۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
بازارگردان، ضامن نقدشوندگی است نه ضامن رشد قیمت
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» تصریح کرد

بازارگردان، ضامن نقدشوندگی است نه ضامن رشد قیمت

حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» گفت: حضور و فعالیت مناسب بازارگردان‌ها در ثبات نسبی و آرامش و کاهش رفتارهای هیجانی موثر بوده است؛ به طوریکه بازارگردانی ضمن افزایش نقدشوندگی توانسته است نوسان قیمت سهام شرکت‌ها را محدود سازد. براین اساس، افزایش نقدشوندگی و عمق بازار می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر»، با اشاره به حضور مثبت بازارگردان‌ها در بازارسرمایه تاکید کرد: با این حال تکنیک ها و دانش بازارگردانی نیازمند گسترش است. در این میان لازم است تجارب بین‌المللی بازارگردانی مبتنی بر کارگزاری مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، سهامداران باید توجه داشته باشند که بازارگردان‌ها نقش مهمی در حفظ ثبات و افزایش حجم معاملات دارند.

وی تصریح کرد: از این دیدگاه، عرضه‌های بازارگردان‌ها بخشی از نقش آن ها در افزایش نقدشوندگی حفظ ثبات نسبی است، البته در حدود ۳ ماه اخیر، خرید بازارگردان ها دو برابر فروش بوده و عملا حمایت خوبی از بازار کردند.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» معافیت مالیاتی بازارگردان ها را از دیگر موضوعات مهم در این خصوص دانست و افزود: معافیت بازارگردان‌ها از نیم درصد مالیات فروش سهام و همچنین تخفیف کارمزد ارکان و کارگزار یکی دیگر از نکات مورد توجه است. با این حال باید توجه شود که وظیفه بازارگردان حفظ نقدشوندگی است و لازم است از مظنه‌های خرید و فروش منتفع شود. از این رو باید توجه کافی به این موضوع شود که بازارگردان ضامن نقدشوندگی است و عملا نباید فلسفه آن با حمایت و خرید سهام به منظور رشد قیمت یا جمع کردن صف فروش اشتباه گرفته شود.

دانش بازارگردانی؛ نیازمند گسترش
فرهنگ حسینی ضمن ضرورت تخصصی شدن بازارگردان‌ها بیان کرد: توجه داشته باشید لازم است بازارگردان ها تخصصی شده و این کسب و کار به حدی سودآور شود که نهادهای مالی تخصصی و سهامداران عمده ای که هلدینگ های تخصصی هستند با هدف کاهش هزینه‌های معاملاتی نقش بازارگردانی را نیز بر عهده گیرند.

وی ادامه داد: همچنین بازارگردان‌ها می‌توانند استراتژی‌های متعددی داشته باشند که پیاده‌سازی آن‌ها نیازمند معاملات الگوریتمی است؛ به نظر می‌رسد با فعال شدن مجدد معاملات الگوریتمی برای بازارگردان‌ها امکان بهبود نقدشوندگی و انجام امور بازارگردانی فراهم خواهد شد.

کسب و کار بازارگردانی، فعالیتی سودآور در بازارهای بین‌المللی

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: ترکیب بازارهای مشتقه از جمله اختیار معامله و قراردادهای آتی به همراه بازار نقدی، ابزار اصلی بازارگردانی در بازارهای جهانی است. در بازارهای توسعه یافته صدها بازارگردان تخصصی فعالیت می‌کنند؛ به دلیل امکانات و مزایایی که در اختیار بازارگردان قرار می‌گیرد، کسب و کار بازارگردانی بلوغ یافته و فعالیتی اقتصادی و سودآور هست.

بازارسرمایه روند باثباتی در پیش گرفته است
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی «امیر» در بررسی فضای کنونی بازارسرمایه، اظهار کرد: بازار سرمایه روند با ثباتی را در پیش گرفته است. رشد قیمت‌های جهانی در کنار ثبات قیمت دلار عامل اصلی رشد بازار است. درمان و واکسن کرونا هم نیز خود عاملی برای جهش قیمت های جهانی است. بسیاری از فلزات رکوردهای چندین ساله را شکسته اند و چشم انداز بسیاری از فلزات به شدت مثبت است.

فرهنگ حسینی افزود: همچنین قیمت نفت به سطح ۵۰ دلار برگشته و به دنبال آن قیمت های محصولات پتروشیمی با رشد همراه شده اند. از طرفی دیگر، انتظارات برای الزامات محیط زیستی دولت جدید ایلات متحده، محرک قوی برای رشد قیمت نفت و فراورده های نفتی و پتروشیمی خواهد بود.

وی در خصوص بازار داخلی نیز عنوان کرد: در بازار داخل، قیمت دلار با ثبات است و به نظر می رسد چشم انداز تغییرات وضعیت سیاسی می تواند از کاهش هزینه‌های صادرات، اثرات کاهش قیمت ارز را جبران کند. از سوی دیگر خبری از صف های خرید و فروش سنگین نیست.

کد خبر: ۶۳٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha