۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
تعمیرکاران خودرو هم نالانند| از کسادی بازار دست روی دست گذاشته‌ایم
بازار گزارش می‌دهد؛

تعمیرکاران خودرو هم نالانند| از کسادی بازار دست روی دست گذاشته‌ایم

همدان- این روزها با سرگردانی ویروس کرونا در جامعه و اعمال محدودیت های تردد مراجعه افراد به تعمیرگاه‌های خودرو بسیار کم شده به‌طوری که درآمد تعمیرگاه‌ها خرج و هزینه‌های آنها را پوشش نمی‌دهد و حتی برخی نیروها در این صنف تعدیل شده‌اند چراکه کاری برای انجام‌ نیست گویی رکود بر مکانیکی های شهر حکم فرما شده و برخی واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ویروس کرونا با همه بدی‌ها و تلخی‌هایی که داشت سودهایی هم رساند به گونه‌ای که برخی ریخت‌وپاش‌ها را کم کرد و حتی کمک کرد تا زوج‌ها با قرض‌وقوله کمتری سرزندگی‌ بروند و شاید باعث شد بعضی از ما بیشتر قدر زندگی را بدانیم.

اما کرونا یک کارکرد کارستان و آن‌هم اینکه در این‌یک سالی که این بیماری عامل مرگ روزانه بیش از ۱۰۰ نفر در کشور شده یکی از مواردی که دولت در پی انجام آن بود به وقوع پیوسته و مرگ‌ومیر ناشی از تصادف که بر اساس برنامه ششم توسعه باید کاهش ۳۱درصدی را می‌دید تا حدودی به وقوع پیوست.

پیش از شیوع کرونا به‌طور میانگین در کشور روزانه ۴۸ نفر براثر سوانح رانندگی فوت کرده‌ و حدود سه هزار و سه نفر مصدوم شده‌اند

طبق آمار و ارقامی که بارها منتشرشده تا پیش از شیوع کرونا به‌طور میانگین در کشور روزانه ۴۸ نفر براثر سوانح رانندگی فوت کرده‌ و حدود سه هزار و سه نفر مصدوم شده‌اند تا جایی که کشته‌های تصادفات در سال ۹۷ در ایران ۲۸ هزار نفر بوده که این تعداد در  سال ۹۸ به رقم ۱۶ هزار و ۹۴۷ نفر رسیده که نسبت به سال قبل از آن تنها ۱.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آمار را که دقیق‌تر بررسی می‌کنیم ۷۸.۲ درصد از کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۸ مرد (۱۳ هزار و ۲۵۶ نفر) و ۲۱.۸ درصد زن (سه هزار و ۶۹۱ نفر) بوده‌اند ضمن اینکه در افراد ۱۸ سال به بالا، ۷۲.۱ درصد تلفات حوادث رانندگی متأهل و ۲۶.۷ درصد مجرد بوده‌اند و وضعیت تأهل ۱.۲ درصد آنان نیز نامشخص بوده است.

وقتی به اعداد و ارقام نگاه می‌کنیم موضوعی که نظر ما را به خود جلب می‌کند نقش ویروس کرونا در کاهش آمار و ارقام تلفات تصادفات جاده‌ها است چراکه رئیس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت از کاهش ۱۴ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از تصادف به دنبال شیوع کرونا خبر داده و گفته از ابتدای شیوع کرونا مرگ ۱۴ درصد و مصدومیت حوادث ترافیکی ۲۵ درصد کاهش‌یافته که این مقوله به دلیل کاهش ترددها است.

باوجود تلاش‌هایی که از سوی پلیس‌راه و راهور و دیگر ارگان‌ها برای کاهش رقم تلفات حوادث جاده‌ای انجام‌شده اما این کاهش ترددها بوده که توانسته آمار فوتی‌های تصادف را کاهش دهد

درواقع باوجود تلاش‌هایی که از سوی پلیس‌راه و راهور و دیگر ارگان‌ها برای کاهش رقم تلفات حوادث جاده‌ای انجام‌شده اما این کاهش ترددها بوده که توانسته آمار فوتی‌های تصادف را کاهش دهد که البته کاهش ۱۴ درصدی بسیار چشمگیر است و جای امیدواری است که کرونا بااین‌همه نا خدمتی بالاخره خدمتی هم کرده است.

اما این کاهش قطعاً تا زمان شیوع کرونا و محدودیت‌ها وجود دارد و زمانی که شرایط عادی شود بازهم به آمار قبل بازخواهیم گشت به‌نحوی‌که شاید دل‌خوش کردن به آمار فعلی یعنی پاک کردن صورت‌مسئله که این برخورد روی خوشی ندارد.

آمار را استانی پیگیری کرده و به اعداد و ارقام منتشرشده از مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان رسیدیم که دراین‌باره بیان کرد: طی ۸ ماه امسال در مسیرهای  درون و برون‌شهری استان همدان به ترتیب ۲۳ و ۳۴ درصد کاهش تلفات را  داشته‌ایم و در سایر محورها با کاهش چشمگیر ۵۸ درصدی روبرو بوده‌ایم.

کاهش ۲۵ درصدی فوتی‌های تصادفات در همدان
آرتین کمالی ادامه داد: در مدت موردنظر در سال جاری ۵۹ زن و ۱۹۲ مرد و در مدت مشابه سال قبل ۸۱ زن و ۲۵۶ مرد در حوادث رانندگی جان‌باخته‌اند که آمارها کاهش ۲۵ درصدی فوتی‌ها را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان هم با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی تردد در جاده‌های همدان گفت: کرونا و کاهش تعداد سفر باعث کاهش تصادفات در حوزه تردد غیربومی‌ها شده است.

سرهنگ رضا عزیزی بابیان اینکه تردد خودرو در جاده‌های استان طی هفت ماه سال گذشته ۱۲۸ میلیون و ۱۰۹ هزار مورد بوده است؛ اظهار کرد: در مدت مشابه امسال تعداد تردد ۱۰۶ میلیون و شش هزار مورد بوده که ۲۲ میلیون و ۱۰۳ هزار مورد کاهش را شاهد بودیم.

وی میزان کاهش در این بازه زمانی را ۱۸ درصد دانست و گفت: در این مدت میزان تصادفات به خاطر کاهش ورود مسافران سیر نزولی داشته است.

و این کارستان کروناست؛ همین کرونای مرگ‌آوری که حالا ناجی مردم در مرگ‌ومیرهای جاده‌ای شده ضمن اینکه امید می‌رود با رخت بستن ویروس کرونا از کشور به‌یک‌باره شاهد جهش قابل‌توجه آمار و ارقام فوتی‌های تصادفات به علت آنچه شاید گسیل شدن مردم به مسافرت‌ها عنوان شود نباشیم.

تعمیرکاران خودرو درآمد خود را درزمینهٔ معاینه و تعمیرات خودرو قبل از سفر، تعمیرات بعد از تصادف و سایر سرویس‌های خودرو ازدست‌داده‌اند

اما در سود کاهش ترددها زیانی برای برخی مشاغل وجود دارد؛ تعمیرکاران خودرو درآمد خود را درزمینهٔ معاینه و تعمیرات خودرو قبل از سفر، تعمیرات بعد از تصادف و سایر سرویس‌های خودرو ازدست‌داده‌اند و ازآنجاکه عروسی و دیگر مراسم هم برگزار نمی‌شود مالکان خودرو چندان تمایلی به صاف‌کاری، رنگ و دیگر خدمات ظاهر خودرو نشان نمی‌دهند که در این زمینه با یکی از تعمیرکاران خودرو در استان همدان گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امیر فراقیان که تخصصش باطری‌سازی است در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه کاسب باید وقتش را در محل کسبش بگذراند تا مشتری‌هایش را از دست ندهد، گفت: ما تعمیرکاران هم بااینکه از کسادی بازار دست روی دست گذاشته‌ایم اما محل کسبمان را خالی نمی‌گذاریم تا بلکه چراغ دخلمان روشن شود.

فراقیان با تأکید بر اینکه از کاهش تصادفات خوشحال هستم، گفت: به‌هرحال کسب‌وکار ما با نواقص خودرو و تصادف گره‌خورده و بااینکه تقریباً ۴۰ درصد کسب‌وکار خود را ازدست‌داده‌ایم اما از اینکه ضرر تصادف و خرابی خودرو از هم‌وطنانمان دور شده خوشحالیم.

وی بابیان اینکه هرسال سرویس‌های مدارس هم به بازار ما اضافه می‌شدند که با تعطیلی مدرسه‌ها، سرویس‌های مدارس هم بیکار شده و چون از خودرو کمتر استفاده می‌کنند نیازی هم به سرویس پیدا نمی‌کنند، ادامه داد: البته کسادی و رکود کار ما تنها به کاهش سفر و میهمانی و عروسی‌ها ارتباط ندارد بلکه رونق یا رکود کسب‌وکارهای دیگر نیز بر اوضاع اقتصادی ما اثرگذار است.

این روزها اوضاع هیچ کسب‌وکاری روبه‌راه نیست تا افراد بتوانند مبلغی را برای تعمیرات خودرو خرج کنند

این تعمیرکار خودرو افزود: تعمیر خودرو و رسیدگی به سرویس دائم و به‌موقع آن به درآمد مالک خودرو بازمی‌گردد اما این روزها اوضاع هیچ کسب‌وکاری روبه‌راه نیست تا افراد بتوانند مبلغی را برای تعمیرات خودرو خرج کنند و بااینکه این تعمیرات ضروری است اما آن را در اولویت خود قرار نمی‌دهند و به این دلیل کسب‌وکار ما نیز راکد می‌شود.

وی گفت: درواقع جیب ما شهروندان به‌نوعی به هم متصل است و همین وضعیت در مورد تاکسی‌داران هم صدق می‌کند چراکه تاکسی‌دارها که یکی از مهم‌ترین مشتری‌های ما هستند هم این روزها بازار خوبی ندارند.

وی در ادامه از مسئولان خواست هوای کسب‌وکارها را داشته باشند و گفت: با این اوضاع بازار امیدواریم اداره دارایی و امور مالیاتی ما را درک کنند و در وضع مالیات اوضاع کساد بازار را در نظر بگیرند.

فراقیان که از تسهیلات کرونا استفاده نکرده اضافه کرد: بازپرداخت این وام‌ها باوجود اوضاع وحشتناک بازار به مشکل جدیدی تبدیل می‌شود.

کارشناسان معتقدند اگر کرونا در ایران همچنان باقی بماند نه تنها بیشتر مشاغل رو به ورشکستگی می رود و یک فاجعه ملی در انتظار است بلکه اگر دولت چاره کار نیندیشد زمانی فرا می رسد که دیگر هیچ طرح و ایده ای کارساز نیست و باید قید مشاغلی را زد بنابراین تا دیر نشده باید فکر چاره بود.

کد خبر: ۶۳٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha