۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
جهان پس از کرونا؛ کنترل و نظارت بیشتر
ایل جورناله بررسی کرد:

جهان پس از کرونا؛ کنترل و نظارت بیشتر

دوسال دیگر پاندمی از بین خواهد رفت لیکن پیامدهای آن دائمی خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: پاندمی ها به فرایندهایی که از قبل و هنگام آغاز وضعیت بحرانی وجود داشته اند، سرعت بخشیده یا تحکیم می بخشند. در مورد کووید-۱۹ ما شاهد یک انفجار واقعی و تمام عیار تجارت الکترونیک، خدمات استریمینگ و صنعت نظارت هستیم که اپلیکیشن های رصد، از ردگیری گوشی های همراه و پهبادها گرفته تا ساخت به اصطلاح «شهرهای ایمن» گویای آن هستند.

شهر ایمن واژه ای است که به وسیلۀ آن به تمامی واقعیت های شهری با یک امنیت بالقوه بالا اشاره می شود که دستاورد یک پوشش گسترده و متکی بر استفاده از سیستم های شناسایی چهره به چهره و توسل به پهبادها برای کنترل سرزمین است. صحبت از یک الگوی نظارت جمعی است که چین مهد آن به شمار می آید و در دورۀ پس از ۱۱ سپتامبر شروع به سرایت به غرب نمود.

لزوم رصد تحرکات سکنۀ کشورها در مراحل شدید پاندمی از سوی دولت هایشان فقط به فرایند نظارت رو به رشد جوامع از طریق دوربین ها و سایر ابزارها کمک کرده است.

پاندمی به شدت بخش های مختلف مانند گردشگری و کترینگ را هدف قرار داده در حالی که بر بخش های دیگر مانند تجارت الکترونیک و صنعت نظارت تاثیر مثبت داشته است. در روسیه این صنعت با رشد تصاعدی روبرو گردید.

دوربین های کار گذاشته شده در خیابان ها به ویژه در کلان شهرها، روسیه را به سومین کشور در جهان به لحاظ تعداد دوربین های نظارتی تبدیل ساخته است. نسبت میان دوربین های کار گذاشته شده با تعداد سکنه چشمگیر است. در آمریکا ۱۵۲.۸ دوربین برای هر ۱۰۰۰ سکنه، در چین ۱۴۳.۶ دوربین و در روسیه نیز ۹۳.۲ دوربین.

از ادوارد اسنودن که بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مسبب یکی از بزرگترین جنجال های تاریخ آمریکا بود، خواسته شد در خصوص حریم خصوصی در عصر ویروس کرونا سخن بگوید. وی فرصت را مغتنم شمرد تا هشدار دهد: «تا دو سال دیگر مشکل کرونا رفع خواهد شد لیکن پیامدهای تصمیماتی که اکنون اتخاذ می کنیم دائمی خواهند بود. لازم است این موضوع را در نظر بگیریم که این امر بسیار حائز اهمیت است.»

از نظر یک جامعۀ آزاد، یک ویروس زیانبار است لیکن نابودی حقوق افراد مرگبار است. در اینجا حقوقی که از طریق انقلاب ها به آن رسیده ایم تصاحب می شود. حقوقی که صد سال تلاش و نبرد برای کسب آنها نیاز بوده و در یک لحظۀ ترس و وحشت از آنها چشم پوشی می کنیم.

اسنودن حق دارد: دوسال دیگر پاندمی از بین خواهد رفت لیکن پیامدهای آن دائمی خواهد بود. یکی از آنها ساخت جوامعی است که به شدت از عرض های جغرافیایی مختلف کنترل خواهد شد، جوامعی که ساخت سریع آنها در نبود پاندمی به طور قطع دیرتر صورت می گرفت و با اعتراضاتی همراه می بود.

کد خبر: ۶۴٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha