۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
قیمت گذاری دستوری کیفیت را به چالش کشید| بازار داغ صادرات روغن پایه در تحریم
یک فعال صنعت روغن موتور در گفت و گو با بازار مطرح کرد

قیمت گذاری دستوری کیفیت را به چالش کشید| بازار داغ صادرات روغن پایه در تحریم

عباس کهتری مدیر برند نفت بهران، گفت: مشکل عمده تولیدکنندگان روغن موتور، در حوزه پس از تولید است. این موضوع نیز به بخش داخلی مربوط بوده و ریشه آن قیمت گذاری دستوری است.

بازار؛ گروه خودرو: کیفیت روغن‌موتور یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها برای انتخاب برند و انجام سرویس دوره‌ای است. زیرا روغن موتور تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش عمر مفید موتور دارد و برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف تعمیرات باید مالک بهترین انتخاب را داشته باشد. از سوی تولیدکنندگان در فشار تحمیل شده ناشی از نوسان ارز، تحریم، قیمت گذاری دستوری و بالارفتن بها نهاده‌های تولید قرار دارند. تمام این عوامل سبب ایجاد سوالاتی در خصوص حفظ کیفیت محصولات تولید داخل شده است، برای پی بردن به پاسخ این سوال با عباس کهتری مدیر برند نفت بهران به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* باتوجه به اینکه بیس اویل‌ها (روغن ‌های پایه) داخلی بوده و ادتیوها (مواد افزودنی) را وارد می ‌کنیم، کیفیت روغن موتور های داخل کشور افت پیدا کرده است؟
بخش عمده کیفیت روغن موتور همانطور که اشاره کردید به دو نکته اصلی روغن پایه و ادتیو باز منوط می‌شود. مابقی فرآیند تولید که تکنولوژی بوده به بحث مخلوط سازی و...دخیل و سال‌ها هست به این روال تغییر  نداشته است. در بحث روغن پایه، باتوجه به اینکه خوراک تولیدکنندگان از پالایشگاه‌های داخلی درحال تامین است، در آن بخش قاعدتا تغییر کیفیت محسوسی نداشتیم که بگوییم کیفیت کاهش یافته است. علیرغم شرایط تحریم و... و. بازار صادرات روغن پایه کشور ایران داغ است. مشتری نیز می‌داند به تحریم علم داشته و خواستار تامین روغن پایه است. در اینجا باید اشاره داشت، شرکت‌های بزرگ تولید کننده، ارتقا کیفیت را نیز داشته است. در خصوص موادافزودنی نیز باید اشاره به تحریم‌ها و مشکلات آن داشت. اگر به تاریخچه صنعت نفت رجوع کنیم، متوجه خواهیم شد که از دهه ۹۰ میلادی این مشکلات را برای مواد افزودنی داشتیم. زیرا سر رشته تولید یا واحدهای تامین کننده این محصول به آمریکا باز می‌گردد. در این زمینه مشکلی به مشکلات قبلی اضافه نشد و توانستیم راه حل به دست آوردن را بیابیم.

* عمده مشکلات شما به عنوان فعال در زمینه تولید روغن چیست؟ آیا تولیدکنندگان باتوجه به چالش‌های تولید و تامین با مشکل مواجه هستند؟
مشکل عمده، در حوزه پس از تولید است. این موضوع نیز به بخش داخلی مربوط بوده و ریشه آن قیمت گذاری دستوری، سازمان حمایت و... است. به دلیل نوسان نرخ ارز افزایش قیمت فراوانی داشتیم، از سوی بحث قیمت گذاری دستوری که سازمان حمایت از بازار دارد، سبب شده بخشی از محصولات ما با زیان انباشت مواجه و تولید آن اقتصادی نباشد. می‌توان به راحتی بهترین کیفیت مواداولیه را تامین کرد، اما این مساله مستلزم هزینه است.

* به بحث مشکلات پس از تولید اشاره داشتید، اکنون در بازار محصولات برندهای معتبر از جمله شما را نیز تقلب می کنند، برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داید؟
تقلب محصولات باکیفیت از سال‌های گذشته در بازار وجود داشته است. اگر محصولی با کیفیت، خوش فروش و مصرفی به بازار عرضه کنید، چالش تقلب گریبان برند و محصول را خواه گرفت. در شرکت بهران تیمی را تشکیل دادیم که با استفاده از متخصصین امر که یکی از اعضای که یکی از اعضا جز پلیس آگاهی بوده و راهکار های قانونی را می شناسد. این تیم در بازار حضور داشته و به بررسی منابع پرداخته در صورت تقلب آن افراد سود جو را به سازمان تعزیرات و نیرو انتظامی معرفی کرده و برخورد خوبی تاکنون شده است.

* برای حل این موضوع باید چه اقدامی انجام داد؟ این مورد سبب ایجاد ضرر مالی برای تولیدکنندگان خواهد شد؟
تقلب بیماری نظام توزیع است، اگر توزیع پوشش کامل نداشته باشد فرصت سودجویی را به افراد دیگر خواهد داد. اگر تولید کننده محصول براساس تقاضا به بازار عرضه نکند، فرصت تخلف ایجاد خواهد شد. این فرصت زمانی ایجاد می شود که جنس اصیل در بازار محدود عرضه شود. پتانسیل تقلب به دلیل کمبود محصول ایجاد خواهد شد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، تولیدکننده سعی می‌کند با تعریف یک سبد از محصولات ضرر بخشی از تولیداتش را پوشش دهند. به طور مثال روغن ‌موتورهای دیزلی از این دسته هستند. در گذشته نه چندان دور بخشی از سبد روغن موتورها توسط واردات تامین می‌شد. اما اکنون صرفه اقتصادی ندارد. خلا کیفی و تکنیکی توسط تولیدکنندگان داخلی قابل تامین است، اما بحث اقتصادی آن چالش برانگیز است. زیرا تولیدکننده باید پاسخگو سهام دار باشد و تولید باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

* به قیمت گذاری دستوری و تضرر فروشندگان اشاره کردید، از سوی جهش قیمت بیس اویل در چند وقت اخیر ایجاد شده است. این شرایط سبب نمی‌شود که تولیدکننده منبع تامین مواد افزودنی را برای صرفه اقتصادی تغییر دهند، این موضوع سبب کاهش کیفیت روغن‌های موتور نمی‌شود؟
زمانی که هر محصولی با قیمت گذاری دستوری مواجه می‌شود، سود آن به خطر می‌افتد. در این بازار صنایع کوچک و بزرگ با مالکیت‌های خصوصی و دولتی وجود دارد، بنابراین شرکت‌ها ممکن هست هر اقدامی کنند.  واقعیت این هست که شرکت‌های بزرگ و صاحب نام به این مقاطع به چشم دوران زودگذر توجه دارند، نگاه بلند مدت و میان مدت سبب مانع از کاهش کیفیت خواهد شد. در بحث مصرف کننده به ویژه مصرف کننده روغن موتورهای دیزلی سنگین سطح بالا، اغلب رانندگان و مالکان این خودروها اطلاعات بالای روغن دارند. زمانی که کیفیت روغن افت می‌کند، نشانه‌های دارد که برای راننده قابل احساس است. لذا در صورت کاهش کیفیت این موضوع می‌تواند تاثیر منفی در آینده برند در بازار داشته باشد. در صنعت برای این موضوع آنالیز دوره‌ای دارند، اگر شرکتی بخواهد از کیفیت اش عدول کند، محصولاتش در بازار خودش را نشان می‌دهد. شاید در کوتاه مدت نه اما در بازه یک ماهه این مشکل سبب ایجاد تضعیف برند نزد مصرف کننده بی اعتباری آن خواهد شد. بنابراین حتی در صورت بهبود کیفیت بازگشت آن به بازار سخت خواهد بود. به عنوان مثال شرکت توتال زمانی که وارد بازار کشور برای تولید روغن موتور دیزلی داشت، به ویژگی بازار آگاه نبود و محصول آن روغن موتور کم می‌کرد. این کم کردن به حدی پیش رفت که هیچ وقت پس از آن فروش مناسبی در بازار ایجاد نشد. بنابراین تولید کننده تلاش دارد با حفظ سهم سود، بازار را حفظ کند. سیاست ما نیز در شرکت بهران این هست.

* به مشکلات روغن‌های دیزلی اشاره کردید، برای حفظ یا کاهش قیمت این محصولات چه برنامه‌ای دارید؟
قیمت برخی از محصولات تابع شرایط خارج از عهده تولید کننده است. در بخش مواد افزودنی که تابع نرخ دلار و هزینه های اضافی مانند انتقالات مالی و واردات و... و. است، نمی‌توان کنترلی داشت. در بخش روغن پایه نیز قیمت کنترلی نیست. نرخ روغن پایه نیز حاصل از قیمت جهانی نفت و... است. تنها قسمتی که روی آن تمرکز برای کنترل هزینه گذاشتیم، افزایش بهروری و تولید است. هرچند که سهم بالای قیمت را شامل نمی شود. به طور کلی در محصولات شیمیایی حدود ۹۰ درصد از هزینه تمام شده، هزینه مواد آن است. روغنی که از پالایشگاه می‌آید و مواد افزودنی به آن اضافه می شود، ارزش افزوده چندانی به همراه ندارد.

کد خبر: ۶۳٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha