۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
آذربایجان غربی قطب نهال کشور| صدور ۱۰۰ هزار اصله نهال به ۳ کشور خارجی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

آذربایجان غربی قطب نهال کشور| صدور ۱۰۰ هزار اصله نهال به ۳ کشور خارجی

ارومیه– جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی این استان را قطب تولید نهال دانست و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۰ هزار اصله نهال به خارج از کشور صادر شده است.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص آخرین وضعیت تولید نهال در آذربایجان غربی اظهار کرد: استان در چند سال اخیر بزرگترین قطب تولید نهال در کشور محسوب شده و در زمینه تولید نهال مثمر رتبه نخست را دارد و در سال گذشته یکی از مراکز کشت بافت این استان به عنوان نمونه ملی برگزیده شد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در تولید انواع نهال مثمر هسته دار، ریزدانه خشک و انواع نهال گیاهان دارویی با پایه رویشی، کشت بافتی تولید نه تنها نیاز استان را تامین می کند، بلکه بخشی از نهال های تولید شده به خارج از کشور صادر می شود، اظهارکرد: در حال حاضر ۵۸ واحد نهالستان، دو واحد کشت بافتی در استان فعال است.

جلیلی خاطر نشان کرد: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال هایی با پایه بذری و پایه های رویشی درختان دانه دار از جمله سیب و گلابی و درختان هسته دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و بادام با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.

جلیلی ظرفیت تولید نهال در استان را سه میلیون اصله پایه و رویشی اعلام و اضافه کرد: هر سال بخشی از نهال های تولید شده به کشورهای همسایه از جمله عراق، آذربایجان و افغانستان نیز صادر می شود که امسال تاکنون ۱۰۰ هزار اصله صادر شده و تاپایان سال نیز صادرات ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی وجود نهالستان های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه‌ گذار را از مهمترین مشکلات نهالستانهای استان برشمرد و افزود: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستانهای غیرمجاز به نصف کاهش یافته است.

جلیلی با تاکید بر بهره گیری از سرمایه گذار مناسب در زمینه تولید نهال، گفت: نقدینگی برای گرایش تولید کنندگان به سوی تولید نهال با پایه های رویشی یکی دیگر از مشکلات نهالکاران استان بوده و نیاز به تسهیلات کم بهره و بلاعوض در این زمینه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: استان در تولید گردوی پیوندی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است که عمدتا در شهرستانهای سردشت، اشنویه، ارومیه و خوی تولید می شوند.

جلیلی  ادامه داد: به دنبال راه اندازی مرکز نهال گواهی شده در استان هستیم که شهرستان ارومیه و میاندوآب رتبه اول تولید نهال و شهرهای اشنویه و خوی رتبه دوم نهال را در استان دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد باغات استان فرسوده و بهره وری اقتصادی کافی را ندارند، استفاده از نهال سالم و اصلاح شده شناسه دار در جوان سازی باغات در اولویت کاری قرار دارد.

کد خبر: ۶۳٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha