۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
بخش انرژی عامل انتشار ۷۳ درصد کربن دنیا است
به گزارش مجمع جهانی اقتصاد؛

بخش انرژی عامل انتشار ۷۳ درصد کربن دنیا است

انتشار کربن و افزایش آلودگی هوا در این سالها به یکی از اصلی ترین مشکلات دنیا تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ انتشار کربن در دنیا ۴۶ درصد رشد کرد و بخش انرژی اصلی ترین سهم را در انتشار کربن دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: تغییرات جوی و انتشار گازهای آلاینده یکی از اصلی ترین چالشهای دنیای امروز است. چالشی که می تواند زمینه ساز بحران های بعدی باشد و اقتصاد دنیا را درگیر مشکلات زیادی کند.

اخیرا مجمع جهانی اقتصاد گزارشی در مورد بخش هایی از اقتصاد که بیشترین آلودگی را در دنیا ایجاد کرده اند تهیه کرده است. علاوه براین بررسی نرخ رشد انتشار کربن در این بخشها هم بسیار قابل تامل است و می تواند تصویری از سطح آلاینده های موجود در هوا در سالهای آتی در اختیار ما قراردهد.بر طبق این گزارش تلاش برای کاهش انتشار کربن از بخش های آلاینده باید به عنوان اولویت اصلی دنیا قرار گیرد زیرا گرمایش زمین و تغییرات جوی بستر را برای بحران های بسیار بزرگی فراهم خواهد کرد.

بخش انرژی، آلاینده ترین بخش اقتصاد
بر طبق بررسی های انجام شده از سال ۱۹۹۰ تا کنون بخش انرژی شامل بخش تولید برق، حمل ونقل، تولید، ساختمان و تولید سوختهای فسیلی آلاینده ترین بخش اقتصاد است و بیشترین سهم را در انتشار کربن دنیا بر عهده دارد.

آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ میلادی این بخش ۷۳ درصد از انتشار کربن دنیا  را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۹ این سهم به ۷۵ درصد رسید . اگرچه با شیوع کرونا و تعطیلی های وسیع در کشورهای مختلف و توقف پروازهای بین المللی این شرایط تغییر کرد و سهم این بخش اندکی تنزل یافت ولی این وضعیت موقتی است و اگر برنامه ای جامع برای اصلاح این روند تدوین و اجرا نشود، نمی توانیم منتظر اصلاح شرایط محیط زیست و کاهش انتشار کربن باشیم.

آمارها نشان می دهد از سال ۱۹۹۰ تا کنون میزان انتشار کربن از بخش انرژی در دنیا ۵۶ درصد رشد کرده است ولی بررسی نرخ رشد سالانه انتشار کربن نشان می دهد که از سال ۲۰۱۳ تا کنون ما شاهد کاهش نرخ رشد سالانه انتشار کربن هستیم به این معنا که طی ۵ سال پایانی مطالعه یعنی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی انتشار کربن سالانه ۳.۵ درصد رشد کرده است در حالیکه در دهه ۱۹۹۰ نرخ رشد سالانه انتشار  کربن از بخش انرژی  دنیا بالغ بر ۶ درصد بود.

صنعت بیشترین نرخ رشد انتشار کربن را داشت
نکته قابل تامل نرخ رشد انتشار کربن از بخش صنعتی است. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ ، انتشار کربن از بخش صنعت در دنیا ۱۸۰ درصد رشد کرد که دلیل آن توسعه صنعتی در کشورهای مختلف دنیا است. این بخش چهارمین بخش آلاینده در جهان است و کنترل انتشار کربن از آن می تواند نقش زیادی در کنترل آلودگی محیط زیست داشته باشد.

در سالهای اخیر سرمایه گذاری و تمرکز اصلی روی کاهش انتشار کربن از این بخش است.به همین دلیل است که در سالهای اخیر سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های پاک در بخش انرژی رشد کرده است.از جمله آنها می توان به سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های پاک در صنعت فولادسازی را نام برد.

صنعتی که یکی از آلاینده ترین صنایع است و اخیرا استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان منبع تامین انرژی در این صنعت مطرح شده است.همچنین سرمایه گذاری برای تولید خودروهای الکتریکی نیز تلاش دیگری است که دنیا برای مقابله با این بحران انجام داد.

 تاثیر کرونا در انتشار کربن دنیا چقدر بود
همه گیری کرونا تاثیرات مخربی روی اقتصاد دنیا داشت ولی تاثیر آن روی حجم کربن منتشر شده در محیط زیست مثبت بود. تعطیلی های گسترده فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در دنیا، توقف پروازها و بسته شدن مرزها و کاهش سفرهای درون شهری به دلیل ضرورت حفظ فاصله اجتماعی سبب شد تا مصرف سوختهای فسیلی کم شود و انتشار کربن کاهش پیدا کند.

انتشار گاز دی اکسید کربن از سوختهای فسیلی و بخش صنعت در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷ درصد تنزل پیدا کرد که دلیل آن قرنطینه های گسترده این سال و تعطیلی بخش های تولیدی و صنعتی است و این بالاترین نرخ کاهش انتشار کربن سالانه از جنگ جهانی دوم تا کنون است.در صورت در نظر گرفتن کاهش سفرها و کاهش مصرف سوخت در وسایل حمل و نقل شهری ما شاهد کاهش ۱۷ درصدی انتشار کربن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن خواهیم بود.

از طرف دیگر پاییز سال ۲۰۲۰ اولین پاییز دنیا از سال ۲۰۰۹ تا کنون بود که انتشار کربن در دنیا تنها داشت. در این فصل انتشار کربن بالغ بر ۱.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان کم شد و این افت در تمامی مناطق پر مصرف دنیا مشاهده شد.

در سال گذشته انتشار گاز دی اکسید کربن در امریکا ۱۲ درصد، در اتحادیه اروپا ۱۱ درصد، در هند ۹ درصد و در چین ۱.۷ درصد تنزل یافت. از طرف دیگر کاهش سفرهای هوایی و بین شهری هم باعث شد تا مصرف سوختهای فسیلی در صنعت حمل و نقل کاهش یابد که این مساله هم تاثیر مثبتی روی محیط زیست داشت.

کاهش انتشار کربن در یک سال به تنهایی نمی تواند تاثیر معنا داری در مقابله با تغییرات جوی و کاهش فرایند گرمایش زمین داشته باشد ولی طبق گفته پژوهشگران  می تواند فرصتی استثنایی برای تغییر الگوی بازسازی اقتصادی دنیا ایجاد کند.

کد خبر: ۶۴٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha