۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
بیم و امیدهای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در همدان
یادداشت؛

بیم و امیدهای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در همدان

همدان - «طرح ساماندهی کارگران فصلی در همدان امری ضروری محسوب می‎شود تا به‌واسطه آن ضمن ساماندهی کارگران کلان‌شهر همدان یک بانک اطلاعاتی کامل نیز از کارگران فصلی شکل گیرد.»؛ این جملات بخشی از یادداشت پروین قادری دانشمند فعال رسانه ای استان همدان برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

پروین قادری دانشمند ؛ بازار: این روزها بیکاری درد مشترک جوامع مختلف است و متاسفانه کار به جایی رسیده که پیر و جوان هم نمی شناسد؛ موضوع آنجا وخیم تر می شود که وقتی صحبت از بیکاری به میان می آید در یک جامعه ۱۰ نفری از خانوارهای شهر همدان که عدد بزرگی هم نیست حداقل پنج خانواده از اینکه جوانشان این روزها بیکار است نالان و نگران هستند.

بارها و بارها مطالب متعددی پیرامون بیکاری جوانان و ضرورت برنامه ریزی هدفمند برای ایجاد اشتغال عنوان شده اما در این نوشتار موضوع از جنبه دیگری پیرامون بیکاری مورد بحث قرار می گیرد و آن هم آغاز فصل زمستان و بیکاری دوچندان کارگران فصلی همدان است.

امسال شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن که سبب بی‌رونقی و آسیب به بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها شد کارگران فصلی را نیز بی نصیب نگذاشت تا جایی که این قشر از کارگران استان همدان زیر سایه کرونا روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند

قصه کارگران فصلی شهر همدان یک کتاب و دو کتاب نیست چراکه گذشته از مشکلاتی که هر سال با آن روبرو هستند امسال شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن که سبب بی‌رونقی و آسیب به بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها شد کارگران فصلی را نیز بی نصیب نگذاشت تا جایی که این قشر از کارگران استان همدان زیر سایه کرونا روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند.

گفتگو با کارگران فصلی همدان این واقعیت را روشن می کند که کارگران فصلی و ساختمانی در این روزهای کرونایی اصلا وضعیت مناسبی ندارند و روزگار بر آنها سخت تر از بقیه می گذرد تا جایی که شمار زیادی از کارگران ساختمانی و فصلی به‌خاطر عدم توانایی پرداخت حق بیمه؛ بیمه تأمین اجتماعی ندارند تا در مواقع سختی و بیکاری از حمایت برخوردار شوند و متاسفانه حمایت چندانی از آن‌ها صورت نمی گیرد.

نداشتن بیمه برای برخورداری از حمایت در ایام این چنینی را که کنار بگذاریم به نظر می رسد برنامه منسجمی برای سر و سامان دادن به قشر کارگر وجود ندارد و تنها هر سال به امید بهبود اوضاع وعده هایی اعلام و با پایان یافتن سال وعده ها نیز به فراموشی می رود و سال بعد روز از نو و روزی از نو آغاز می شود.

این واقعیت آنجا جنبه جدی بودن به خود می گیرد که هر از گاهی یکی از مسئولان استانی و یا حتی شهرستانی دم از حمایت و ساماندهی اوضاع می زند اما در واقعیت چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.

طرح ساماندهی کارگران فصلی به‌منظور تکریم کارگران و شهر و شهروندان و حفظ سیمای شهری، امری ضروری محسوب می‎شود تا ضمن ساماندهی کارگران کلانشهر همدان، در بانک اطلاعاتی هم ثبت‌‎نام شوند

چندی قبل بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در مصاحبه و گفتگوهایی مسئولان را متوجه وضعیت نامناسب کارگران فصلی همدان کرد و با تاکید بر اینکه در صورت ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی، شأن و کرامت انسانی آنها نیز حفظ می‌شود گفت طرح ساماندهی کارگران فصلی به‌منظور تکریم کارگران و شهر و شهروندان و حفظ سیمای شهری، امری ضروری محسوب می‎شود تا ضمن ساماندهی کارگران کلانشهر همدان، در بانک اطلاعاتی هم ثبت‌‎نام شوند.

به گفته وی ساماندهی کارگران فصلی به همت شورای شهر و شهرداری و با همکاری بنیاد توسعه کارآفرینی از سال‌های گذشته آغاز شده به طوری که این اقدام با هدف ارتقا سطح مهارت کارگران، سطح بندی ارائه خدمات آنها، ایجاد زمینه اشتغال و امنیت شغلی و معرفی آنها به ذینفعان و ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی و فرهنگی به انجام رسیده است.

همچنین عنوان شده که با اجرای این طرح با توجه به اهمیت بیمه برای امنیت شغلی؛ کارگران از مزایای کارگری از جمله بیمه نیز بهره‌مند می‌شوند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد هر چند تلاش برای تحقق این طرح کج دار و مریز پیش رفته اما هنوز هم که هنوز است وضعیت کارگران فصلی و ساختمانی همدان تعریف چندانی ندارد و طرح عنوان شده به مرحله اجرا نرسیده است.

گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه موید این واقعیت است که تشکیل و تقویت انجمن‌های صنفی کارگران فصلی و ساختمانی ضروری است چراکه در صورت تشکیل این انجمن‌ها، ضمن آموزش‌های تخصصی به کارگران، کارت مهارت نیز برای آنها صادر می‌شود و در این صورت هر کارگر بر اساس میزان مهارت خود به کار گرفته می شود که این نوع نگاه در جذب و به کار گیری کارگران و ایجاد حس رقابت برای آموختن بیشتر از سوی آنها موثر است.

همچنین موضوع دیگری که بارها بر آن تاکید شده اینکه سال های قبل با ایجاد جایگاه استقرار کارگران فصلی در همدان برای متمرکز کردن کارگران در یک نقطه از شهر تلاش شد اما متاسفانه به دلیل آنچه جانمایی نادرست عنوان شده این مکان کارایی لازم را ندارد و این روزها با گذشت بیشتر از پنج سال از راه اندازی مرکز استقرار کارگران فصلی در همدان هنوز هم شاهد ساماندهی اوضاع نیستیم تا جایی که وقتی در سطح شهر همدان با خودرو تردد می کنیم کارگران از ساعات اولیه صبح در برخی از میادین اصلی شهر مانند میدان امام(ره)، میدان پروانه‌ها و میدان امام حسین(ع) دیده می‌شوند.

در صورت استقرار و ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی در یک مکان یا شرکت، متقاضیان دریافت خدمات در حوزه صنعت ساختمان می‌توانند با مراجعه به این اماکن؛ از کارگران مجرب در رشته مورد نظر برای انجام عملیات‌ فنی و عمرانی مورد نیاز بهره‌مند شوند

آنچه عنوان شد به این جهت مورد تاکید است که در صورت استقرار و ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی در یک مکان یا شرکت، متقاضیان دریافت خدمات در حوزه صنعت ساختمان می‌توانند با مراجعه به این اماکن؛ از کارگران مجرب در رشته مورد نظر برای انجام عملیات‌ فنی و عمرانی مورد نیاز بهره‌مند شوند.

راهکار دیگری که در زمینه حمایت از کارگران راهگشا خواهد بود انعقاد تفاهم نامه ها برای بکارگیری آنها به صورت برنامه ریزی شده است ضمن اینکه در این زمینه بنیاد توسعه کارآفرینی می‌تواند تفاهمنامه‌ای با انجمن انبوه‌سازان منعقد کند تا پس از آن، انبوه‌سازان برای کارهای ساختمانی از کارگران مستقر در مراکز ساماندهی، بهره‌مند شوند که این اقدام نیز نتایج خوبی به همراه دارد به طوری که دسترسی مردم و انبوه سازان به کارگران فصلی ماهر و نیمه ماهر افزایش خواهد یافت و کارگران ساختمانی نیز از شرایط بهتری برای کار، برخوردار می‌شوند.

موضوع دیگری که از سوی برخی کارگران عنوان می شود اینکه به دلیل نبود کار مجبور به قبول برخی تخلفات هستند به نحوی که از توان کاری آنها در ساخت و سازهای غیرمجاز استفاده می شود و همین مساله بارها باعث شده ابزار و وسایل کارگران توسط پلیس ساختمان توقیف شود که در پی آن نه تنها حق العملی دریافت نکرده اند بلکه در حوزه برخورد با تخلفات ساخت‌وسازهای غیرمجاز ابزار و وسایلشان هم توقیف شده و این در حالی است که باید جریمه و یا ممانعت از کار کارفرما در دستور کار باشد نه اینکه به سبب برخورد با ساخت و ساهای غیر مجاز وسایل کارگران توقیف شود.

 این مقوله نیز چاره دارد و بنیاد توسعه کارآفرینی می‌تواند بر اساس مجوز ساخت‌وساز به متقاضیان، کارگر در اختیار آنان قرار دهد که با این اقدام، کارگران دیگر با مشکلات ساخت‌وساز غیرمجاز مواجه نخواهند بود.

به هرحال کارگران فصلی و ساختمانی امنیت شغلی ندارند و ممکن است در طول یک ماه هیچ کاری برای آن‌ها پیدا نشود و بیکار باشند در حالی که بیشتر آنان مستأجرند و توانایی تأمین هزینه‌های زندگی را ندارند؛ این اقشار چون زیر پوشش بیمه نیستند هنگام بیماری و بیکاری نیز از حمایت هیچ ارگانی برخوردار نیستند بنابراین باید طرح ساماندهی کارگران فصلی را هر چه سریعتر به نتیجه رساند.

کد خبر: ۶۳٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha