۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
اعمال مقررات احتیاطی در ترازنامه بانک‌ها
معاون نظارت بانک مرکزی مطرح کرد

اعمال مقررات احتیاطی در ترازنامه بانک‌ها

حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی گفت: بانک‌ها فقط زمانی مجاز هستند رشد ترازنامه آنها بیشتر باشد که در چارچوب ضوابط و مقرراتی که بانک مرکزی وضع کرده اتفاق بیفتد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، فرهاد حنیفی در رابطه با موضوع اعمال مقررات احتیاطی بر ترازنامه بانک ها، اظهار داشت: بانک های مرکزی در دنیا، همواره سرفصل های مختلفی را تحت عنوان مقررات احتیاطی تعریف می کنند و از آنها مراقبت می کنند.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: یکی از همین موضوعات، مقررات احتیاطی کنترل رشد ترازنامه ها است. به هر حال در ترازنامه، از دو سمت راست و چپ ترازنامه، از یک سری از سرفصل ها تشکیل می شود که نیاز است اگر ما دیدیم که ترازنامه بانکی بزرگ می شود، باید ببینیم که این موضوع چه دلیلی دارد؟ آیا در حال جمع کردن سپرده است، آیا این سپرده ها با نرخ های مناسب هست؟ قواعد و مقررات بانک مرکزی به خوبی رعایت می شود؟

حنیفی تاکید کرد: این ها جزو موارد با اهمیت برای بانک مرکزی هستند، از جمله موارد دیگر که برای بانک مرکزی مهم است، سرمایه یک بانک است. از سوی دیگر، اینها منابعی هستند که ظرفیت مصرف ایجاد می کنند. یعنی بانک ها به اتکای جذب سپرده و به اتکای افزایش سرمایه ای که می دهند می توانند تسهیلات بدهند، سرمایه گذاری کنند و در واقع نقش آفرینی در این حوزه داشته باشند.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: چیزی که در واقع بانک مرکزی به دنبال آن است، با در نظر گرفتن یک سری استثناها همچون افزایش سرمایه است، یا یک سری مصارفی که عملا به استحکام بیشتر بانک می انجامد، مثلا فرض کنید یک بخشی از منابعشان را اختصاص بدهند به خرید اوراق خزانه که عملا پشتوانه دولت را دارد.

حنیفی تاکید کرد: ما از این طریق در عین حال که برای رشد دست بانک ها را نمی بندیم، به بانک ها این علامت را می دهیم که به رشد ترازنامه توجه می کنیم و مخصوصا در سرفصل هایی که برای بانک مرکزی حساسیت برانگیز است مثل سرمایه گذاری در امور غیربانکی، عین مصارفی که بانک ها ایجاد می کنند ولی در چارچوب تسهیلات قرار نمی گیرد؛ خرید دارایی ثابت، خرید شعبه، اینها مصارفی هستند که حتما بایستی محدود شوند و عملا این دستورالعمل با لحاظ این موارد، به شبکه بانکی ابلاغ شده که بانک ها بدانند رشد ترازنامه ای آنها مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، بانک ها فقط زمانی مجاز هستند رشد ترازنامه آنها بیشتر باشد که در چارچوب ضوابط و مقرراتی که بانک مرکزی وضع کرده اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۶۳٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha