۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
تکمیل پروسه واکسیناسیون دنیا در مقابل کرونا چقدر طول می کشد؟
واکسیناسیون عمومی، بزرگترین چالش سال ۲۰۲۱؛

تکمیل پروسه واکسیناسیون دنیا در مقابل کرونا چقدر طول می کشد؟

در این روزها که خبر توزیع واکسن کرونا در تمامی کشورها با اشتیاق زیادی دنبال می شود، این سوال اصلی و مهم وجود دارد که تا چه زمانی تمامی دنیا به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت و چه زمانی می توان به زندگی عادی بازگشت؟

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، سال ۲۰۲۰ با تمام بحران هایش روبه پایان است ولی به نظر می رسد میراث این روزهای بحرانی در سال ۲۰۲۱ هم مشاهده خواهد شد. طبق گزارش نشریه آکسیوس بزرگترین چالش دنیا در سال جدید میلادی واکسیناسیون تمامی مردم دنیا در مقابل ویروس کرونا خواهد بود.

طبق این گزارش تمامی مردم در کشورهای صنعتی در سال ۲۰۲۱ واکسینه خواهند شد ولی انتظار می رود واکسیناسیون در کشورهای فقیر دنیا تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد. کشورهایی که که در قاره افریقا قرار گرفته اند به خصوص کشورهایی که در جنوب صحرای افریقا هستند.

طبق این مطالعه  اولین واکسن های تولید شده در دنیا که تزریق آن هم شروع شده است، برای تامین نیازهای کشورهای صنعتی کافی است. دو واکسن تولید شده توسط فایزر و مدرنا  به دلیل قیمت نسبتا بالایی که دارد برای عرضه به کشورهای صنعتی تولید شده است و این واکسن ها با کارایی بالای ۹۵ درصدی می تواند تمامی مردم کشورهای صنعتی را تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقابل ویروس ایمن کند.

چند دوز واکسن در دنیا فروخته شده است
طبق گزارش دانشگاه دوک  کشور بریتانیا، تا کنون کشورهای دنیا ۷.۷ میلیارد دوز واکسن خریداری کرده اند و مذاکره برای خرید ۳.۹ میلیارد دوز دیگر هم در حال انجام است. جالب این جاست که یک چهارم از کل این واکسن ها توسط امریکا خریداری شده است که رقمی معادل ۲.۶ میلیارد دوز واکسن است.

۱.۱ میلیارد دوز را خریداری کرده است و ۱.۵ میلیارد دوز را رزرو کرده است تا در صورت نیاز خریداری کند.از طرف دیگر هیچ یک از کشورهای واقع شده در جنوب صحرای افریقا هیچ واکسنی خریداری نکرده اند و هیچ یک از شرکتهای تولید کننده واکسن هم خبری از عرضه واکسن به این کشورها نداده اند.

تنها شرکت جانسون و جانسون  اعلام کرده است ۳۰۰ میلیون دوز واکسن را برای کشورهای فقیر آفریقایی تولید خواهد کرد که قرار است این حجم از واکسن تا انتهای سال ۲۰۲۱ وارد بازار این کشورها شود.

 نکته دیگر این است که کشورهای ثروتمند دنیا از چندین نوع مختلف واکسن خریداری کرده اند و این مساله سبب شده است تا سرعت دسترسی آنها به واکسن افزایش یابد و سرعت تکمیل پروسه واکسیناسیون دراین کشورها بیشتر باشد.

در حالیکه در کشورهای در حال توسعه تنها یک نوع واکسن یا حداکثر دو نوع واکسن خریداری شده است و قرار است این واکسن ها در حجم های اندک به آنها ارایه داده شود. به همین دلیل است که ایمن شدن این کشورها در برابر ویروس کرونا مدت بیشتری طول خواهد کشید.

بررسی ها نشان داده است اغلب کشورهای در حال توسعه  اقدام به خرید واکسن های تولید شده در دو کشور چین و روسیه کرده اند و تعداد محدودی از آنها خبر از خرید واکسن آکسفورد داده اند.

کشورهای صنعتی چقدر واکسن خریداری کرده اند

برمبنای اطلاعات ارایه شده توسط دانشگاه دوک کشور هند ۱.۶ میلیارد دوز واکسن خریداری کرده است که این میزان واکسن برای تکمیل واکسیناسیون جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری این کشور کافی نخواهد بود. هند بزرگترین موسسه تولید واکسن در دنیا را دارد و تولید واکسن شرکت نواواکس و آکسفورد را در این مرکز انجام خواهد داد.

 اتحادیه اروپا خبر از خرید ۱.۶ میلیارد دوز واکسن داده است  ولی بر خلاف هند که تنها از چند شرکت واکسن خریداری کرده است ، اتحادیه اروپا گزینه های بیشتری را در سبد خرید خود قرار داد. این منطقه ۳۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر و ۱۶۰ میلیون دوز واکسن مدرنا خریداری کرده است واز شرکتهای آکسفورد و جانسون و جانسون و نواواکس هم واکسن خریداری شده است.

ایالات متحده امریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری اقدام به خرید ۱.۱ میلیارد دوز واکسن از شرکتهای مختلف کرده است ولی انتظار می رود با استفاده از دو واکسن فایزر و مدرنا، ایمنی جمعی در این کشور حاصل شود.

کشورهای امریکای لاتین در مجموع ۶۵۵.۴ میلیون دوز واکسن خریداری کرده اند و بریتانیا خبر از خرید ۳۵۷ میلیون دوز واکسن داده است که سهم زیادی از این واکسن ها را تولیدات دانشگاه آکسفورد تشکیل داده است. کانادا خبر از خرید ۳۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا، اندونزی ۳۳۵ میلیون دوز، ژاپن ۲۹۰ میلیون دوز و تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا ۱۳۴ میلیون دوز واکسن خریداری کرده اند. دیگر کشورهای دنیا ۴۵۵.۱ میلیون دوز واکسن خریداری کرده اند.

زمان بندی تزریق واکسن در دنیا چگونه خواهد بود
با وجود اینکه دنیا برای واکسیناسیون عمومی و ایمن شدن در برابر کرونا روزشماری می کند ولی مطالعات نشان داده است این پروسه زمان بر است. در کشورهای پر درآمد و صنعتی دنیا  از قبیل امریکا و بریتانیا و اتحادیه اروپا و ژاپن، واکسیناسیون گروه های حساس در نیمه اول سال انجام می شود در حالیکه واکسیناسیون تمامی مردم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به اتمام می رسد.

اما در کشورهای در حال توسعه ولی پردرآمد مانند هند و چین و برزیل و روسیه که همگی تکنولوژی و امکانات تولید واکسن را دارند، واکسیناسیون از ابتدای سال ۲۰۲۱ شروع می شود ولی تا اوایل سال ۲۰۲۲ طول می کشد. در دو کشور چین و هند، جمعیت زیاد عامل اصلی طول کشیدن این پروسه است.

در کشورهای با درآمد متوسط واکسیناسیون از اواخر سال ۲۰۲۱ شروع می شود و تا انتهای سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت و در کشورهای کم درآمد و فقیر که توان خرید حجم انبوهی از واکسن را ندارد، تنها گروه های حساس در اوایل سال ۲۰۲۲ واکسینه خواهند شد و واکسینه شدن تمامی ساکنان این کشورها حتی تا سال ۲۰۲۴ هم ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۶۳٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha