۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
پیش بینی سقوط میلیون ها شرکت چینی با شیوع «کرونا»

پیش بینی سقوط میلیون ها شرکت چینی با شیوع «کرونا»

اگر دولت چین نتواند شیوع کرونا را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ مهار کند، بسیاری از مشاغل کوچک از اپیدمی بیماری متاثر می شود

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، بریجیتا، مدیر یکی از بزرگترین شرکت های فروشنده خودرو در چین است. شرکتی که ۱۰۰ فروشگاه خود را برای یک ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته است. ذخایر نقدی این شرکت درحال آب رفتن است و بانک ها هم برای تمدید مهلت پرداخت میلیاردها یوآن بدهی این شرکت که در ماه آینده باید پرداخت شود، تمایلی نشان نمی دهند. این درحالی است که غیر از بانک، شرکت بریجیتا باید به پرداخت بدهی اش به دیگر طلبکاران هم فکر کند. او به بلومبرگ می گوید:«اگر نتوانیم بدهی ها را بدهیم، شرایطمان خیلی بد می شود». در شرکت او بیش از ۱۰ هزار نفر کار می کنند که انواع خودرو از مدل های متوسط تا مدل های بالا مثل تولیدات بی ام و را می فروشد.

هرچند مقامات در چین برای کنترل بیماری تلاش کرده اند اما همه گیر شدن کرونا  بیش از ۷۵ هزار نفررا در چین درگیر کرده است. با این حال میلیون ها شرکت در سراسر چین در برابر این بحران ایستاده اند تا جلوی سقوط خود را بگیرند. یک بررسی در ماه فوریه ۲۰۲۰ درباره وضعیت شرکت های کوچک و متوسط چینی نشان می دهد  که یک سوم از این شرکت ها نقدینگی کافی برای پوشش هزینه ها برای یک ماه را در اختیار دارند و نقدینگی یک سوم دیگر در دوماه آینده ته می کشد.

هرچند دولت چین نرخ بهره را کم و  بانک ها را به افزایش وام و تسهیل ضوابط برای کمک به شرکت ها مکلف کرده با این حال بسیاری از شرکت های خصوصی اعلام کرده اند که به بودجه کافی برای پرداخت معوقات و دستمزدها دسترسی ندارند و از بانک ها خواسته اند تا مهلت بازپرداخت معوقات را تمدید کنند. بدون حمایت مالی کافی از سوی بانک ها، بسیاری از این شرکت ها ممکن است از گردونه تولید خارج شوند.

چانگشان، تحلیل گر در یکی از موسسات مشاوره مدیریت چین به بلومبرگ می گوید «اگر دولت چین نتواند شیوع کرونا را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ مهار کند، بسیاری از مشاغل کوچک از اپیدمی بیماری متاثر می شود».

باوجود سهم ۶۰ درصدی از اقتصادو ۸۰ درصدی در اشتغال چین، شرکت های خصوصی  نبردی طولانی با بحران ها برای بقای خود دارند. با وجود اثرپذیری شدید این بنگاه ها از شیوع ویروس کرونا، غول های بانکی در چین در حمایت از آن ها کم رنگ ظاهر شده اند و بیشتر به مقابله مستقیم با شیوع ویروس کرونا پرداخته اند. بانک صنعتی و بازرگانی چین، بزرگترین وام دهنده در این کشور برای مشتریان خود از شرکت های کوچک ۵ درصد حمایت مالی در نظر گرفته است. این بانک  در پاسخ به بلومبرگ از اختصاص ۵.۴ میلیارد یوآن معادل ۷۷۰ میلیون دلار برای کمک به شرکت های کوچک چینی خبر داده است. در مجموع بانک های چینی ۲۵۴ میلیارد یوآن وام به مهار آثار بیماری بر کسب و کارهای چین اختصاص داده اند و وام دهندگان خارجی هم نرخ های بهره را کم کرده اند. مشاغل کوچک در چین در  هر فصل از سال باید بهره ای معادل  ۳۶.۹ تریلیون یوآن برای وام هایی که دریافت کردند، پرداخت کنند.

کد خبر: ۶٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha