۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
بانک ها کم آوردند، بازار سرمایه تامین کننده نیاز مالی بنگاه های اقتصادی شود
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

بانک ها کم آوردند، بازار سرمایه تامین کننده نیاز مالی بنگاه های اقتصادی شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش جذب سپردها در کنار عدم بازگشت بخش عمده ای از تسهیلات پرداختی، موجب شده است تا بانک ها در ارایه وام های خرد و کلان به مردم حساس شوند.

دکتر حسن اعتضادی در گفتگو با بازار، با بیان این که منابع مورد نیاز بنگاه های اقتصادی نباید فقط از طریق بانک ها تامین شود، گفت: سیستم بانکی  این روزها به موجب شرایط بد اقتصادی حال و روز خوبی ندارد. بنابراین سایر حوزه های تامین کننده منابع مالی چون بازار سرمایه باید به یاری اقتصاد کشور بیایند.

وی به وجود هزاران میلیارد تومان معوقه بانکی در کشور اشاره کرد و افزود: انحراف تسهیلات بانکی در برخی بنگاههای اقتصادی موجب شده است تا اقساط پرداختی خیلی از بانک ها تبدیل به معوقه و آنها با مشکل بازگشت منابع مواجه شوند.

این کارشناس اقتصادی به سود بسیار اندک و زیاندهی خیلی از بانک ها در پی انتشار صورت های مالی آنها اشاره کرد و افزود: شفافیت عملکرد بانک ها با انتشار صورت های مالی موجب شد که خیلی از سپرده گذاران سرمایه های خود را از بانکها خارج کنند. در چنین شرایطی بانک ها اکنون در پرداخت تسهیلات و خروج منابع بسیار حساس شده اند و مسیری را می پیمایند تا در راستای سود آوری، بتوانند به هر شکل ممکن جوابگوی سپرده گذاران و سهامدارنشان شوند.
اعتضادی براستفاده بنگاههای اقتصادی از ظرفیت بالای بازارسرمایه در تامین منابع مالی، تاکید کرد و افزود: بازاز سرمایه اکنون از توان بالایی در جذب منابع مالی برخوردار است. هر چند این منابع جذب بنگاههای اقتصادی فعال در کشور می شود اما چنین بازاری در مقابل بازار پول (بانک ها) در پرداخت تامین منابع،   کارا و شاخص نیست. مسئولین باید زمینه استفاده از منابع بازار سرمایه را برای رونق بخشی اقتصاد کشور ایجاد کنند تا بازر سرمایه در کنار بازار پول بتواند اقتصاد کشور را متحول کنند.

وی افزود: متاسفانه ارتباط خاصی بین سیستم بانکی، شرکت های بیمه و بازار سرمایه وجود ندارد و هر کدام آنها به صورت مستقل در اقتصاد کشور نقش آفرینی می کنند. این در حالی است که این سه بازار مهم اقتصادی باید در فعالیت های خود با هم عجین باشند و ارتباط تنگاتنگی بین آنها باشد.

وی به ضعف سیستم بازار سرمایه در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه بازار سرمایه از مدیریت خاصی برخوردار نیست چرا که کارگزاران نبض بازار را دردست دارند و خودشان هم فروشنده هم خریدار و هم تعیین کننده قیمت سهام در تالار خرید و فروش سهام هستند. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین شیوه معاملاتی وجود ندارد و شرکت های غیر از کارگزاری ها با جمع آوری سرمایه های مردم وارد تالار بورس برای داد و ستد سهام می شوند.

کد خبر: ۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha