۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
آغاز پیش فروش برق برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام| ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی عرضه می‌شود
مدیرعامل شرکت برق حرارتی در گفتگو با بازار خبر داد

آغاز پیش فروش برق برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام| ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی عرضه می‌شود

طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه از هفته آینده قرار است که ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در صنعت برق عرضه ‌شود، ادامه داد: این اولین بار است که پیش فروش برق در کشور اتفاق می افتد. البته طبق لایحه بودجه ۹۹ درآمد حاصل از این عرضه باید صرف تکمیل و اتمام ۱۳ هزار مگاوات پروژه نیمه تمام این حوزه خواهد شد.

بازار؛ گروه انرژی: درست در روزهای که بحث پیش فروش نفت به مردم حسابی داغ است، مدیرعامل شرکت برق حرارتی از پیش فروش برق به مردم خبر می دهد. آنگونه که محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی به بازار می گوید : قرار است که ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی عرضه شود که ۶۵۷ میلیارد تومان آن مربوط به مرحله اول بوده  و مابقی در مرحله دوم فروخته خواهد شد. او که عرضه اوراق سلف را نوعی پیش فروش برق می‌داند، می گوید: اولین عرضه هفته آینده اتفاق خواهد تا بتوانیم با درآمد حاصل از آن انجام پروژه های نیمه تمام خود را سرعت ببخشیم.  اما مساله اصلی اینجاست که حجم بدهی ما به پیمانکاران این صنعت خیلی  بالاست و رقمی که دولت برای عرضه اوراق در بودجه در نظر گرفته بسیار کم است. به گفته او،  هم اکنون در حوزه برق حدود ۱۳ هزار مگاوات پروژه نیمه تمام وجود دارد.  متن کامل گفتگوی بازار با محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت  برق حرارتی را در ادامه می خوانید:

بر اساس لایحه بودجه ۹۹ وزارت نیرو مجاز به پیش فروش برق است. بر همین اساس قرار است که  ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در صنعت برق عرضه شود که ۶۵۷ میلیارد تومان آن مربوط به مرحله اول بوده  و مابقی در مرحله دوم فروخته خواهد شد

* تاریکی معابر در روزهای گذشته حواشی بسیاری را به همراه داشته است. بسیاری دلیل اصلی اجرای  طرح هایی از این دست را کاهش تولید برق، بهره وری پایین نیروگاه ها و نظام نامناسب قیمت گذاری می دانند. آیا قرار نیست برای حل مشکل تامین منابع مالی لازم برای توسعه صنعت نیروگاه های  و افزایش راندمان در نیروگاه ها دولت ردیف اعتباری خاصی را در نظر بگیرید؟
ما از محل منابع عمومی دولت  بودجه ای دریافت نمی کنیم. بیشترین تکیه ما روی فروش برق به مشترکین و درآمد کسب شده از این محل  است. اما مشکل اینجاست که دخل و خرجمان با هم جور در نمی آید. درآمدی که از فروش برق کسب می کنیم با هزینه های ما نمیخواند. در حال حاضر دولت به ازای هر کیلو وات ساعت برق  بیش از ۲۰۰ تومان یارانه پرداخت می کند.  البته بر اساس لایحه بودجه امسال، دولت به ما این اجازه را داده که  بخشی از هزینه‌هایمان را هم از محل فروش اوراق مشارکت و جذب سرمایه های خارجی و توزیع  اسناد خزانه  تامین می کنیم.

* بر اساس بودجه امسال مجاز به عرضه چقدر اوراق هستید؟
بر اساس آنچه در بودجه ۱۳۹۹ آماده قرار است که ۱۳۵۷ میلیارد تومان اوراق سلف موازی عرضه شود که ۶۵۷ میلیارد تومان آن مربوط به مرحله اول بوده  و مابقی در مرحله دوم فروخته خواهد شد.  فروش اوراق سلف موازی نوعی پیش فروش برق است که درآمد حاصل از آن قرار است صرف اتمام پروژه های نیمه تمام شود. البته  به دنبال کسب مجوز برای انتشار اوراق مرابحه هستیم.  

حدود ۱۳ هزار مگاوات پروژه نیمه تمام داریم که ۳۰ درصد آن متعلق به دولت بوده و ۷۰ درصد آن مربوط به بخش خصوصی است

* این اولین بار است که قرار است اوراق مشارکت در صنعت برق منتشر شود؟
 سال‌هاست که در این حوزه  اوراق مشارکت منتشر می شود. اما  این اولین بار است که می خواهیم  برق را پیش فروش کنیم. ولی متاسفانه درآمد حاصل از  فروش اوراق در مقایسه با حجم بدهی و البته پروژه های نیمه تمام  صنعت برق بسیار پایین است  و باید فکر دیگری به حال آن کرد. در حال حاضر سرمایه گذاری در این صنعت به شدت کاهش یافته و نیازمند جذب سرمایه های جدید هستیم. جدای از این  بهره وری برخی از  نیروگاه ها بسیار پایین بوده و باید به دنبال افزایش راندمان آنها بود.

*فعالان این صنعت بهره وری نیروگاه ها در ایران بسیار پایین تر از سایر کشورهای جهان است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
راندمان نیروگاه‌ها در ابتدای این دهه  حدود ۳۶.۹  درصد بود که این رقم در حال حاضر با اقداماتی از قبیل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ‌ترکیبی به ۳۸.۷ درصد افزایش یافته و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به حدود ۳۹ درصد خواهد رسید. اما اینکه بهره وری در برخی از نیروگاه های فرسوده بسیار پایین است، واقعیت دارد. عمر برخی از نیروگاه ها در کشور ما به بالای ۵۰ سال می‌رسد طبیعی است که چنین نیروگاه هایی راندمان پایینی داشته باشند .

راندمان نیروگاه‌ها در ابتدای این دهه  حدود ۳۶.۹  درصد بود که این رقم در حال حاضر با اقداماتی از قبیل تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ‌ترکیبی به ۳۸.۷ درصد افزایش یافته و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به حدود ۳۹ درصد خواهد رسید

*چقدر پروژه نیمه تمام در این صنعت وجود دارد؟
در این حوزه حدود ۱۳ هزار مگاوات پروژه نیمه تمام داریم که ۳۰ درصد آن متعلق به دولت بوده و ۷۰ درصد آن مربوط به بخش خصوصی است.  

*با توجه به اینکه کمتر از ۳ ماه به پایان سال باقی نمانده فروش این اوراق از کی آغاز خواهد شد؟
اولین عرضه هفته آینده اتفاق خواهد و کمی بعد از آن مرحله دوم عرضه را شاهد خواهیم بود. تا بتوانیم سرعت انجام پروژه های نیمه تمام خود را سرعت ببخشیم

کد خبر: ۶۴٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها