۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
رد پای دلالان در گرانفروشی تراکتور
کارشناس کشاورزی مطرح کرد

رد پای دلالان در گرانفروشی تراکتور

شریفی، کارشناس کشاورزی بیان کرد: اختلاف قیمت بسیار زیاد ماشین آلاتی که از کمپانی‌ها تحویل می‌شود با آنچه که در کف بازار توزیع می شود ناشی از کمبود ماشین آلات و دلال بازی هاست.

به گزارش بازار، کیوان شریفی، کارشناس کشاورزی درباره معضل نرخ ماشین آلات کشاورزی و تراکتور گفت: افزایش نرخ تورم و حذف ارز ترجیحی از تولید ماشین آلات کشاورزی و صنعت خودرو، منجر به افزایش قیمت ماشین آلات شد.

وی با بیان اینکه ما برای تولید تراکتور و کمباین در کشور یکی دو کمپانی بیشتر نداریم افزود: کشاورزان مخالفتی با افزایش قیمت ماشین آلات ندارند و مخالفت اصلی این قشر با گرانفروشی است.

شریفی اظهارکرد: اگر نظارتی بر عرضه و سهمیه بندی ماشین آلات در بازار نباشد دلال بازی اتفاق میفتد کمااینکه اختلاف قیمت بسیار زیاد ماشین آلالتی که از کمپانی ها تحویل می شود با آنچه که در کف بازار توزیع می شود نیز ناشی از کمبود ماشین آلات و همین دلال بازی هاست.

این کارشناس کشاورزی مطرح کرد: در کنار تولید ماشین آلات در داخل لازم است که کشاورزان یا شرکت های مکانیزاسیون، ماشین آلات و تجهیزات را با تعرفه پایین از خارج تهیه کنند تا قیمت ها تعدیل شوند.

وی افزود: اگر کشاورز به موقع عملیات خاک برداری و کاشت و برداشت را انجام ندهد کشاورزی آن سال را از دست خواهد داد، لذا باید یک راهکار مناسب ارائه شود، به عنوان مثال اگر تجهیزات داخلی کفاف نیاز داخل را نمی دهد دولت ماشین آلات با کیفیت و به روز دنیا را با حذف تعرفه، وارد کشور کند.

شریفی با بیان اینکه کشاورز رغبتی به کاشت محصول ندارد گفت: اگر کشاورزان حمایت نشوند زمین های خود را به دلالان و واسطه های صیفی کاری اجاره می دهند و ادامه این روند، آینده بخش تولید را هم به خطر میندازد.

کارشناس کشاورزی مطرح کرد: بخشی از تصمیمات در حوزه کشاورزی باید به بخش خصوصی و خود کشاورزان واگذار شود.

در ادامه، محمد جواد عسگری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اذعان به نبود سیستم نظارتی در این حوزه گفت: تراکتور مختص مجموعه بخش کشاورزی و دامداران و باغداران است اما فضای تولیدات تراکتور به فضای رانتی و دلال بازی تبدیل شده است.

وی نظارت دقیق بر نحوه توزیع ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین را ضروری خواند و افزود: دستگاه های متولیِ توزیع این ماشین آلات باید در راستای مأموریتِ محول شده ایفای نقش کنند یعنی بعد از تحویل تراکتور نظارت کنند که آیا این تراکتور در حوزه مأموریتی کارش را انجام می دهد یا خیر.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: ما این موضوع را در کمیسیون دنبال کردیم و امروز یا فردا هم مسئولان این قضیه را احضار خواهیم کرد تا توضیحات لازم را در این باره ارائه کنند و گزارش آن هم به زودی منتشر خواهدشد.

عسگری گفت: بنده این قضیه را امروز به متولی توزیع ادوات کشاورزی یعنی معاون زارعت وزارت جهاد کشاورزی منعکس می کنم.

کد خبر: ۶۴٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha