۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
گزارش بانک ها به بانک مرکزی در مخالفت با طرح جهش تولید مسکن| هدایت ۲۰ درصد تسهیلات از عهده ما خارج است
بازار گزارش می دهد

گزارش بانک ها به بانک مرکزی در مخالفت با طرح جهش تولید مسکن| هدایت ۲۰ درصد تسهیلات از عهده ما خارج است

در حالیکه نمایندگان مجلس تصور می کنند دولت و وزارت راه و شهرسازی با اجرای طرح جهش تولید مسکن مخالفت می کند گزارشها نشان می دهد که شبکه بانکی کشور بزرگترین مخالف در اجرای این طرح بوده و آنرا به بانک مرکزی گوشزد کرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نمایندگان مجلس یازدهم با گذشت چند ماه از مطرح کردن طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن همچنان تصور می کنند که دولت و وزارت راه و شهرسازی با این طرح مخالفت می کند. از سوی دیگر عدم همراهی مرکز پژوهش های مجلس نیز با طرحی که قرار است در چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی احداث کند باعث شد تا این طرح با گذشت چند ماه از سال همچنان در گیر و دار تصویب و موافقت میان مجلس و دولت در رفت و آمد باشد.

اما واقعیت طرح جهش تولید مسکن چیست؟ آیا این طرح به ضرر بخش مسکن است؟ آیا این طرح که گفته می شود می تواند تعادل را به بازار مسکن بازگرداند چرا تا این حد دچار سردرگمی شده است؟

طرح جهش تولید مسکن در کنترل قیمت مسکن می تواند موفق عمل کند
سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طرح دو فوریتی تولید سالانه یک میلیون مسکن بارها برای مطرح شدن در صحن مجلس بررسی و هر بار به تاخیر افتاد، گفت: طرح جهش تولید مسکن در کنترل قیمت مسکن می تواند موفق عمل کند چرا که یکی از دلایل رشد قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها کمبود عرضه است.

وی ادامه داد: رونق بخش مسکن می تواند در ایجاد اشتغال نیز به کمک اقتصاد کشور بشتابد پس دلیل مخالفت با این طرح را نمی دانیم. البته بارها نگرانی های دولتی در خصوص تامین منابع و ایجاد یک صندوق در بانک ها را برای این طرح پاسخ داده و برطرف کرده ایم.

او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بانک ها و شبکه بانکی بزرگترین مانع و مخالف برای طرح جهش تولید مسکن هستند گفت: به هیچ وجه بانک ها نباید نگران این موضوع باشند چرا که در این طرح به خوبی تامین منابع مالی دیده شده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

بر این اساس و طبق آخرین گزارشها از جلسه ای که مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس با معاون اول رئیس جمهور داشتند مقرر شده است تا کار گروهی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، ‌ بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد و دارایی با محوریت معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور بطور هفتگی موضوعات مرتبط با طرح ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را بررسی و راهکارهای عملی برای تصمیم گیری به کارگروه رفع موانع جهش تولید ارایه کنند.

سیاست‌های نادرست از سوی دولت در حوزه مدیریت بازار مسکن
اما مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در تمام جلساتی که با نمایندگان دولت و وزارت راه و شهرسازی داشتیم به این موضوع تاکید کردیم که سیاست‌های نادرست از سوی دولت در حوزه مدیریت بازار مسکن باعث بر هم خوردن تعادل در بازار مسکن شده است گفت: طرح جهش تولید مسکن اکنون در نوبت رسیدگی در دستور صحن علنی مجلس قرار دارد و اگر می خواهیم به کمک مجلس و دولت مشکل بخش مسکن را تا حدودی با این طرح التیام ببخشیم باید دست از سنگ اندازی برداریم.

شبکه بانکی باید هم نگران این موضوع باشد چرا که آنها معتقد هستند دادن تسهیلات به بخش مسکن و بازگشت اقساط و سرمایه بیش از هفت سال به ضرر آنها است

او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شبکه بانکی بزرگترین مخالف و بزرگترین مانع اجرای این طرح است گفت: به هر حال شبکه بانکی باید هم نگران این موضوع باشد چرا که آنها معتقد هستند دادن تسهیلات به بخش مسکن و بازگشت اقساط و سرمایه بیش از هفت سال به ضرر آنها است.

شبکه بانکی در سال اول اجرای طرح جهش تولید مسکن باید مبلغی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که این میزان حدود ۲۰ درصد از تسهیلات شبکه بانکی را شامل می شود

طبق اطلاعات به دست آمده و آنطور که از مجلسی ها شنیده شده است شبکه بانکی در سال اول اجرای طرح جهش تولید مسکن باید مبلغی در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که این میزان حدود ۲۰ درصد از تسهیلات شبکه بانکی را شامل می شود.

در این خصوص محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به هیبنا گفت: بانک ها در طرح جهش تولید مسکن برای سال اول باید ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که این میزان حدود ۲۰ درصد از تسهیلات شبکه بانکی را شامل می شود.  این طرح بر خلاف تصور برخی هیچ بار مالی ندارد و فقط تسهیلات شبکه بانکی در جهت هدایت به بخش مسکن هدفمند می شود.

آنطور که بارها رئیس جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرده و از آن گلایه مند بوده اند این بوده است که بانکها هیچ علاقه ای به پرداخت تسهیلات به بخش مسکن ندارند.

در شرایطی که رئیس‌جمهور دستور اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن را در آذر ماه سال گذشته صادر کرده بود اما بانک‌ها تنها پنج و نیم درصد تخصیص دادند

وزیر راه و شهرسازی چند ماه قبل در این خصوص گفته بود که در شرایطی که رئیس‌جمهور دستور اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن را در آذر ماه سال گذشته صادر کرده بود اما بانک‌ها تنها پنج و نیم درصد تخصیص دادند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید بر اینکه وظیفه دولت تلاش برای زمینه‌سازی و فراهم کردن شرایط مناسب به منظور خانه دار کردن اقشار کم‌درآمد و متوسط است، تاکید کرد: به منظور وحدت رویه تمامی بانک‌ها برای تخصیص ۲۰ درصدی منابع بانک‌های کشور به بخش مسکن، کمیته کاری مشترک بین بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود. ظاهرا این کمیته قرار است تشکیل شود اما هنوز هم این اقدام و آغاز پرداخت تسهیلات بانکی تا ۲۰ درصد راه زیادی باقی است.

بررسی طرح جهش تولید مسکن خارج از دستور
محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره آخرین وضعیت طرح جهش تولید مسکن اظهار داشت: با توجه به اهمیت این طرح و لزوم تسریع در تولید و ساخت مسکن برای مدیریت این بازار، طرح جهش تولید مسکن با درخواست و امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در اختیار هیئت رئیسه قرار گرفت تا خارج از دستور در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در فرایند بررسی طرح جهش تولید مسکن تلاش کردیم تا دغدغه گروه های مختلف را احصا کنیم تا طرح با کمترین ایراد و ضریب خطا تصویب و تبدیل به قانون شود، افزود: در کنار رفع دغدغه برخی نمایندگان، از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، مسئولان دولتی، وزارت راه و شهرسازی، مدیران بانکی و کارشناسان دعوت کردیم تا در قالب یک تیم مشترک با ارائه نقطه نظرات خود در جهت تدوین یک طرح مطمئن با کمترین ایرادات تلاش شود و در این زمینه یک اتفاق نظر بین کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسئولان ایجاد شد.

طرح جهش تولید بر خلاف برخی تصورات بار مالی ندارد چرا که هیچ تسهیلات و بار مالی جدیدی به بانک ها تحمیل نمی شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی منتقدان طرح جهش تولید مسکن بار مالی برای دولت دارد، گفت: طرح جهش تولید بر خلاف برخی تصورات بار مالی ندارد چرا که هیچ تسهیلات و بار مالی جدیدی به بانک ها تحمیل نمی شود و قرار است صرفا تسهیلاتی که احیانا مازاد از بخش های ضروری داده می شود، در جهت حمایت از بخش تولید مسکن هدایت شود به همین جهت قرار نیست بار مالی جدیدی به شبکه بانکی تحمیل شود.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه در واقع با طرح جهش تولید مسکن تسهیلات بانک ها برای حمایت از بخش مسکن هدفمند می شود، گفت: در حال حاضر سهم شبکه بانکی از پرداخت تسهیلات بخش مسکن کمتر از ۱۰ درصد و این سهم تک رقمی است در حالی که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار باید سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات بانک ها به این بخش اختصاص یابد.

به نظر می رسد تا زمانی که کمیته کاری مشترک بین بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی تشکیل نشود و به یک جمع بندی نهایی نرسند اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن هیچ گاه براورده نشده و طرح جهش تولید مسکن نیز به دولت دوازدهم نخواهد رسید.

کد خبر: ۶۳٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha