۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
آرژانتین، کشور پیشگام آمریکای لاتین برای واکسیناسیون علیه کرونا
منابع دولتی اعلام کردند:

آرژانتین، کشور پیشگام آمریکای لاتین برای واکسیناسیون علیه کرونا

آرژانتین آن طور که وزارت بهداشت آن اعلام کرده نخستین کشور آمریکای لاتین است که به صورت رسمی برنامه خرید واکسن‌های کرونا به صورت دولتی را آغاز کرده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ روزنامه دولتی «لاواز» آرژانتین اعلام کرده دولت این کشور در نظر دارد تا ۲۵ میلیون دوز واکسن کرونای اسپوتنیک، ساخت روسیه را خریداری کند.

براساس این گزارش، مقامات دولتی آرژانتین اعلام کرده‌اند که قرار است ۱۵ میلیون  دوز واکسن کرونای اسپوتنیک را در ماه دسامبر و ۱۰ میلیون دوز دیگر را در نخستین ماه سال میلادی جدید، در ژانویه ۲۰۲۱ از روسیه خریداری کنند.

در حال حاضر گفته شده که مقامات آرژانتینی در حال کار بر روی مقدمات و زمینه‌های لازم جهت انجام برنامه واکسیناسیون سراسری در این کشور هستند.

اعلام خرید واکسن‌های کرونای روسی توسط آرژانتین در حالی اعلام شده که پیش از این مقامات روسیه از جمله رئیس صندوق سرمایه گذاری‌های زیرساختی این کشور گفته بود که واکسن کرونای سفارش داده شده توسط آرژانتین قرار است توسط شرکای داروسازی روسیه در هند، کره جنوبی، چین و تعدادی دیگر از کشور تولید شود.

خرید این واکسن‌ها از سوی دولت آرژانتین نخستین محموله سفارشی این کشور برای واکسن کرونا خواهد بود.

آرژانتین آن طور که وزارت بهداشتش اعلام کرده همچنین نخستین کشور آمریکای لاتین است که به صورت رسمی برنامه خرید واکسن‌های کرونا به صورت دولتی را آغاز کرده و این محموله‌های سفارشی قرار است تا کمتر از چند روز دیگر وارد آرژانتین شود.

پیشتر نیز «آلبرتو فرناندز»، رئیس جمهور آرژانتین در سخنانی با تائید این خبر که روسیه دسترسی آرژانتین به واکسن کرونا را تضمین کرده، از «ولادیمر پوتین»، رئیس جمهور روسیه قدردانی کرده بود. رئیس جمهور آرژانتین همچنین با هدف جلب اعتماد عمومی اعلام کرد که او خودش نخستین کسی خواهد بود که این واکسن را در کشورش بکار می برد.

در آرژانتین نیز به مانند بسیاری دیگر از کشورهایی که به تازگی برنامه واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده‌اند، افراد مسن و ۶۰ سال به بالا، کادر درمان، پزشکان، پرستاران و در مرحله بعد آموزگاران مدارس و کادرنظامی در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار خواهند داشت.

منتقدان ناراضی در آرژانتین
در عین حال برخی احزاب و گروه‌های سیاسی مخالف دولت حاکم در آرژانتین، اقدام دولت این کشور در خرید محلوله بزرگ واکسن‌های کرونای ساخت روسیه، موسوم به اسپوتنیک را زیر سوال برده و به شدت نسبت به این اقدام انتقاد کرده‌اند.

منتقدان دولت آرژانتین گفته‌اند که مقامات این کشور در حالی خرید تعداد بسیار زیادی از واکسن کرونا را در دستور کار قرار داده و در حالی این واکسن‌ها قرار است به زودی وارد آرژانتین شوند، که هنوز واکسن کرونای اسپوتنیک ساخت روسیه، بر روی جمعیت بسیار زیاد و گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

آغاز انتقال اولین محوله ها از مسکو
هفته گذشته نیز اولین پرواز ویژه انتقال واکسن کرونا از آرژانتین عازم روسیه شد تا نخستین محموله واکسن‌ها را از مسکو به بوئینس آیرس، پایتخت آرژانتین انتقال دهد.

قرار است در نخستین محموله هوایی انتقال واکسن، تعداد ۳۰۰ هزار دوز از واکسن کرونا از روسیه به آرژانتین منتقل شود.

تلاش های آرژانتینی ها برای خرید واکسن البته محدود به واکسن اسپوتنیک روسیه نیست و مقامات دولتی در بوئینس آیرس مذاکراتی را نیز جهت خرید واکسن از شرکت آمریکایی فایزر و بیونتیک آغاز کرده‌اند.

آرژانتین پیش از این نیز توافق نامه‌ای را برای خرید واکسن آکسفورد آغاز کرده که این توافق در چارچوب سازوکار سازمان بهداشت جهانی دنبال می‌شود.

در حال حاضر آرژانتین آمار ۱.۵ میلیونی از مبتلایان به کرونا را ثبت کرده و در میان این تعداد از مبتلایان، مرگ حداقل ۴۲ هزار نفر نیز بر اثر کرونا تائید شده است.

تاثیر همه گیری کرونا بر فقر اقتصادی در آرژانتین
اگرچه قرار است آرژانتین به عنوان کشوری پیشگام در آمریکای لاتین به زودی برنامه واکسیناسیون سراسری علیه همه گیری کرونا را آغاز کند، اما طی حدود یک سال گذشته، شیوع کرونا در این کشور تاثیرات اقتصادی قابل توجهی بر وضعیت اجتماعی آرژانتینی‌ها برجای گذاشته است.

 بر اساس اعلام دولت آرژانتین شمار افرادی که در این کشور با معضل فقر و عدم امنیت غذایی مواجه بوده و نیازمند حمایت دولتی هستند از هشت میلیون نفر تا پیش از شیوع بیماری همه گیر به حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. به این ترتیب ۶۲.۹ درصد جمعیت کودکان و نوجوانان آرژانتینی در فقر مالی و دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در فقر شدید به سر می‌برند.  

به دنبال شیوع ویروس کرونا در این کشور آسیب پذیر آمریکای لاتین، تخصیص بودجه ۸۵.۰۰۰ میلیون پزویی (واحد پول آرژانتین- حدود ۹۲۶ میلیون یورو) به سیاست های غذایی همچون اعطای کوپن غذایی به خانواده های فرودست از نخستین تدابیر و سرمایه گذاری‌های «برنامه آرژانتین علیه گرسنگی» از سوی دولت این کشور بود.

بانک غذایی بوئینس آیرس نیز ماه گذشته اعلام کرده بود که میزان درخواست کمک های غذایی در دوران شیوع بیماری همه گیر شاهد افزایش ۶۶ درصدی بوده است؛ به طوریکه شمار افراد نیازمند از ۱۶۸ هزار نفر در دوران پیش از گسترش بیماری به ۵۷۰ هزار نفر رسیده است. همچنین حجم توزیع مواد غذایی از ۶۲۵ تن در ماه مارس، در ماه های اخیر به یک هزار تن افزایش یافته است.

کد خبر: ۶۳٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha