۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
درختان همچنان در هوای انسان؛ پسماندهای درختها به سوخت گیاهی تبدیل می شود
پسماندهای سبز، منبعی ارزشمند برای کشاورزان؛

درختان همچنان در هوای انسان؛ پسماندهای درختها به سوخت گیاهی تبدیل می شود

کشاورزی یکی از مشاغل مهم است و حمایت از این گروه و ایجاد انگیزه مالی برای ادامه فعالیت در این صنعت اهمیت دارد. حال راهی برای تبدیل پسماندهای سبز درختان به سوختهای گیاهی یافت شده است که می تواند درآمد کشاورزان را بیشتر کند.

بازار؛ گروه بین الملل: کشاورزان همیشه با مشکلی به نام پسماندهای سبز روبرو هستند که شامل انواع برگ ها و شاخه های خشکیده درختها و حتی گل ها و میوه های آنها است. طبق گزارش ارایه شده توسط مرکز مطالعات دانشکده کشاورزی دانشگاه تامیل کشور هند، بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از درختان  هر ساله از بین می رود که از آنها می توان به عنوان پسماند سبز نام برد.

در جنگل ها، این پسماندها در زمین باقی می مانند و زمینه را برای بارورتر کردن خاک فراهم می کنند ولی در شهرها اغلب این پسماندها جمع آوری می شوند و این سوال ایجاد می شود که چگونه می توان از آنها به نحو بهینه استفاده کرد؟

مرکز مطالعات کشاورزی دانشگاه تامیل اعلام کرده است به تکنولوژی دست پیدا کرده است که پسماندهای سبز درختان را به بریکت تبدیل می کند و بریکت می تواند به عنوان سوخت گیاهی استفاده شود. این تکنولوژی می تواند به کشاورزان کمک کند تا از پسماندهای درختهای خود هم بهره اقتصادی ببرند.

 طبق این مطالعه میزان پسماند سبز یک درخت بستگی به هدف کاشت آن دارد ولی تجربه نشان داده است تا سقف ۵۰ درصد یک درخت می تواند به پسماند سبز تبدیل شود. در بخشی از گزارش آمده است: «زمانی که یک درخت برای تولید خمیر چوب استفاده می شود، ۱۵ تا ۲۰ درصد آن درخت هدر می رود و به عنوان پسماند باقی می ماند. زمانی که از درختی برای ساخت الوار استفاده می شود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن پسماند می شود که این پس ماند شامل شاخه های کوچک و ضعیف و برگ های درخت است و زمانی که درخت به طور کامل به کارگاه های تولید وسایل چوبی فروخته می شود ۵۰ درصد از درخت مورد استفاده قرار نمی گیرد و در دسته پسماندهای سبز قرار می گیرد. از بین رفتن این حجم زیاد از درختها زیان زیادی را به کشاورزان وارد می کند . کشاورزانی که برای پرورش درخت سالها زمان صرف کرده اند و هزینه های اقتصادی زیادی را متحمل شده اند. از طرف دیگر اغلب این کشاورزان برای از بین بردن پسماندهای سبز هم باید متحمل هزینه شوند.»

چگونه پسماندها به بریکت تبدیل می شود
باید در نظر داشت که تبدیل پسماندهای سبز به بریکت هم نیاز به تکنولوژی دارد و هم نیازمند ترکیب شدن با مواد دیگری است.در ابتدا پسماندها وارد ماشین های خاصی می شود و در این ماشین تمامی پسماندهای سبز درختان به پودر تبدیل می شود.

موادی که وارد این ماشین می شوند شامل قطعات خشکیده و آسیب دیده درخت،  ریشه های تر و خشک، ساقه های ضعیف، پوسته های درخت و گرد و خاک است است و پودر خارج شده از دستگاه با خاک اره مخلوط می شود و وارد کوره ای می شود و تا دمای مشخصی حرارت می بینید. ترکیب حرارت بالا و خاک اره با پودر حاصل از پسماندهای درختان باعث می شود تا ترکیبی نسبتا چسبنده تولید شود و بریکت های کوچک به وجود آید. بریکت می تواند به عنوان سوخت گیاهی مورد استفاده قرار بگیرد و در تامین انرژی مورد نیاز بسیاری از ژنراتورهای کوچک.، ماشین الات کشاورزی، اجاق ها و تنورهای پخت غذا و نان  و حتی آشپزخانه هتل ها استفاده شود.

باید ترکیب درستی به کار گرفته شود
مرکز مطالعات دانشگاه تامیل رمز موفقیت این طرح را تشخیص ترکیب صحیحی از پسماندهای سبز و خاک اره دانست که باعث می شود تا ترکیبی قابل استفاده و چسبنده تولید شود.بر طبق این مطالعه تا کنون ترکیب مناسب برای تولید بریکت شناسایی شده است ولی در این ترکیب برگ های درختان جایی ندارند.

در این گزارش آمده است: «تنها بخش های سنگین و حجیم قابل استفاده هستند و هنوز نوانستیم راهی برای اضافه کردن برگ ها پیدا کنیم. ولی اطمینان داریم می توانیم از برگ ها هم در ایجاد سوخت گیاهی استفاده کنیم و پسماند درخت را به صفر برسانیم. البته در طول سالهای اخیر از برگ های درختان به عنوان کود و  مالچ استفاده شده است که کارایی زیادی در بهبود کیفیت خاک داشته است ولی استفاده از برگ ها برای ساخت سوختهای گیاهی تا کنون کشف نشده است.»

هند در نظر دارد مطالعات جامعی در زمینه استفاده از پسماندهای گیاهی در تولید سوخت های پاک را انجام دهد و به همین دلیل منابع مالی زیادی در اختیار دانشمندان و دانشجویان رشته کشاورزی قرار داده است.

به نتیجه رسیدن این طرح ضمن اینکه می تواند مشکل انتشار گازهای آلاینده و گرمایش زمین را حل کند، پسماندهای گیاهی کشاورزان را به صفر می رساند و سبب می شود و منبع درآمد دیگری را در اختیار این گروه قرار می دهد.

افزایش درآمد کشاورزان انگیزه فعالیت در این حوزه را بیشتر می کند و بخش زیادی از مشکل جهان که تامین محصولات کشاورزی و غذا است را برطرف خواهد کرد. به همین دلیل است که پروژه های مرتبط با استفاده از پسماندهای سبز به عنوان پروژه های برد-برد برای دنیا معرفی شده است.

کد خبر: ۶۳٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha