۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
ورود کرونا به بورسهای عربی
تحلیل بورس های منطقه؛

ورود کرونا به بورسهای عربی

بورس های عربیروزی قرمز را تجربه کردند و تنها بورس عربستان سعودی روزی نسبتا سبز را تجربه کرد.

بازار- وحید بلالی: بورسهای عربیروزی قرمز را تجربه کردند و تنها بورس عربستان سعودی روزی نسبتا سبز را تجربه کرد و شاخص انرژی بورس ریاض با افزایش نسبی مواجه شد. کرونا بیشتر از همه بورس های قطر و امارات را نشانه گرفته و تاثیر این واقعه تا قاهره نیز احساس شد.

بورس قطر

تمام شاخص های اصلی بورس قطر امروز با ریزشی خاص مواجه بودند و روزی قرمز برای سهام داران قطری ساختند، شاخص بورس سهام قطر با افت ۰.۳۶ درصدی به ۹۸۹۸ واحد رسید، شاخص بورس سهام قطر برای همه سهام نیز با سقوط ۰.۳۰ درصدی مواجه شد. شاخص بورس سهام قطر برای بازده کل سقوط ۰.۳۶ درصدی را تجربه و فهرست شاخص بورس سهامی اسلامی قطر الریان نیز با ریزش ۰.۵۳ درصدی مواجه شد.

در بخش شاخص های جزئی نیز، شاخص حمل و نقل با بیشترین ریزش مواجه شده است و سقوط ۱.۶۰ درصدی را تجربه کرده است، ریزشی بودن صنایع حمل و نقل قطری به علت وجود کرونا در ایران ارزیابی می شود، گفته می شود در بسیاری از کشورهای عربی کرونا مشاهده شده اما به علت ترس از تاثیر کرونا بر اقتصاد این کشورها از بیان واقعیت هراس دارند. بازار همیشه هوشمند بوده و قبل از فراگیر شدن خبر کرونا وجود آن را در بازار می توان مشاهده کرد.

ریزش بعدی در بخش صنایع قطر مربوط به ارتباطات و کالاهای مصرفی است که به ترتیب ریزش های ۰.۹۷و ۰.۷۴ درصدی را تجربه کردند، تنها شاخص جزئی بورس قطر شاخص بیمه است که با رشد ۰.۷۹ درصدی مواجه شده است.

بورس عربستان و سعودی

بورس ریاض امروز روزی مثبت در کل را تجربه کرد، شاخص بازار موازی عربستان با رشد ۱.۰۹ درصدی بیشترین رشد را تجربه کرده و بعد از آن شاخص بازار موازی رشد بالای مرز رشد ۰.۵۶ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش صنایع نیز تنها ۷ شاخص از ۲۰ شاخص عربستان سعودی منفی بوده و مابقی روزی سبز را تجربه کردند، شاخص انرژی عربستان سعودی با افزایش ۰.۶۸ درصدی مواجه شد و شاخص  برنامه ها و خدمات فناوری با بیشترین رشد در میان شاخص ها مواجه شده و رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد، در گزارش قبلی بر برنامه عربستان سعودی برای گسترش برنامه های فناورانه اشاره شد، شاخص امکانات عمومی و ارتباطات ریزشی بودند تا تاثیر کرونا بر منطقه خاورمیانه بیشتر از پیش حس شود.

بورس دبی

بازار بورس در امارات متحده عربی به شدت ریزشی بود که این امر احتمال وجود کرونا در این کشور را قوت می بخشد، فهرست بازار عمومی دبی با ریزش ۰.۷۲ درصد مواجه شده است، فهرست بازار مالی اسلامی دبی نیز با ریزش ۰.۵۳ درصدی مواجه شده است.

شاخص کالاهای مصرفی ریزش ۲.۴۹ درصدی را تجربه کرده تا حداکثر زور کرونا بر این شاخص صنعت امارات باشد، شاخص حمل و نقل بورس دبی نیز ریزش ۱.۷۳ درصدی را تجربه کرده است.

بورس مصر

ترس از کرونا به قاهره هم رسیده و بورس قاهره بیشترین ریزش چند هفته اخیر را تجربه کرده، به غیر از شاخص فهرست نیل که معمولا در همه روزها مثبت است بیشتر شاخص ها منفی است، شاخص صفحه اول EGX ۳۰ با ریزش ۴ درصدی مواجه شده و شاخص  ایزومتریک EGX ۵۰ نیز ریزش ۵ درصدی را تجربه کرده است، بیشترین رشد را هم شاخص کالاهای نساجی و بادوام با رشد ۰.۷۴ درصدی مواجه شد.

کد خبر: ۶٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha