۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
اختلاف ۳۲ میلیونی پی اس فایو و آیفون ۱۲ پرو در ایران و خارج؛ وسوسه سیاحت و تجارت با یک خرید
بازار گزارش می دهد

اختلاف ۳۲ میلیونی پی اس فایو و آیفون ۱۲ پرو در ایران و خارج؛ وسوسه سیاحت و تجارت با یک خرید

اگر فرض را بر این بگیریم که دلار همچنان در کانال ۲۵ تا ۲۶ تومانی باقی بماند قیمت واقعی پی اس فایو هم اکنون ۱۰ میلیون و قیمت یک گوشی آیفون ۱۲ پرو ۲۵۶ گیگ ۲۲ میلیون اختلاف دارد که به گفته برخی از فعالان این بازار به محض باز شدن مرزها جذابیت سفر را ایجاد خواهد کرد.

مژده باقری؛ بازار: بیش از یک ماه از رورد کنسول‌های بازی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس به بازار جهانی گذشته و در روزهای گذشته وارد بازار ایران نیز شده است. اما قیمت‌های  نجومی این کنسول‌ها باعث شده کمتر کسی در حال حاضر این محصول را در لیست گزینه‌های خرید خود قرار دهد.

پلی استیشن ۵ همراه با دیسک درایو بلو-ری ۴K، پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ذن ۲ (Zen ۲)، پردازنده گرافیکی ۳۶ هسته‌ای RDNA۲، شانزده گیگابایت رم از نوع GDDR۶، حافظه اس اس دی ۸۲۵ گیگابایتی و با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K تا نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، یکی از قدرتمندترین کنسول‌های تاریخ است. کنسولی که گیمرها را با تب و تابی متفاوت همراه کرده و همه به نوعی دنبال دست یافتن به آن هستند.

اما بالا بودن قیمت این کنسول‌ها با توجه به قیمت دلاری آن جای بحث زیادی در خصوص این موضوع که آیا دست دلالانی در پشت پرده این ماجرا در کار است را پیش آورده است.

نکته قابل توجه در این نکته است که پی اس فایو و ایکس باکس سری ایکس، تقریبا به طور همزمان و با قیمت یکسان ۴۹۹ دلاری وارد بازار جهانی شده‌اند. اما این موضوع در ایران به این شکل نیست و پلی استیشن ۵ نزدیک به ۱۰ میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد!

فروش پی اس فایو تا ۵۰ میلیون پیش رفت!
به طور میانگین قیمت کنسول بازی ایکس باکس ایکس ۱۹ تا ۲۲ میلیون در بازار ایران معامله می‌شود. به اعتقاد بسیاری سری ایکس به دلیل مخاطبان کمتری  که در بازار ایران دارد با قیمت منطقی‌تری عرضه می‌شود! اما باز هم به طور کلی زمانی ککه دو دو تا چهارتایی منطقی انجام می‌شود این قیمت نیز خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد و انتظار می‌رود نرخ این محصول کمی پایین‌تر باشد.

با این حال؛ ایکس باکس سری اس در مقایسه با پی اس فایو؛ تقریبا منطقی‌تر است. شاید  جالب باشد بدانید که قیمت میانگین روز کنسول پلی استیشن ۵، حدود ۲۸ الی ۳۰ میلیون تومان  است. و جالب اینجاست که  این نرخ، مدتی قبل چیزی بین ۳۵ الی ۴۵ میلیون تومان بود. و حتی برخی از فروشگاه‌ها با قیمت ۵۰ میلیونی سعی داشتند این محصول را به فروش برسانند!

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد این موضوع به مذاق گیمرهای حرفه‌ای هم خوشش نیامده و بسیاری به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

کاربری در این رابطه نوشته است: «ایکس باکس سری ایکس و پی اس ۵ جفتشون ۵۰۰ دلاره، ایکس باکس سری ایکس رو میدن ۲۲ تومن، پی اس ۵ رو میدن ۳۲ تومن تازه اگه بدن!»

کاربر دیگری در این خصوص توییتی با این مضمون با به اشتراک گذاشته است: «چه خبرتونه؟ پی اس ۵ کلا ۵۰۰ دلاره، ۵۰ درصد هم بکشیم روش بابت حمل و نقل و عوارض و مالیات میشه ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار که به ریال میشه تقریبا ۲۱ تومن، چرا الان دارن میدن ۳۳ تومن؟»

کاربر دیگری نیز در این زمینه نوشته است: «اقا پی اس ۵ دیجیتال ۴۰۰ دلاره، اصلا فرض دلار ۳۰ تومنه؛ میشه ۱۲ میلیون؛ فرض گمرک و ترانسفر و اینا هم میشه ۱۲ میلیون؛ ۲۴ میلیون، ۴۰ میلیون رو از کجات در میاری؟»

قیمت حقیقی ۱۵ میلیون تومانی!
بررسی این ماجرا نشان می‌دهد؛ با فرض اینکه قیمت روز دلار ۳۰ هزار تومان باشد خریداری یک کنسول ۴۹۹ دلاری، ما را به سمت قیمت ۱۵ میلیون تومان هدایت می‌کند؛ که با در نظر گرفتن کارمزد، هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و غیره، می‌تواند حدودا در نقطه ۱۸ میلیونی ثابت  بماند. البته اگر فرض را بر این بگیریم که دلار همچنان در کانال ۲۵ تا ۲۶ تومانی باقی بماند قیمت واقعی این کنسول تقریبا ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. به عبارتی می‌توان عنوان کرد قیمت حقیقی پی اس ۵ حدودا ۱۵ تا ۱۸ میلیون است. اما واقعیت غیر قابل کتمان وجود دست‌های پشت پرده است که پی اس فایو را در حال حاضر با مبلغی بیش از ۱۰ میلیون از قیمت حقیقی در بازار ایران به فروش می‌رسانند.

شاید در روزها و ماه‌های آتی این قیمت در سراشیبی سقوط بیفتد. نگاهی به قیمت فعلی کنسول پلی استیشن ۴ پرو  نشان می‌دهد این قیمت که این در حال حاضر با ثبات قیمتی در بازار ایران رسیده؛ به همان رقم ۳۹۹ دلاری که در بازار جهانی عرضه می‌شود در ایران نیز با قیمتی ۱۲ میلیون تومانی به فروش می‌رسد که با احتساب قیمت دلاری ۳۰ هزار تومانی منطقی به نظر می‌رسد.

با این وجود شاید بهتر باشد گیمرها و طرفداران این کنسول کمی دست روی دست گذاشته و منتظر بمانند تا قیمت این کنسول پایین بیاید. در غیر این صورت با درآمدهای ریالی حال حاضر، دسترسی به این کنسول‌های بازی بیشتر به رویا شباهت خواهد داشت!

سفر خارجی که با دو تکه الکترونیکی مفت می شود! 
همین وضعیت را نیز می توان برای آیفون ۱۲ پرو ۲۵۶ گیگابایت در نظر گرفت. هم اکنون بر اساس آنچه که در سایت اپل ذکر شده صرف  نظر از این که شما می توانید با ماهانه کمتر از ۵۰ دلار  یک ایفون بخرید ، قیمت نهایی ۱۰۹۹ دلار در نظر گرفته شده است که با هر دلار حدود ۲۶ هزار تومان در حدود ۲۹ میلیون تومان ارزش ریالی دارد در حالی که این گوشی هم اکنون در بازار در حدود ۵۱ میلیون تومان  قیمت می خورد.

یک مغازه دار در این باره به خبرنگار ما گفت:  به محض این که  مرزها باز شود اختلاف قیمت همین موبایل و کنسول جدید شرکت سونی سفرهای خارجی را تشدید خواهد کرد زیرا تنها واردات همین دو قلم باعث خواهد شد که حدود ۳۰ میلیون سود نصیب واردکننده بکنند که قطعا از هزینه های سفرش کمتر خواهد بود. 

کد خبر: ۶۳٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha