۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
مزیت و معایب طرح کشت مشارکتی در استان سمنان تشریح شود
کارشناس کشاورزی:

مزیت و معایب طرح کشت مشارکتی در استان سمنان تشریح شود

سمنان- فضلی، کارشناس کشاورزی از طرح کشت مشارکتی بین دولت و سرمایه گذاران به مثابه یک طرح موفق نام برد و گفت: مزیت‌های این نوع کشت باید به اطلاع همه سرمایه گذاران و بهره برداران استان برسد تا بتوانیم مزیت‌ها و معایب آن را واکاوی کنیم.

رضا فضلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان سمنان میزبان یکی از ۱۰ طرح کشاورزی مشارکتی در سطح کشور است که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود، بیان کرد: این طرح یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه کشت‌های علمی است که متأسفانه به صورت درست اطلاع رسانی نشده است.

وی با بیان اینکه در این طرح دولت یا همان مرکز تحقیقات کشاورزی و جهاد با سرمایه گذارانی که دنبال کار اقتصادی هستند شریک شده و کشاورزی می‌کند، بیان کرد: مزیت‌ها و معایب این طرح مهم باید به اطلاع مردم برسد تا یک چشم‌انداز درست و کامل از این طرح داشته باشیم.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه روند توسعه کشت مشارکتی بسیار نکته مهم و خوبی است اما از سوی دیگر هم باید اذعان کرد که سرمایه گذاران چندان اعتمادی به دولت ندارند، گفت: تشریح مزیت‌ها و معایب این نوع کشت، می‌تواند به رفع ابهامات منجر شود.

فضلی خواستار فعالیت بیشتر بخش ترویج جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه شد و گفت: این نوع کشت شامل در اختیار قرار دادن زمین، دانش فنی و آب و … از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی و سرمایه از سوی بخش خصوصی است که محصول برداشتی به نسبت سود مشارکت تقسیم می‌شود که به نظر طرحی بسیار عالی می‌رسد.

وی با بیان اینکه دورنمای طرح آبادانی بیشتر زمین‌های بایر جهاد کشاورزی، جذب سرمایه به سمت تولید و نه دلالی و خانه سازی، اشتغال‌زایی، ترویج فرهنگ کشاورزی مشارکتی، تأمین نیازهای شهرستان‌ها و … را در درون خود دارد و به نظر یکی از معدود طرح‌های خوب جهاد در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه مشکل ما این است که امروز از این نوع کشت و مسائل آن اطلاع کافی نداریم، گفت: بزرگترین زمین زعفران استان سمنان با همین روش در شاهرود زیر کشت رفته و باید به انتظار نشست تا ثمرات آن را دید اما گلایه ما از جهاد این است که چرا این نوع کشت مشارکتی را برای همه تشریح نکرده است.

فضلی با بیان اینکه اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، تعاونی‌ها و … می‌توانند بهترین روش برای ترویج و توسعه این نوع کشت در سطح استان سمنان باشند، گفت: ۱۰۰ هکتار زمین زعفران در شاهرود به صورت مشارکتی توسط مرکز تحقیقات و یک سرمایه گذار بخش خصوصی کاشته شده و فعالان بخش کشاورزی باید پس از سفر معاون وزیر از آن آگاه شوند! که این جای گلایه دارد.

کد خبر: ۶۴٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha