۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
مراقب باز شدن کاتالیست از روی خودروهایتان باشید| ضرورت شناسنامه دار شدن کاتالیست
یک تولیدکننده کاتالیست در گفت و گو با بازار:

مراقب باز شدن کاتالیست از روی خودروهایتان باشید| ضرورت شناسنامه دار شدن کاتالیست

مولوی‌زاده، تولیدکننده کاتالیست با اشاره به اینکه طی دو ماهه اخیر برای خودروسازان توانسته‌ حدود ۴۰ درصد قیمت کاتالیست را کاهش دهد، گفت: با این حال این کاهش قیمت با استقبال از سوی خودروسازان روبه رو نبوده است.

بازار؛ گروه خودرو: هنوز دو روز از بارش برف و باران در تهران نگذشته که دوباره هاله‌ای از غبار آسمان آبی شهر را فرا گرفته است. چراکه بلافاصله با آغاز هفته کاری در روز شنبه و سردی هوا، پدیده اینورژن به سرعت ایجاد و هوا طی کمتر از چندساعت از آبی به خاکستری رنگ باخت.

تغییر رنگی که ریشه در نبود زیرساخت تولید و کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان جهت عرضه محصولات با کیفیت دارد. زیرساخت‌هایی که درست در نزدیکی روز هوای پاک یعنی ۲۹ همین ماه بیشتر از همیشه فقدان شان احساس می شود و کیفیت هوایی که بهبود نخواهد یافت. در همین راستا با نوید مولوی زاده تولیدکننده کاتالیست به گفت و گو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* با توجه به افزایش آلودگی هوا در روزهای سرد سال، فروش شما در بازار خدمات پس از فروش تحت تاثیر قرار داشته است؟
فروش کاتالیست‌های تولیدی مان در بازار کاهش پیدا کرده است، دلیل این موضوع نیز قدرت خرید مشتریان نیست. شاید قطعه گرانی در بازار افترمارکت باشد، اما به حدی بازار آشفته است و در این میان کلاهبرداری شده و قطعات غیر اصلی و مشکل دار در بازار معامله می‌شود. این موضوع را چندبار به محیط زیست اعلام کردم ولی متاسفانه به دلیل عدم قدرت اجرایی لازم توان پیگیری ندارند.

* تولید این محصولات توسط سودجویان انجام شده یا تولیدکنندگان داخلی نیز احتمال چنین اقدامی را دارند؟
یک سری کارگاه برای تولید کاتالیست‌های غیراصلی ایجاد شده که تولید دارند، هرچند که برخی از تولیدکنندگان رسمی نیز محصولاتی تولید و آن را به مشتریان عرضه می‌کنند؛ فروش این محصولات لزوما سود چندانی ندارد. متاسفانه باید به این نکته اشاره کرد که سود اصلی شامل حال کسانی می شود که اقدام به باز کردن کاتالیست‌های اصلی از خودروها می کنند.

 به طور مثال در زمان تعویض روغن کافی است که خودرو شما مدتی در اتو سرویس باشد، به محض دریافت خودرو باید بدانید که کاتالیست آن تعویض شده و این موضوع منوط به ماندن خودرو در صورت نبود مالک است. کاتالیست اصلی را با کاتالیست تقلبی یا لوله خالی تعویض می‌کنند.

در زمان تعویض روغن کافی است که خودرو شما مدتی در اتوسرویس باشد، به محض دریافت خودرو باید بدانید که کاتالیست آن تعویض شده و این موضوع منوط به ماندن خودرو در صورت نبود مالک است. کاتالیست اصلی را با کاتالیست تقلبی یا لوله خالی تعویض می‌کنند

* در گذشته نه چندان دور برای انجام معاینه فنی برخی از مالکان کاتالیست اجاره می‌کردند، این موضوع چقدر صحت دارد؟
بله متاسفانه اجاره کاتالیست نیز مرسوم است و تخلفاتی از این قبیل انجام می شده و می شود. علاوه بر این مشکل، می‌توان به عدم تبعیت موتورسیکلت سازان از استفاده کاتالیست نیز به عنوان یک تخلف زیست محیطی نام برد. در هفته گذشته نامه زدند پنچ عدد کاتالیست برای تاییدیه موتورسیکلت سازان نیاز داریم.

این درحالی است که روز گذشته پانزدهمین روز هوای پاک در طول سال بود. سال دیگر نیز بدتر از سال جاری در خصوص کیفیت هوا و آلایندگی خواهد بود زیرا اقدام موثری انجام نمی‌دهیم. خودروساز کاتالیست نصب می‌کند، باید کاتالیست یورو ۵ نصب کند اما یورو ۴ نصب می‌کند؛ هرچند این موضوع نیز صرفا تفاوت در طول عمر و کارکرد دارند.

اگر نخواهیم به خودروسازان خرده بگیریم، باید گفت ۹۵ درصد موارد لازم را رعایت می‌کنند. خودرو که از خودروسازی خارج می‌شود روی آن دیگر نظارتی وجود ندارد.

*اشاره کردید به اینکه بر روی خودروها بعد از عرضه به بازار نظارتی نیست، به عنوان یک تولیدکننده که قطعات تولیدی‌تان نقشی اساسی در کاهش ورود آلاینده‌ها به هوا دارند به نظرتان باید برای بررسی و نظارت به خودروهایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند چه اقدامی انجام شود؟
کاتالیست ساز شناسنامه ندارد که روی خودرو مشخصات کاتالیست نصب شده را بیان کند. چطور می‌توان برای شاسی و کپسول سی ان جی شماره داشت، اما برای این قطعه مهم نمی‌توان شماره داشت؟ این موضوع سبب شده که قابلیت دستکاری برای کاتالیست باشد. باید برای این قطعه شناسنامه وجود داشته باشد، بسیار نامه نگاری کردم اما به نتیجه نرسیدم.

* برای بازار لوازم یدکی چه اقداماتی در خصوص کاهش قیمت انجام دادید؟
باتوجه به حجم زیاد عدم نظارت تسلیم شدیم، در دو ماهه اخیر برای خودروسازان توانستم حدود ۴۰ درصد قیمت کاتالیست را کاهش دهم. به رغم این کاهش قیمت اما استقبالی از سوی صنعت خودرو شکل نگرفت.

این کاتالیست با توجه به اینکه یورو ۴ هست اما توانایی پاس کردن استاندارد یورو ۵ را هم دارد. این موضوع برای یکی از خودروسازان بزرگ هیچ تغییری ایجاد نکرد. همین موضوع را نیز برای افترمارکت تا پایان سال خواهم داشت. با توجه به افزایش روز افزون قیمت فلزات گرانبها که جهانی است، اگر کاهش قیمت رخ ندهد، حداقل گرانی ایجاد نخواهد شد.

کد خبر: ۶۳٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha