۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
ماسک های  هوشمند ۳بعدی نیز به چالش کرونا پیوستند| فیلتر ۹۹درصدی ذرات و میکروبها
معرفی ماسک هوشمند social Mask

ماسک های هوشمند ۳بعدی نیز به چالش کرونا پیوستند| فیلتر ۹۹درصدی ذرات و میکروبها

شرکت MIT در آخرین روزهای ۲۰۲۰ از ماسک هوشمند خود برای پیوستن به کارزار مقابله با کرونا، رونمایی کرد. Social Mask دارای چندین حسگر هوشمند برای تهویه و شناسایی عفونت های موجود در هوا بوده و قادر است ۹۹درصد از ذرات عامل همانند میکروب ها را فیلتر کند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: وقتی COVID-۱۹ دنیا را به دست گرفت، انسان با چالش های بیشماری روبرو شد که هیچگاه جزء اولویت های زندگی وی نبودند؛ استفاده از ماسک و تجهیزات محافظتی شخصی به یک قاعده اجتناب ناپذیر تبدیل شدند و در این دوره بحرانی تنهاترین گزینه موجود بشر برای حفظ بقا بودند، همین امر بسیاری از محققین را وا داشت تا در کنار پیش قدم شدن برای کشف واکسن کرونا، ابزار محافظتی ایمن تری را طراحی و تولید کنند تا در فرصت های باقی مانده تا کشف دارو جان میلیارد های انسان را نجات دهند. در این راستا لابراتوار واکنش های هم گیر MIT ابتکاری را آغاز کرد و در نهایت به ماسک هوشمند سوشال ختم شد. این ماسک توسط  مهندس جوان اهل رومانی، برونزو سایپرون طراحی شد و در آخرین روزهای ۲۰۲۰ رونمایی گردید.

این ماسک، مبتنی بر فناوری و هوش مصنوعی پیشرفته است که در قالب یک ماژول سه بعدی طراحی شده است و برای اجتناب از ایجاد هرگونه آلرژی، و در آن انواع مختلفی از مواد مانند پلی کربنات و پلی پروپیلن بهره گرفته شده است. ماسک های سوشال  با استفاده از پالت های رنگی با طراحی مدرن و مینیمالیستی ساخته شده اند که ظاهری هوشمندانه و آینده نگرانه را به آن بخشیده است. این ماسک کاملا شفاف است و طوری طراحی شده که تمامی قسمت های مهم از بالای  بینی تا زیر چانه را پوشش می دهد وبا یک پد مدور در زیر چانه  ثابت می شود؛ شیشه بکار برده شده در قسمت جلویی تماما نشکن و ضد خش بوده .سوشال ماسک از یک باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند که از طریق یک آداپتور، دوباره شارژ خواهد شد.

بر اساس گزارشات تیم طراحی، این ماسک هوشمند دارای یک مادربرد است و در  قسمت جلویی از یک دستگاه مدولار بهره می برد که دارای حسگرهای زیستی، بلوتوث، دریچه هوا و چند عملکرد دیگر می باشد. در طرفین نیز سیستم تهویه فیلتری، سنسور دما و پنل صفحه نمایش تعبیه شده است. گفتی است، حسگر زیستی تعبیه شده در قسمت جلویی، به منظور شناسایی افراد بدون علامت مورد استفاده قرار می گیرد. این حسگر قادر است میزان دمای بدن شخصی را که روبروی کاربر قرار گرفته است را در کمتر از یک دقیقه شناسایی کند و در صورت تشخیص هرگونه مشکل، کاربر را از طریق آلارم هشدار مطلع  می کند تا فاصله مطلوب رعایت گردد.

علاوه بر حسگر های نامبرده، این ماسک دارای ظرفیت شناسایی میزان عفونت احتمالی  پراکنده در هوای ورودی است. در حقیقت، این قابلیت منحصر به فرد توسط داده های جمع آوری شده و از طریق الگوریتم درصدی تجزیه و تحلیل می گردد که تا ۷۵ درصد قابل استناد می باشد. اگر هوای اطراف ماسک دارای استاندارد های مورد نظر نباشد، سیستم تهویه فیلتری به صورت اتوماتیک فعال می شود و تا ۹۹.۹ درصد از ذرات هوای ورودی را فیلتر می کند. در واقع در حالت عادی بودن هشدار کانون عفونی در محیط فیلتر های تهویه هوا به صورت نرمال عمل می کند و تا ۶۰ درصد از ذرات عامل را فیلتر می کند.
ماسک سوشال قادر ست از طریق یک برنامه اختصاصی با عملکردهای مختلف همانند حسگر دما، بررسی وضعیت ذرات و نقشه به تلفن همراه کاربر متصل شود. برنامه همراه این ماسک با تمامی حسگرهای به کار برده شده بر روی بدنه ماسک در ارتباط است و از طریق  بلوتوث تمامی اطلاعات کاربر را در دستگاه تلفن کاربر دریافت می کند؛ تمامی داده ها پس از ورود به نرم افزار تجزیه و تحلیل می شوند و کاربران می توانند در هر پنل با عملکرد تفکیک شده به آنها دسترسی داشته باشند. این برنامه همراه، مداوما در حال بروز رسانی شدن می باشد و از طریق اتصال به اینترنت قادر است داده ها را به  کلود ذخیره اطلاعات پایگاه مرکزی ارسال کند تا از طریق آن نوع و میزان اپیدمی های عفونی در یک منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

جالب است بدانید، این برنامه از طریق اتصال به GPS همه کاربرانی را که از این ماسک استفاده می کنند را اشتراک گذاری می کند و سپس بر روی نقشه نشان می دهد تا میزان پراکندگی عفونت های احتمالی را پیش از موعود شناسایی کند.بر روی نقشه این پلتفرم افرادی که دارای نشانه های همانند تب ، دمای بالای بدن و سایر علائم  بیماری های ایپدمیک هستند با رنگ های تفکیک شده ای به نمایش گذاشته می شوند. و در صورت نیاز، تمامی اطلاعات بدست آمده از طریق این پلتفرم در اختیار نهادهای امنیتی و بهداشتی قرار خواهد گرفت تا از شروع یک بحران جلوگیری شود.

شرکت سازنده این ماسک تصریح کرد که ، ماسک های هوشمند و شفاف سوشال می تواند در پایان اپیدمی ویروس کرونا به وظیفه خود همچنان ادامه دهند، این ماسک دارای قابلیت فیلتر ۹۹.۹ درصدی ذرات معلق در هوا از جمله آلاینده های سمی بخصوص دی اکسید کربن است که عامل بسیاری از سرطان های رایج امروزی می باشد ؛ در واقع، بیماران ریوی و افرادی که در شهرهای بزرگ با میزان آلودگی خطرناک ، از مشکلات تنفسی رنج می برندمی توانند از این ماسک ها استفاده مداوم داشته باشند .

کد خبر: ۶۳٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha