۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
ماسک از داروخانه ها به تونل های مترو خزید!
بازار گزارش می دهد

ماسک از داروخانه ها به تونل های مترو خزید!

در روزهای گذشته خبر کشته شدن ۵تن از هموطنان بر اثر ویروس کرونا ترس زیادی در بین مردم کشور ایجاد کرد، اما پدیده جالبی که بعد از انتشار خبر شیوع کرونا در ایران اتفاق افتاد افزایش قیمت و کمبود ماسک در داروخانه‌ها و در پی آن فروش ماسک توسط دلالان در متروهای تهران بود.

بازار- محمد فکوری: ویروس کرونا این روزها افکار زیادی را درگیر خود کرده، این ویروس در «شهر ووهان چین» جدیدترین گونه از کروناویروس به نام ۲۰۱۹-nCoV با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد و با گذشت چند هفته این ویروس در برخی نقاط دنیا از جمله ایران وارد شد.  

 ویروس‌هایی از خانواده کرونا ویروس های جدیدی نبوده و پیش از این نیز قربانیان زیادی گرفته بودند از این رو  تا ۳۰ بهمن این ویروس، جان بیش از ۲٬۰۰۰ نفر را در چین گرفته‌است و تا امروز بر اساس آمارهای رسمی ۵ تن از هموطنان هم به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

اما نکته قابل توجهی که بعد از خبر انتشار ویروس در کشور توجه مردم را بسیار به خود جلب کرد بالا رفتن قیمت برخی لوازم بهداشتی از جمله ماسک و نایاب شدن آنها در مراکز رسمی ای است که معمولا توزیع و فروش بر عهده آنها است.

افزایش چند برابری و  کم سابقه قیمت ماسک در ایران

قیمت ماسک بهداشتی در برخی شهرهای ایران در کمتر از ۴۸ ساعت از ۱۰ هزار تومان تا ۳۵ هزارتومان افزایش یافت و در بسیاری مناطق تهران کالایی به نام ماسک نایاب شد که توجه برخی رسانه‌ها و مسئولان را به این موضوع جلب کرد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت ایران در توییتر خود نوشت: شبکه توزیع ماسک در ‌سراسر این کشور تغییر می‌کند، ۴ میلیون ماسک امروز (۳اسفندماه ۹۸) توزیع می‌شود.

وی همچنین گفت: «تمام تولیدکنندگان ماسک موظف هستند صد درصد تولیدات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. این ماسک‌ها مستقیم و بدون واسطه از طریق شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی در سطح کشور توزیع خواهد شد».

اما فقط ماسک نیست که در پی انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا نایاب و گران شده است، ژل‌های شست و شوی دست که پیش‌تر به قیمت ۸ تا ۱۰هزار تومان فروخته می‌شد حالا در صورت موجود بودن به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

حال با این تفاسیر و با وجود کمیابی و گرانی ماسک در داروخانه‌های کشور، پدیده جدیدی ظهور کرده و آن هم فروش ماسک با حدودا نصف قیمت داروخانه در مترو شهر تهران است. برخی از مردم بر این باورند که باید برای توزیع درست کالاهای مورد نیاز و پر مصرف در چنین شرایطی باید از تجربه شبکه توزیع مترو شهر تهران بهره برد.

خیلی وقت است که کالاهای متنوعی از جمله محصولات بهداشتی در مترو توسط افراد دست فروش با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسند و از هیچ‌گونه لیبل و علامت خاصی در حوزه سلامت، مانند سیب سلامت و پروانه بهداشت نداشته که باعث نگرانی از سلامت جامعه بوده است.

فروش ماسک در مترو تهران 

روز گذشته در حالی که تقریبا اکثر مردم با صورت‌های ماسک زده در متروی تهران رفت و آمد می‌کردند برخی دستفروش‌ها، اقدام به فروش ماسک صورت می‌کردند و بسیار جالب است که این ماسک‌ها علاوه بر فراوانی در دست آنها قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به قیمت‌ ماسک‌های عرضه شده در داروخانه‌های پایتخت بود و در حالی که هر دانه ماسک در مراکز بهداشتی به قیمت بالای ۱۵هزار تومان فروخته می‌شد این محصولات در متروی تهران با قیمت ۱۰هزار تومان فروخته شد.

یکی از این فروشندگان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره چگونگی تهیه این ماسک‌ها با توجه به نبود ماسک در داروخانه‌ها، تنها به جمله« این ماسک‌ها از عمده فروشی تهیه شده است»، بسنده کرد.

وی گفت: «قیمت این ماسک که دارای فیلتر هوا نیز بوده ۱۰هزار تومان است و هر تعداد که مورد نیازتان است می‌توان برای شما خریداری کرد.»

این افزایش قیمت و عرضه برخی محصولات بهداشتی از جمله ماسک توسط دستفروشان در مترو، تنها نشان دهنده دلال بازی در این بخش بوده، دلالی که به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.

مترو، زیر زمین مناسب برای عرضه محصولاتی که روی زمین کمیاب است

البته که مترو هم جای خوبی برای عرضه این محصولات توسط دلالان بوده زیرا هیچ‌گونه نظارتی بر دستفروشان مترو تهران نبوده و مسئولان از کنار این پدیده راحت گذشته‌اند در حالی که این دستفروشان با عرضه برخی محصولات قاچاق و دلالی در مترو با قیمت کمتر تولید کشور را با مشکل روبه‌رو خواهند کرد که نیازمند رسیدگی بوده است.  

ویروس کرونا در بیرون از چین تا کنون موجب مرگ ده‌ها نفر در سراسر جهان شده و بر اساس آخرین آمار، بیش از ۱۲۰۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا، در ۲۶ کشور جهان تا کنون شناسایی شده است.

کد خبر: ۶٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha