۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
بورس مسکن کمکی برای کاهش قیمت خانه نمی کند
دبیر انجمن انبوه سازان کشور:

بورس مسکن کمکی برای کاهش قیمت خانه نمی کند

پورحاجت، دبیر انجمن انبوه سازان کشور اظهار کرد: وزارتخانه به علت عدم توانمندی در حوزه برنامه ریزی برای تولید مسکن به کارهای رسانه ای و دادن اطلاعات غلط به مردم متوسل می شود.

به گزارش بازار، فرشید پورحاجت با اشاره به قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن و تصدی گری دولت در حوزه مسکن اظهار کرد: در چندین سال گذشته این دو موضوع گریبان حوزه مسکن شده و متاسفانه این تصدی گری منجر به صاحب مسکن شدن مردم هم نشده است. اتفاق بدی که چندین سونامی در حوزه مسکن در سال های گذشته رخ داده و مردم ما در بدترین شرایط ها قرار گرفتند.

وضعیت بد مسکن با ادغام وزارتین
وی افزود: این موضوع در ده دوازده سال گذشته با ادغام وزارت های راه و شهرسازی و راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سابق بدتر شده است. وقتی می گویند سیاست ورزی در حوزه مسکن شود یعنی یک متولی مسکن برنامه ریزی کند برای تمام دهک هایی که در جامعه زندگی کنند.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به چیزی که رخ داده ما مشاهده نمی کنیم دولت یک برنامه مشخصی برای حوزه تولید مسکن داشته باشد و از آن بدتر اینکه بخش خصوصی را هم در کنار خودش به عنوان مشورت گیرنده قرار نداده و با آمار و اطلاعات غلط به مردم فرکانس های نامناسبی را به بازار مسکن که یک بازار کاملا استراتژیک در حوزه اقتصاد کلان است، می دهد.

اطلاعات غلط وزارت راه و شهرسازی ناشی از عدم برنامه ریزی برای تولید مسکن است
وی با انتقاد از ارائه آمار غلط در حوزه مسکن توسط نهادهای دولتی و خصوصی گفت: وزارتخانه به علت عدم توانمندی در حوزه برنامه ریزی برای تولید مسکن به کارهای رسانه ای و دادن اطلاعات غلط به مردم متوسل می شود از جمله اینکه مردم مسکن نخرید ارزان می شود که دیدیم گران تر شد. شش ماه تمام بخش خصوصی مردم را معطل کرد برای اطلاعات و آماری که ارائه نداد و در نهایت آخرین اطلاعات را هفته گذشته در یک پروپاگاندای رسانه ای اعلام کرد که قرار است به چه صورت آمار بازار مسکن را بدهد و از آن بدتر و شوربختانه اطلاعات آمار غلط داده و به جامعه منعکس کرده است.

پورحاجت متذکر شد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته وقتی این دو وزارتخانه ادغام شد به واسطه تعدد کارهایی که در حیطه دو وزارتخانه سابق بوده و ادغام شده عملا حوزه مسکن از چرخه مناسبات خارج شده و وزارت راه و شهرسازی هم برنامه مناسبی را برای این قضیه نداشته است. در یک سال و نیم گذشته وزارت راه و شهرسازی طرح ادغام ملی را در تریبون ها اعلام می کند باعث شده به نظر بنده شان و جایگاه وزارتخانه در حد یک تعاونی مسکن کاهش پیدا کند.

تعاونی های مسکن نتوانسته کارایی لازم را انجام دهد
وی با اظهار به اینکه تعاونی های مسکن نتوانسته کارایی لازم را انجام دهد، بیان کرد: آن چیزی که قانون ساماندهی اشاره دارد این است که فعالیت های اقتصادی در حوزه مسکن را یا باید بخش خصوصی انجام دهد یا بخش تعاون مان انجام دهد و یا در صورت لزوم بخش دولتی. امروز در بحث اجرا و تولید مسکن در کشور نه تکلیف بخش خصوصی مشخص است و نه تکلیف بخش دولتی مشخص است و نه تکلیف بخش تعاون که بسیار بخش مهمی است.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور توصیه کرد: وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه بخواهد همه موضوعات مسکن را خودش مدیریت کند، با تامین زمین مناسب و ایجاد تسهیلات مناسب برای تولید و انتقال آن برای خریداران برنامه مشخصی را برای حوزه مسکن در تمام سطوح برنامه ریزی کند.

بورس مسکن کمکی برای کاهش قیمت مسکن نمی کند
وی با اظهار به اینکه بورس مسکن کمکی برای کاهش قیمت مسکن نمی کند، توضیح داد: بورس مسکن به تامین نقدینگی برای بنگاه های تولیدی کمک می کند. اقدامی که وزارت راه و شهرسازی در این حوزه می تواند بکند، ساماندهی زمین هایی است که در دست دولت است. تغییر طرح های تفصیلی در شهر ها است و تامین نقدینگی برای بنگاه های تولیدی است. بخش خصوص وقتی وارد گردونه تولید شد تولید زیاد باعث تعادل بخشی برای مسکن می شود و ضرورتی هم به مداخلات دولت دیده نمی شود.

پورحاجت افزود: من عملکرد بورس را مثبت نمی بینم چون بورس متاسفانه شفاف نیست، لذا به این بورس امیدوار نیستم که بتوانیم مردم را از این طریق خانه دار کنیم.

کد خبر: ۶۳٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha