۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
کوچ انتظارات تورمی؛ ثبات بازارها با تورم معمولی| دلار در آستانه ورود به کانال ۲۶هزار تومان  
«بازار» گزارش می دهد؛

کوچ انتظارات تورمی؛ ثبات بازارها با تورم معمولی| دلار در آستانه ورود به کانال ۲۶هزار تومان  

​​​​​​​با وجودی که نوسان اندک قیمت سکه و ارز طی یک ماه اخیر در بازار مشاهده می شود اما بازار این کالاها مدتی است با ثبات نسبی همراه است و جهش قیمتی در نرخ سکه و انواع ارز به چشم نمی خورد.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت سکه که ۲۷ مهر ماه به ۳۲ هزار تومان رسیده بود، ۱۸ آبان با کاهش ۱۰ هزار تومانی در این مدت زمان به ۲۳ هزار تومان کاهش یافت، اما این قیمت خیلی دوام نیاورد و پس از چند روز قیمت آن دوباره بر مدار رشد قرار گرفت و تا ۲۷ هزار تومان نیز رفت. علاوه بر این نرخ دلار در ماه گذشته با ثبات قیمتی همراه شد و در خیلی از روزها در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان قرار گرفت. با فرا رسیدن به فصل زمستان، قیمت ارز با کاهش اندکی خود را در بازار نشان داد اما اکنون نرخ این کالا در حال ورود به کانال ۲۶ هزار تومان است.

وقتی ثبات در بازار ارز حکمفرما می شود
خیلی ها نوسان اندک و یا ثبات قیمت ارز در بازار را طی یکی ۲ ماه اخیر ناشی از کاهش میزان تقاضا عنوان می کنند. برخی دیگر اجرای سیاست های درست بانک مرکزی در ساماندهی بازار با تامین نیازهای واقعی ارز در سامانه نیما را علت اصلی ثبات نرخ دلار در بازار می دانند و معتقدند؛ متقاضیان واقعی ارز برای تهیه این کالا دیگر چون گذشته به بازار آزاد رجوع نمی کنند چرا که سامانه نیما نیاز آنها را در چارچوب خاص تامین می کند. از طرفی نیز سرمایه گذاری بر روی ارز با توجه به ریسک بالایی که دارد دیگر چون گذشته برای سرمایه گذاران جذابیت آنچنانی ندارد این عوامل باعث شده تا رشد قیمت ها در بازار ارز و حتی سکه صعودی نشود.

کاهش شدید انتظارات تورمی، ارز را در بازار به ثبات نسبی رسانده است
همایون دارابی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر خبره بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری « بازار» درباره دور نمای وضعیت قیمت ارز در کشور با توجه به ثباتی که مدتی است در این بازار حکمفرماست، گفت: خوشبختانه انتظارات تورمی نسبت به ماههای گذشته در پی رشد تراز تجاری کشور، احتمال گشایش های اقتصادی در پی ارتباط با دنیا همچنین سیاست گذاری حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم باعث شده تاثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شود.

خوشبختانه انتظارات تورمی نسبت به ماههای گذشته در پی رشد تراز تجاری کشور، احتمال گشایش های اقتصادی در پی ارتباط با دنیا همچنین سیاست گذاری حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم باعث شده تاثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شود

آرامش خاصی همه بازارهای دنیا را فرا گرفته است
وی با بیان اینکه بعد از انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا، آرامش خاصی همه بازارهای دنیا را فرا گرفته است اظهارداشت: پایان ریاست جمهوری ترامپ اکنون به پایان جنگ ارز در جهان شده است و از آنجایی که وی همیشه سعی داشت تا با برهم زدن قراردادهای بین المللی حرف خود را بر کرسی بنشاند اما اکنون خبری از آن نیست و بازارهای دنیا متاثر از انتخاب جوبایدن در حال متحول شدن هستند که تاثیر آن نیز در بازار داخلی نمایان است.

دارابی نرخ ارز را تابع عواملی چون میزان رشد نقدینگی، تغییر تراز تجاری کشور در پی فروش نفت و کالاهای غیر نفتی همچنین انتظارات تورمی عنوان کرد و افزود: امیدها در اقتصاد کشور در پی رشد میزان صادرات کشور بالا رفته است و دورنمای تراز تجاری کشور به دلیل احتمال افزایش رشد صادرات نفتی و... همچنین کاهش هزینه های کشور بهتر شده است اما متاسفانه نقدینگی در کشور همچنان در حال رشد است که باید فکری به حال آن شود.

امیدها در اقتصاد کشور در پی رشد میزان صادرات کشور بالا رفته است و دورنمای تراز تجاری کشور به دلیل احتمال افزایش رشد صادرات نفتی و... همچنین کاهش هزینه های کشور بهتر شده است اما متاسفانه نقدینگی در کشور همچنان در حال رشد است که باید فکری به حال آن شود

کاهش قیمت مسکن و خودرو در پی ثبات نرخ ارز در بازار
خودرو این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: البته انتظارت تورمی در کشور اکنون بشدت کاهش یافته و دیگر چون ماههای گذشته نیست در چنین شرایطی قیمت ارز وارد ثبات نسبی شده است و در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان قرار دارد. این در حالی که تاثیر ثبات قیمت ارز در بازار موجب شده تا قیمت ها در بازار خودرو و مسکن نیز کاهشی شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ثبات نسبی قیمت ارز در بازار حتی از کاهش قیمت آن نیز بهتر است چرا که فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، تجار و.. در زمانی که ثبات قیمت ها را در بازار ارز می بینند تصمیمات درستی را برای فعالیت خود می گیرند و بازار دچار آشفتگی نمی شود.

ایجاد ثبات نسبی قیمت ارز در بازار حتی از کاهش قیمت آن نیز بهتر است چرا که فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، تجار و.. در زمانی که ثبات قیمت ها را در بازار ارز می بینند تصمیمات درستی را برای فعالیت خود می گیرند و بازار دچار آشفتگی نمی شود

قیمت واقعی ارز حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است
ایمان اسلامیان، کارشناس اقتصادی نیز درباره علت ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: خروج سرمایه گذاران ارز و دلالان سود جو از این بازار و رویه درست بانک مرکزی در تامین ارز واردکنندگان در سامانه نیما به همره اینکه مردم اکنون می دانند که قیمت واقعی ارز حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است موجب شده تا قیمت این کالا بی اساس در بازار افزایش نیابد.

وی با بیان اینکه چنانچه دولت بخصوص بانک مرکزی سیاست های کاهش نرخ تورم را با فرمولهای خاص اقتصادی در پیش گیرند و از طرفی اقدامات لازم را در مسیر مهار رشد نقدینگی و هدایت آن به مراکز تولید از سرگیرد، شاهد کاهش قیمت ارز تا ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن هم خواهیم بود افزود: نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است اما انتظارات تورمی و کم ارزش شدن پول از یک طرف همچنین نبود سیاست گذاری درست در ساماندهی بازار و اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی از طرف دیگر باعث شده تا قیمت این کالا در برخی مواقع در بازار بی منطق افزایش یابد تا جایی که شاهد قیمت ۳۲ هزار تومان دلار در اواخر مهر ماه بودیم.

نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است اما انتظارات تورمی و کم ارزش شدن پول از یک طرف همچنین نبود سیاست گذاری درست در ساماندهی بازار و اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی از طرف دیگر باعث شده تا قیمت این کالا در برخی مواقع در بازار بی منطق افزایش یابد

نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است اما انتظارات تورمی و کم ارزش شدن پول از یک طرف همچنین نبود سیاست گذاری درست در ساماندهی بازار و اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی از طرف دیگر باعث شده تا قیمت این کالا در برخی مواقع در بازار بی منطق افزایش یابد

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۶ هزار تومان | سکه با سیر نزولی قیمت به کانال ۱۱ میلیون تومان آمد
بنا به این گزارش، در آخرین روز معاملات هفتگی بازار ارز، قیمت دلار به ۲۵ هزار ۹۵۰ تومان رسید این در حالی بود که نرخ این کالا یک روز قبل از آن ۲۵ هزار ۸۰۰ تومان رقم خورده بود.

قیمت ارز در حالی روز پنج شنبه ۱۵۰تومان افزایش یافت که قیمت سکه در همان روز از کانال ۱۲ هزار تومان با کاهش قیمت به کانال ۱۱ تومان آمد.

کارشناسان و حتی فعالان بازار طلا و سکه اذعان دارند که دیگر چون ماههای گذشته تقاضای آنچنانی برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار تا حدودی وارد رکود شده است.

از طرفی بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم.

رشد قیمت ارز در صرافی بانک ها!‌
در آخرین روز معاملات هفتگی بازار سکه و ارز، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. در این میان در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ها نسبت به روز ماقبل آن ( چهارشنبه) روندی افزایشی به خود گرفت؛ به نحوی که فروش دلار ۲۵ هزار و ۸۶۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۴ هزار و ۸۶۰ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۶۰ تومان اعلام شد.

همچنین در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش گذاری وو معامله می شد.

علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رفت. قیمت طلای ۲۴عیار نیز در هر گرم یک‌میلیون و ۵۳۲ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

کد خبر: ۶۳٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha