۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
دگزامتازون؛ چشم امید پزشکان برای درمان بیماران کرونایی
با توجه به انجام آزمایش ها؛

دگزامتازون؛ چشم امید پزشکان برای درمان بیماران کرونایی

آزمایش داروها  برای درمان کرونا بر مبنای دسترسی جهانی آسان و قیمت ارزان آن ها دنبال شده که در این میان داروی دگزامتازون هم دسترسی و گستردگی مناسبی در جهان دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: تا کنون داروهای زیادی برای درمان کرونا استفاده شده است که هرکدام آثار و نتایج متفاوتی داشته اند.

با این حال به تازگی روش دارویی ارزان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تائید شده که دارویی قابل دسترس برای همگان به شمار می‌رود و این روش  درمانی از طریق داروی دگزامتازون اعلام شده است.

پیشتر در تابستان گذشته پروفسور «مارتین لاندری»، مسئول برنامه داروهای آزمایشی کرونا در بریتانیا اعلام کرده بود که داروی «دگزامتازون» به تنهایی جان حدود ۶۵۰ هزار نفر از بیماران کرونایی در جهان را نجات داده است و فقط در بریتانیا استفاده از داروی دگزامتازون برای درمان بیماران کرونایی باعث شده ۱۲ هزار نفر از خطر مرگ نجات یابند.

طی هفته های اخیر نیز در گزارشی از سوی مسئول برنامه داروهای آزمایشی کرونا در بریتانیا اعلام شده بود که در مسیر مقابله با کرونا چند روش ثابت و تائید شده را پیش رو خواهیم داشت که یکی از این روش‌ها استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان است و از جمله در درمان «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا نیز از همین روش استفاده شد.

همچنین داروهای ضد التهاب دیگر با نام «توسیلیزومب»، «کلشی سین» و «آسپرین» نیز در مرحل آزمایش نهایی برای اثبات به عنوان داروی تائید شده برای کرونا هستند که نتایج قطعی این داروها نیز تا اوایل فوریه آتی اعلام خواهد شد.

مارتین لاندری در ارتباط با آزمایش داروهایی که تا کنون در برنامه کرونا مورد بررسی قرار گرفته می گوید برای آزمایش این داروها دو گروه ۱۰۰ نفری از بیماران در نظر گرفته می شود که به ۱۰۰ نفر داروهای مورد بررسی تجویز می شود و ۱۰۰ نفر دیگر درمان خود را بدون داروهای مورد بررسی ادامه می دهند و این اقدام در نوبت های متعدد  با توجه به تفاوت های جغرافیایی، سن، نژاد و جنسیت تکرار خواهد شد تا در نهایت بتوان به یک نتیجه گیری کلی درباره تاثیرات داروها پی برد.

مسئول برنامه داروهای آزمایشی کرونا همچنین  اعلام کرد که تا کنون چهار دارو مورد ارزیابی نهایی قرار گرفته اند: آزیترومایسین، داروی ترکیبی لوپیناویر-ریتوناویر، هیدروکسی کلروکین که برای درمان مالاریا و بیماری های روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دگزامتازون که فقط تاثیر دگزامتازون برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تائید شده است.

به گفته پروفسور لاندری، آزمایش داروها  برای درمان کرونا بر مبنای دسترسی جهانی آسان و قیمت ارزان آن ها دنبال شده که در این میان داروی دگزامتازون هم دسترسی و گستردگی مناسبی در جهان دارد و هم امکان تولید حجم بیشتر و گسترده تر از آن در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد و هم در حال  حاضر دارویی در دسترس و ارزان به شمار می رود. این در حالی است که داروهای دیگری نیز  در حال حاضر ممکن است وجود داشته باشد، اما هزینه زیاد و تعداد محدود آن ها باعث شده تا چندان مورد استقبال و کاربرد واقع نشوند.

با این حال گفته می شود که درمان از طریق پلاسمای خون بهبود یافتگان دارای مشکلاتی نیز است و آن نامشخص بودن زمان استفاده از پلاسمای خون در دوره بیماری است و همین نامشخص بودن زمان درمان از طریق پلاسما باعث شده تا درمان از این طریق هم در همه موارد کارساز نباشد.

همان گونه که قبلا گفته شد، داروی دیگر که در درمان کرونا مورد بررسی و تحقیق  قرار گرفته اما نتایج آن هنوز نامشخص است، داروی «توسیلیزومب»، به عنوان داروی درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت ایدیوپاتیک است. تا کنون این دارو تاثیرات مثبتی را بر درمان بیماران کرونایی از خود نشان داده، اگرچه این داور نیز هنوز برای درمان کرونا مورد تائید نهایی قرار نگرفته و باید منتظر بود تا نتایج نهایی مرتبط با آن اعلام شود.

«کلشی سین» نیز که به عنوان داروی درمان نقرس شناخته می شود، از دیگر داروهای مورد آزمایش برای درمان کروناست که  مصارف آزمایشگاهی آن از جمله در نگه داشتن سلول در حالت پروفاز در مراحل تقسیم میتوز است، اما در حال حاضر از نامزدهای درمان بیماران کرونایی نیز هست و در مرحله آزمایشی به سر می برد.

از دیگر داروهایی که برای درمان بیماران کرونایی معرفی و توصیه شده، داروی «آسپرین» است که به عنوان یک داروی قابل دسترس در بسیاری از کشورها شناخته می شود. با توجه به این که آسپرین یک داروی ضد لخته خونی است، لذا برای بیماران کرونایی که در ریه های دچار لختگی خون شده‌اند کاربرد درمانی دارد، اما آسپرین به تنهایی نمی تواند یک داروی کامل در مقابل کرونا معرفی شود و بیشتر یک داروی کمکی است.

آن گونه که پروفسور «مارتین لاندری» می گوید، با وجود آزمایش داروهای متعدد و مختلف ارزان قیمت و قابل دسترس برای درمان بیماران کرونایی، اما تا کنون هیچ کدام از این داروها کارایی و عملکرد پربازده مانند دگزامتازون را نداشته اند و با اطمینان می تواند این دارو را به عنوان داروی تقریبا موثر کرونا معرفی کرد.

دگزامتازون چیست؟
این داروی استروئیدی به طور کلی برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. التهاب شدید یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بیماران کرونایی است، زیرا در حالت ابتلا به کرونا، ریه‌ها برای مبارزه با عفونت متورم می‌شوند.

این دارو که از خانواده کورتون و از نوع کورتیکواستروئیدی است، آخرین دستاورد دانشمندان در پژوهش‌های ضد کرونا به حساب می‌آید، گرچه پزشکان تا پیش از این نیز به طور معمول از دگزامتازون برای کنترل عفونت‌های ریوی شدید استفاده کرده و می‌کنند. آنها معمولا دگزامتازون را با داروهای دیگری ترکیب کرده و تنها در شرایط خاص برای بیمار بستری در بیمارستان تجویز می‌کنند.

اکنون ثابت شده که دگزامتازون می‌تواند جان بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا را که در مراحل حاد بیماری به سر می‌برند نجات دهد. دانشمندان آکسفورد با بیش از چهار هفته آزمایش و بررسی دریافتند که دگزامتازون میزان مرگ و میر ۳۵ درصد از بیمارانی که به دستگاه‌های تنفسی وصل شده‌اند و ۲۰ درصد از کسانی را که به اکسیژن اضافی نیاز دارند، کاهش داده است.

یکی دیگر از مزایای کلیدی دگزامتازون ارزان بودن آن است به طوری که مصرف یک دوره کامل آن در اروپا تنها حدود ۲۵ یورو خرج دارد. این دارو به طور گسترده‌ای در دسترس است و تولید و پخش آن در سراسر جهان آسان خواهد بود.

کد خبر: ۶۴٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha