۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
داد و ستد طلا دربازار کم شده است| ثبات قیمت ها در هفته آتی
پیش بینی فروش طلا در هفته آینده

داد و ستد طلا دربازار کم شده است| ثبات قیمت ها در هفته آتی

در هفته جاری داد و ستد طلا در بازارهای داخلی با توجه به ثبات نسبی قیمت های ارز و تحولات جهانی، از یک ثبات نسبی برخوردار بود و خریداران مصنوعات طلا در بازار تهران نسبت به اوایل هفته گذشته، خرید کمتری داشتند.

بازار؛ گروه اصناف: در آخرین روزهای هفته جاری قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران به ۱۱ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان رسید، قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی ۲۳۵ هزار تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار تهران یک میلیون و ۱۴۲ هزار ۳۷۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
همچنین نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه  دهم دی ماه سال جاری با افزایش اندکی مواجه شد و دلار به رقم ۲۵ هزار و ۷۰۰  تومان و یورو نیز به قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.
با توجه به ثبات نسبی قیمت طلا و ارز در بازارهای داخلی بدون نوسانات قابل توجه، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: در مقایسه باهفته گذشته در هفته جاری خرید مصنوعات طلا نسیبتا حهوب یود اما در ۳ روز پایانی هفته معاملات اندک شد.
«ابراهیم محمد ولی» در گفت وگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به نوسانات اندک دلار و سایر ازرها در بازار های داخلی، خوشبختانه در بازار طلا شاهد التهاب نبودیم، ولی در ۳ روز آخر هفته تقاضا نسبت به خرید مصنوعات طلا چنگی به دل نزد.
وی با بیان اینکه نوسانات اندک ارزی و افزایش اندک اونس جهانی طلا، دو عامل مهم ثبات بازار طلا در ایران بود، یاد آورشد: خوشبختانه در هفته جاری  در بازار مصنوعات طلا، شاهد شدت و حدت نوسانات نبودیم. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران یادآورشد: با توجه به ثبات نسبی در بازار، قیمت سکه نیز در هفته جاری به طور متوسط ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نوسان بود.
وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند و حادثه و یا در اونس جهانی شوک وارد نشود انتظار داریم که داد وستد مصنوعات طلا هفته آینده بازار طلا نیز در حد اندک باقی بماند.

آینده طلا در بازارهای جهانی
محمد ولی با اشاره به قیمت جهانی طلا در هر اونس بیان کرد: در صورتی که حوادث غیرمترقبه و عامل نگران کننده ای در جهان بروز نکند در این صورت قیمت طلا و فلزات گرانبها در بازارهای جهانی نوسان اندکی خواهد داشت.
رئیس اتحادیه سازندگان وفروشندگان طلا وجواهر تهران یادآورشد: آغاز تزریق واکسن کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و چشم انداز مناسب اقتصاد جهانی نیز می تواند در ماه های آینده قیمت طلا را در بازارهای جهانی نزولی کند و امیدواریم با واکسن کرونا بازارهای جهانی به آرامش بیشتری برسند.
محمد ولی خاطرنشان کرد: با این حال برخی شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از بانک های مرکزی کشورها تمایل دارند برای تقویت ذخایر طلای خود در آستانه سال نو میلادی ( ۲۰۲۱) اقدام به خرید کنند، اگر این مساله اتفاق بیافتد ممکن است اونس جهانی روند رو به رشدی را تجربه کند، در غیر این صورت قیمت طلا در بازارهای جهانی طبق روال عادی آنچنان با نوسان همراه نخواهد بود.

قیمت اونس جهانی طلا حدود ۱۸۸۰ دلار  
همزمان با ثبات قیمت سکه و مصنوعات طلا در بازار، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت گو با خبرنگار بازار اظهارداشت: در روزهای پایانی هفته جاری قیمت هر اونس طلای جهانی به حدود ۱۸۸۰ دلار رسید که نسبت به روزهای  گذشته حدود اندکی افزایش یافت.
«رضا مقدس زاده» بیان کرد: با ثبات قیمت جهانی طلا می توان این انتظار را داشت که قیمت طلا نیز در بازار ایران از ثبات لازم برخوردار شود.
وی افزود: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت انس طلا در بازارهای جهانی به کانال ۱۱ میلیون تومان وارد شد و اگر اونس جهانی طلا هفته آینده کاهش یابد این رویکرد بازار جهانی بر کاهش قیمت طلا در بازارهای داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

پیش بینی قیمت طلا در آغاز سال ۲۰۲۱
بیشتر کارشناسان اقتصادی و بانک ها معتقدند که طلا تا شش ماه آینده توان صعودی خواهد داشت و پس از آن روند نزولی آن شروع خواهد شد.
رئیس بخش تحقیقات موسسه  BNP Paribas گفت که انتظار دارد اوج گیری قیمت طلا در سه ماهه دوم سال آینده میلادی یعنی بین سه تا شش ماه آینده خواهد بود و طلا بار دیگر ۲۰۰۰ دلار را کسب خواهد کرد.
این مؤسسه به طور متوسط تا یک سال آینده قیمت طلا را در حدود ۱۹۰۰ دلار پیش بینی می کند. با در نظر گرفتن این که این پیش بینی میانگین قیمت یک ساله بوده و انتظار می رود افزایش قیمت ها در شش ماهه اول سال آینده میلادی باشد می توان گفت که قیمت طلا تا پایان سال آینده سقوط نسبتا قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر به دلیل سیاست های مالی موجود، چاپ بسیار زیاد پول و بازده منفی طلا در کوتاه مدت صعودی خواهد بود اما وقتی به بلند مدت نگاه کنیم همراه با بهبوداقتصاد جهانی قیمت طلا کاهش نسبتا قابل توجی را تجربه خواهد کرد.

تاثیر مثبت واکسن کرونا بر اقتصاد جهانی 
از آنجا که انتظار می رود در شش ماهه دوم سال آینده میلادی واکسیناسیون کرونا در سرتاسر جهان به صورت گسترده انجام پذیرد اقتصاد رو به بهبودی خواهد گذاشت و قیمت طلا سقوط خواهد کرد.
همراه با بهبود اقتصادی تا یک سال آینده سرمایه گذاران سرمایه خود را از بازار طلا خارج کرده و به سمت بازارهایی با سود بیشتر مانند بازار سهام حرکت خواهند کرد که به کاهش بیشتر قیمت طلا دامن خواهد زد.
در این میان کارشناسان معتقدند که به دلیل ایجاد تورم و سیاست های مالی ارزش دلار ضعیف خواهد شد که در نتیجه آن می توان انتظار داشت طلا به جای سقوط ناگهانی یک حرکت نزولی پله ای را تجربه کند.

کد خبر: ۶۴٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha