۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
فاز ۷ طرح استقرار کشاورزی پایدار در ارومیه اجرایی می‌شود
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

فاز ۷ طرح استقرار کشاورزی پایدار در ارومیه اجرایی می‌شود

ارومیه– جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:فاز هفت، طرح استقرار کشاورزی پایدار با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه بزودی عملیاتی می‌شود.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این طرح استقرار کشاورزی پایدار به دلیل جلوگیری از بحران خشک شدن دریاچه ارومیه از سال ۹۳ آغاز و تاکنون شش فاز آن اجرایی شده است، افزود: فاز هفت این پروژه توسط شش شرکت و در ۱۱ روستا شامل پنج روستا اصلی، سه روستا ادامه فاز شش، یک روستا ادامه فاز پنج و دو روستا از پروژهای محیط زیست طرح حفاظت از تالاب‌ها در روستاهای شهرستان ارومیه اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هدف از اجرای این طرح را کاهش مصرف آب کشاورزی و نیز کاهش مصرف نهاده ها از جمله کود و سم و آلاینده های شیمیایی با اجرای تکنیک های کاهش مصرف آب کشاورزی عنوان کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح امکان کاهش ۴۰ درصد در آب مصرفی کشاورزی، ۳۰ درصد در مصرف کود و سموم، ۲۰ درصد آلاینده های کشاورزی در سطح باغات و مزارع روستاهای هدف فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طی این شش فاز در مجموع در سطح بیش از ۲۲۷۶ هکتار از مزارع و باغات ۹۵ روستای استان، یک هزار و ۵۸۲ بهره بردار، آموزش‌های ترویجی لازم را فرا گرفتند.

جلیلی بیان کرد: در این طرح بیش از ۶۵۰ مورد کارگاه آموزشی با مشارکت بیش از ۱۰هزار بهره بردار در موضوعات مختلف کشاورزی و ۴۰ نمایشگاه انتقال تجارب در روستاهای محل اجرا پروژه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ورود به جوامع محلی، معروفی شرکت و اهداف پروژه، نمونه برداری خاک، کشت مکانیزه زراعت های پائیزه، استفاده از کودهای بیولوژیک، اجرای کارگاه های آموزشی، جمع آوری اطلاعات مربوط به بخش کشاورزی روستاهای مورد قرار داد، اسکن محیطی و نصب تابلو از جمله اقدامات انجام یافته شرکت ها بود.

جلیلی نقش جوامع محلی و مشارکت آن‌ها را در برنامه‌های زیست محیطی و حفاظت از تنوع زیستی را مهم ارزیابی و اضافه کرد: استفاده بهینه از آب مصرفی در بخش کشاورزی توسط بهره بردارن یکی از اهداف اصلی توسعه کشاورزی پایدار است که نیازمند همکاری و ارتباط تنگاتنگ بین مسئولان شهرستان‌ها با بهره برداران در این روستاها است.

وی گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطب‌های کشاورزی و دامی کشور محسوب می شود و اقتصاد آن بر محور کشاورزی استوار است ما از اجرای طرح‌های استقرار کشاورزی پایدار در استان استقبال و حمایت می کنیم.

کد خبر: ۶۳٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha