدکنندگان صنایع‌دستی تسهیلات کرونا تعلق گرفت، عنوان کرد: به کارگاه‌های بزرگ به ازای هر بیمه‌شده ۱۶ میلیون تومان و به کارگاه‌های خانگی ۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شد.

مظاهری اضافه کرد: با توجه به اینکه در صنایع‌دستی نسبت به مشاغل دیگر بیشتر مواد اولیه در داخل تأمین می‌شود، تولیدات چندان دچار مشکل نشد اما فروش تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت.

مرضیه درویشی یکی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان همدان هم در گفتگو با بازار گفت: اکنون نزدیک به یک سال است که صنایع‌دستی تحت شرایط کرونا قرارگرفته و حال‌وروز خوبی ندارد، افزود: فروش ما بسیار پایین آمده  و حتی ناچار شدیم آموزشگاه را هم تعطیل کنیم.

این صنعتگر سوزن‌دوزی بابیان اینکه شرایط به‌گونه‌ای است که با حداقل ظرفیت کار می‌کنیم، عنوان کرد: امیدواریم نمایشگاهی برای ما راه‌اندازی شود تا بتوانیم محصولاتمان را به فروش برسانیم.

یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و روزبه‌روز اوضاع هنرمندان به‌خصوص فعالان در شاخه صنایع‌دستی بدتر می‌شود

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان در تمامی رشته‌ها نیازمند حمایت هستند چراکه در صورت نبود حمایت به‌راحتی ورشکست خواهند شد، گفت: یک سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و روزبه‌روز اوضاع هنرمندان به‌خصوص فعالان در شاخه صنایع‌دستی بدتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرسال چندین و چند نمایشگاه برگزار و به‌واسطه برگزاری این نمایشگاه‌ها تولیدات خود را به فروش می‌رساندیم، گفت: طی یک سال اخیر باوجود تداوم شرایط به لحاظ شیوع کرونا چاره‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی اندیشیده نشد و تنها قول برگزاری یک نمایشگاه در بهمن‌ماه داده‌شده است.

آنچه مسلم است با شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلف تحت تأثیر قرار گرفتند و سعی در چاره‌اندیشی برای حل مشکلات پیش‌آمده شد اما به نظر می‌رسد در بخش حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی آن‌طور که باید عمل نشده که انتظار می‌رود تا دیر نشده فکری به حال این وضعیت شود.

کد خبر: ۶۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha