۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
بورس؛ بهترین بازار سرمایه گذاری تا انتهای سال ۹۹| پالایشی و پتروشیمی ها بهترین گروه برای سرمایه گذاری
فعال بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

بورس؛ بهترین بازار سرمایه گذاری تا انتهای سال ۹۹| پالایشی و پتروشیمی ها بهترین گروه برای سرمایه گذاری

کرداری، معتقد است که تا پایان سال بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است. چرا که بازارهای موازی همچنان در حالت اشباع و نزول به سر میبرند و اگر خبر و شرایط خاصی پیش نیاید بازار سرمایه بازار اول خواهد بود.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بازار سرمایه شاهد چرخش نقدینگی به سمت سهم های شاخص ساز بود برای جزییات این تغییر با یک کارشناس بورسی به گفتگو پرداخته ایم: 

نقدینگی خوبی به بازار تزریق شده است
سعید کرداری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت وگو با «خبرنگار بازار» ضمن تحلیل وضعیت امروز بورس و روند معاملاتی بیان کرد: امروز ارزش معاملات که ناشی از حجم معاملات است رقم خوبی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و به طور کلی در چند وقت اخیر نقدینگی خوبی به بازار بورس تزریق شده است و سهم ها به نسبت خوبی خرید و فروش می شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باعث شده شاخص هم وزن  در روز یکشنبه مثبت شود به دلیل این است که سهم های کوچک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما بازار همچنان هیجانی است البته به نسبت زمان انتخابات آمریکا کم‌تر شده است.

کرداری ادامه داد: اصطلاحا پول ترسو در بازار زیاد شده است که به اخبار و شایعات و یا خرید و فروش های حقوقی واکنش های زیادی را در بازار نشان می دهند و همین موجب شده است تا بازار در جا بزند و به تعادل نرسد.

کارشناس بازار سهام تاکید کرد که البته امروز سهم های کوچکی که در چند روز اخیر سبز بودند منفی شدند، احتمال می رود در آینده نزدیک بازار باز هم به سمت سهم های بزرگ و شاخص ساز مثل فولاد، فملی، فارس، شستا و... حرکت کند. و احتمال رشد در سهم های دلار محور و شاخص ساز وجود دارد.

با حرکت نقدینگی به سمت سهم های بزرگ و شاخص ساز شاهد رشد سهامی مانند شستا خواهیم بود
او ضمن اشاره به وضعیت سهم شستا تاکید کرد که سهم شستا با توجه به اینکه اصلاح زیادی داشته است و به محدوده ی ۲۴۰۰ تا ۲۳۰۰ به قیمت سطح حمایتی قوی رسید که احتمال بازگشت آن وجود داشت و دیروز این اتفاق افتاد و مثبت شد و امروز توانست به محدوده صف خرید برسد. البته با حرکت نقدینگی به سمت سهم های بزرگ و شاخص ساز شاهد رشد دوباره این سهم ها خواهیم بود.

کرداری افزود: سهم شستا به دلیل اینکه تعداد زیادی افراد حقیقی تازه ورود داشت دقیقا همان اتفاقی که در رشد شارپی و هیجانی آن شاهد بودیم در سقوط هم اتفاق افتاد و اصلاح زیادی کرد. با وجود اینکه حقوقی سهم هر روز خریدار سهم بود تا بتواند حمایت داشته باشد که در غیر اینصورت شاید سهم ریزش بیشتری هم تجربه میکرد.

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: در چند روز اخیر چون شایعه شده بود که سهم های کوچک بایستی رشد داشته باشند. اما سهم های بزرگ بازار یک مقدار تحت فشار فروش بودند و همین امر موجب شد تا حتی برخی از صندوق های بورسی هم سهم های شرکت های بزرگ را فروختند تا به سمت سهم های کوچک بروند. البته این چرخش مجدد اتفاق خواهد افتاد و افرادی که صبور باشند بهترین بازدهی را در این سه ماه پایانی سال خواهند داشت.

وی عنوان کرد: سهم هایی شرکت های بزرگ که بنیاد خوبی دارند در آینده وضعیت مناسبی پیدا می کنند. مثل سهم هایی که در بالا نام بردم و یا شرکت های پتروشیمی ها و پالایشی ها در آینده نزدیک به دلیل اصلاح هایی و افزایش سرمایه هایی که داشتند رشد خوبی خواهند داشت.

کرداری بیان کرد: البته در پالایشی ها نباید انتظار رشد شارپی را داشته باشیم چرا که هنوز شاید تا حدودی قیمت های بالایی دارند و احتمال می رود چیزی حدود ۲۰ درصد رشد داشته باشند و بعد از آن در جا بزنند.

این کارشناس معتقد است که به دور از تعصب تا پایان سال بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است. چرا که بازارهای موازی همچنان در حالت اشباع و نزول به سر میبرند و اگر خبر و شرایط خاصی پیش نیاید بازار سرمایه بازار اول خواهد بود. برای افرادی هم که ریسک گریز هستند و تمایل دارند در صورت افزایش ارزش ریال متضرر نباشند، صندوق های درآمد ثابت و خرید اوراق هستند که سود ماهانه می دهد.

وی در انتها افزود: با توجه به نرخ بهره که بین ۱۸ درصد و ۲۰ درصد انگیزه را برای رشد شاخص کم می کند و شاخص  یک سری دلایل بنیادی قوی تری برای رشد می خواهد که با قدرت بتواند صعود خوبی داشته باشدو این هم باعث می شود تا یک مقداری درجا بزند و پول چرخش داشته باشد بین سهم های مختلف و سرمایه گذار بیشتر به سود مقطعی توجه پیدا می کند و این مسئله هم از بعد فروش شرکت ها و هم از بعد سیاسی به یک نتیجه قطعی تر و گشایش های بیشتری باشیم. البته در کل سرمایه گذاری روی سهم های بنیادی و خوب بهتر از بازارهای موازی نتیجه خواهد داد.

کد خبر: ۶۳٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha