۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
آبیاری هوشمند باغات و مزارع برای تامین حقابه تالاب ها
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد

آبیاری هوشمند باغات و مزارع برای تامین حقابه تالاب ها

ارواحی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای ایده آبیاری هوشمند باغات و مزارع با هدف کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب مصرفی در اراضی کشاورزی برای تحویل آن به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی ارواحی گفت: این ایده در نخستین جشنواره ایده ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم به عنوان ایده برتر انتخاب شد که با حمایت طرح حفاظت از تالاب های ایران و توسط شرکت پویندگان اینترنت اشیا از خرداد ماه ۱۳۹۹ در باغات انگور و سیب و مزارع چغندر و جو در شهرستان های مهاباد و ملکان در حوضه دریاچه ارومیه بصورت پایلوت اجرایی شد.

ارواحی افزود: این حسگرها میزان رطوبت (پتانسیل ماتریک) خاک را بطور مستمر اندازه گیری کرده و پس از ارسال به کنترل کننده مرکزی از طریق اپلیکیشن نصب شده روی موبایل کشاورزان قابل مشاهده است.

وی در ادامه عنوان نمود: با پیاده سازی این روش، کشاورزان زمان مناسب آبیاری و حجم واقعی آب مورد نیاز را تشخیص داده که منجر به صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۲۰ درصد و افزایش بهره وری مصرف آب و تولید محصول به میزان ۱۶ درصد در پایلوتهای اجرایی شد.

ارواحی در خاتمه ابراز امیدواری کرد شیوه آبیاری هوشمند باغات و مزارع به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی جهت ماهش مصرف آب در اراضی کشاورزی و تحویل حجم آب صرفه جویی شده به تالاب ها مورد توجه جدی دست اندرکاران کلیدی دولتی خصوصا وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

کد خبر: ۶۳٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha