۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
در آمد ۱۱۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی
دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی خبر داد

در آمد ۱۱۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

ابهری، دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی، از درآمدزایی ۱۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها طی هفت سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، احمد مهدوی ابهری در نشستی به مناسبت روز ملی پتروشیمی گفت: مجموع درآمد ۷ ساله صنعت پتروشیمی (از ۹۲ تا شهریور سال جاری) و مربوط به صادرات و فروش داخلی، حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده و ۷۵ درصد از ارز در نیما عرضه و ۲۵ درصد هم برای واردات تجهیزات تخصیص داده شد.

وی افزود: با وجود تحریم ها، آمار صادرات با رشد ۸.۲ درصدی مواجه شده و با افزایش ۷۰۰ هزار تنی فروش داخلی، بیش از ۶۵۰ میلیون دلار درآمد شناسایی شده است. علاوه بر این بسیاری از محصولات هم پیش فروش سه ماه شده است. در این میان ظرفیت ۶۸ میلیون تنی سال گذشته به ۸۵ میلیون تن رسیده و تا پایان سال آینده هم به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. همچنین طی سال جاری ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن و سال آینده ۱۲ طرح افتتاح می‌شود.

مهدوی ابهری ادامه داد: عرضه ۸ ماه گذشته محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز حدود ۲۵ درصد بیشتر و معامله پت (ماده اولیه تولید بطری‌های شفاف)، پلی پروپیلن و پی وی سی با رشد ۱۴، ۷ و ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است.

وی با بیان اینکه امروز پیشران اقتصادی کشور صنعت پتروشیمی است، گفت: نفت و خام فروشی ما را به جایی نمی‌رساند. این صنعت با توجه به منابع هیدروکربوری می‌تواند اقتصاد را نجات داده و از خام‌فروشی جلوگیری کند.

دبیر انجمن پتروشیمی با تاکید بر اینکه در سخت‌ترین تحریم قرار داریم، اما رشد و توسعه صنعت پتروشیمی با قدرت ادامه دارد گفت: این در حالی است که در بقیه صنایع کشور رشد چندانی نداریم، اما در صنعت پتروشیمی ظرفیت از ۶۸ میلیون تن سال گذشته به ۸۵ میلیون تن در سال جاری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید، افزود: این در شرایطی است که تحریم هستیم، اما توقف وجود ندارد. امسال ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن افتتاح خواهد شد، در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ طرح دیگر به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر: ۶۳٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha