۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
سرانه مصرف روغن ۹ کیلو بیشتر؛ سهم ایران از تولید جهانی ۰.۰۹ درصد! | تولید ۲۰۴ میلیون تنی روغن نباتی در  جهان
تحلیل بازار دانه های روغنی ایران و جهان

سرانه مصرف روغن ۹ کیلو بیشتر؛ سهم ایران از تولید جهانی ۰.۰۹ درصد! | تولید ۲۰۴ میلیون تنی روغن نباتی در جهان

در حالی که به گفته مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری ۴۵۰ هزار تن دانه های روغنی در کشور تولید شده است که ۱۶ درصد نیاز کشور را تامین می کند، آمارهای جهانی از تولید ۲۰۳.۹۱ میلیون تن روغن نباتی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ خبر می دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی:  روغن نباتی در واقع روغنی است که از گیاهان روغنی همچون کلزا، آفتابگردان و سویا استخراج می شود و اگرچه کاری است با قدمت زیاد اما طی چند سال گذشته، تولید جهانی روغن های گیاهی رشد مداوم داشته است. به طوری که از سال ۲۰۰۷، تولید سالانه روغن نباتی کم و بیش پنج درصد افزایش یافته است.

 داده های جهانی نشان می دهد که تولید روغن نباتی در سطح جهان در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ کاهش داشته است.

داده های منتشر شده در مجامع جهانی همچنین نشان می دهد که  بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، تقریباً ۱۸۵.۷۸ میلیون تن روغن نارگیل، پنبه دانه، زیتون، پالم، هسته خرما، بادام زمینی، کلزا، سویا و روغن دانه آفتابگردان تولید شده است و روغن پالم از نظر حجم تولید و مصرف در رده اصلی روغن نباتی قرار داشته است.

جالب است بدانید بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو، در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷، تولید روغن پالم در سراسر جهان تقریباً ۶۵.۵ میلیون تن بوده که آسیا حدود ۸۹ درصد از تولید جهانی روغن پالم را به خود اختصاص داده است. در حقیقت کشورهای اندونزی و مالزی در این سال بهترین تولید کنندگان روغن پالم بودند و پس از آن تایلند، نیجریه و کلمبیا قرار گرفتند.

تولید ۲۰۳.۹۱ میلیون تن روغن نباتی در سراسر جهان در ۲۰۱۹-۲۰۲۰
همچنین به استناد آمار جهانی که در ماه مه ۲۰۲۰ منتشر شد، در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، تولید روغن نباتی در حدود ۲۰۳.۹۱ میلیون تن در سراسر جهان بوده است. از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی که سایت  بین المللی استاتیستا در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر کرده است، در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مصرف روغن آفتابگردان به ۱۹.۳۳ میلیون تن در سراسر جهان رسیده است.  

در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مصرف روغن آفتابگردان به ۱۹.۳۳ میلیون تن در سراسر جهان رسیده است

تولید ۴۵۰ هزار تن دانه های روغنی در ایران
اما در ایران  نسبت تولید  به نسبت افزایش مصرف و سرانه مصرف رویهای برعکس جهان را پیشه کرده و تولید آن به دلیل سیاست های غلط حمایتی و قیمت های خرید تضمینی ناکارآمد رو به کاهش است. علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص انواع دانه های روغنی به خبرنگار «بازار» می گوید: به طور کلی در ایران ۵ نوع دانه روغنی «کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ» کشت می شود.

 گفتنی است بازدهی روغن از دانه های روغنی کلزا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ به ترتیب ۴۰ درصد، ۵۰ درصد، ۵۰ درصد، ۴۵ درصد است.

مهاجر با بیان اینکه میزان تولید دانه های روغنی را اصولا بر مبنای میزان خریدی است که دولت انجام می دهد اعلام می کنیم، می افزاید: امسال به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دانه های روغنی در بازار، بسیاری از کشاورزی محصول خود را به دولت نفروختند چون قیمت بازار از قیمت تضمینی بسیار بالاتر بود.

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال قیمت خرید تضمینی سویا ۳ هزار و ۸۵۰ تومان  اما کشاورزان در بازار آزاد به قیمت ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان فروختند.

کاهش سطح زیر کشت دانه های روغنی به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی
 مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: بر مبنای سطح زیر کشت می توان گفت که امسال تولید کل دانه های روغنی حدود ۴۵۰ هزار تن بوده است در حالی که سال قبل ۵۳۰ هزار تن بود.

وی در خصوص دلایل کاهش تولید نیز می گوید: به دلیل اینکه قیمت تضمینی پایین بود کشاورزان امسال برای کشت استقبال نکردند. به همین دلیل ما به دولت اعلام کردیم اما دولت اذعان داشت توان مالی ندارد و قیمت پیشنهادی ما را نپذیرفت.

مهاجر با اشاره به اینکه اصلی ترین دانه روغنی که در کشور از آن روغن گیری می شود کلزا است، می افزاید: سالانه ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داریم در حالی که میزان مصرف سالانه  ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. لذا مابقی نیاز را از دیگر کشورها وارد می کنیم.

مهاجر، مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی: به دلیل اینکه قیمت تضمینی پایین بود کشاورزان امسال برای کشت استقبال نکردند به این ترتیب  تولید ۴۵۰ هزار تنی امسال ۱۶درصد از نیاز کشور را تامین می کند و ۸۴ تا ۸۵ درصد از نیازمان را از خارج تامین می کنیم

۸۵ درصد نیاز کشور وارداتی است
مهاجر تصریح می کند: تولیدی که امسال داشتیم ۱۶ درصد از نیاز کشور را تامین می کند و ۸۴ تا ۸۵ درصد از نیازمان را از خارج تامین می کنیم.

وی در خصوص کشورهایی که واردات روغن از آنها صورت می دهیم نیز می گوید: ما عمدتا روغن سویا را از آرژانتین و برزیل، روغن پالم را از مالزی و اندونزی و تا حدودی روغن آفتابگردان از کشورهای اوراسیا وارد می کنیم.

سرانه مصرف روغن در ایران ۲۱ کیلوگرم است در دنیا ۱۲ کیلوگرم! |واردات دانه های روغنی با ارز آزاد؛ یک راهکار برای کاهش مصرف سرانه کشور
این مقام مسئول اظهار می دارد: تا اوایل انقلاب سرانه مصرف ۶ و نیم کیلوگرم روغن نباتی بوده و الان به ۲۱ کیلوگرم رسیده است. در حالی که در دنیا میزان مصرف سرانه ۱۲ کیلوگرم است! لذا نسبت به سرانه دنیا ۸ تا ۹ کیلوگرم بیشتر مصرف می کنیم.

وی ادامه می دهد: اگر قرار است در کشور به یک تعادل نسبی برسیم باید ۳ کار انجام دهیم؛ اول اینکه سطح زیر کشت را افزایش دهیم، دوم اینکه محصولاتی بکاریم که  میزان روغن دهی آن زیاد است و سوم اینکه میزان مصرف روغن را به عددی برسانیم که باعث حفظ سلامتی جامعه شود.

مهاجر تاکید می کند: یکی از راه های کاهش مصرف سرانه کشور وارد کردن دانه های روغنی با ارز آزاد است.

وی در پایان می گوید: افزایش سرانه مصرف در کشور به دلیل تبلیغات وارد کنندگان و همچنین تبلیغات بی شمار در رسانه ها به خصوص صدا و سیما است که به نوعی مردم را ترغیب به استفاده بیش از اندازه روغن می کند. این در حالی است که در اوایل انقلاب و تا قبل از کوپنی شدن روغن، مردم کشور رغبت چندانی به استفاده از روغن نباتی نداشتند.

شبکه جهانی اطلاعات کشاورزی USDA : پیش بینی می شود تولید دانه های روغنی هند در سال ۲۰۲۱  با جهشی ۲٪ به ۳۸.۴ میلیون تن برسد

در دنیا طبخ غذا غالبا به ۳ روش آب پز، بخار پز و گریل شده است
حسینی، کارشناسان تغذیه به خبرنگار «بازار» می گوید: غذا را به ۳ روش بجز خام می توان آماده کرد؛ آب پز، بخار پز و گریل شده. به طوری که در دنیا تقریبا ۹۰ درصد غذای شان به این ۳ سبک آماده می شود و هیچ جایی مثل ما تا به این حد از انواع روغن برای طبخ غذا استفاده نمی شود.

وی می افزاید: بیشترین درصد مرگ و میر در کشور ما به دلیل گرفتگی قلب و عروق است که به واسطه مصرف روغن است.

هند؛ بزرگترین مصرف کننده روغن های خوراکی در دنیا | پیش بینی افزایش ۲ درصدی تولید دانه های روغنی در هند در سال ۲۰۲۱
در حالی که سرانه مصرف روغن در ایران ۲۱ کیلوگرم است و نسبت به سرانه جهانی ۸ الی ۹ کیلوگرم بیشتر است، آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد که هند بزرگترین مصرف کننده روغن های خوراکی در جهان است. به طوری که روغن خوراکی سومین کالای بزرگ وارداتی هند پس از نفت خام و طلا است.  این داده نشان می دهد که کشور هند بیشتر روغن خوراکی خود را از اندونزی و مالزی وارد می کند.

داده های جهانی نشان می دهد که در ایالات متحده، روغن سویا از نظر حجمی بیشترین مصرف روغن خوراکی است،  روغن کانولا در جایگاه دوم و پس از آن روغن پالم قرار دارد

این در حالی است که شبکه جهانی اطلاعات کشاورزی USDA در گزارشی که در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۲۰ منتشر کرد پیش بینی کرده است که تولید دانه های روغنی هند که شامل سویا، کلزا، خردل، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی  و دانه پنبه است، در سال ۲۰۲۱  با جهشی ۲٪ به ۳۸.۴ میلیون تن برسد.

از سوی دیگر شبکه جهانی کشاورزی USDA تخمین می زند که هند در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیون تن کنجاله روغن صادر کند.

روغن سویا؛ پر مصرف ترین روغن در ایالات متحده
داده های جهانی نشان می دهد که در ایالات متحده، روغن سویا از نظر حجمی بیشترین مصرف روغن خوراکی است،  روغن کانولا در جایگاه دوم و پس از آن روغن پالم قرار دارد.

 از سوی دیگر اگرچه روغن پالم تا سال ۲۰۰۷ به طور گسترده ای مصرف نمی شد و حدود ۱۷۵ هزار تن بوده هفت سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ میزان مصرف روغن پالم در ایالات متحده به ۱ میلیون تن افزایش یافته است.

دانه سویا؛ مهمترین دانه روغنی جهان در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰

بر اساس این گزارش، اگرچه سویا پرمصرف ترین نوع دانه روغنی است، روغن گیاهی پیشرو در جهان روغن پالم است به طوری که در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ حدود ۷۳.۵ میلیون تن روغن پالم در سراسر جهان تولید شده است.   در حالی که حجم تولید روغن سویا در آن سال ۵۷ میلیون تن بود.

اندونزی و مالزی؛ برجسته ترین تولیدکننده روغن پالم در دنیا هستند  و پس از آنها تایلند، کلمبیا و نیجریه قرار دارند

نکته جالب توجه اینکه  در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰  سویا مهمترین نوع دانه روغنی در جهان بود  و بر اساس آمار جهانی در این سال در سراسر جهان ۳۳۶.۱۱ میلیون تن دانه سویا تولید شده است.  در حالی که در این سال ۶۸.۲ میلیون تن دانه کلزا، ۵۴.۹۷ میلیون تن دانه آفتابگردان، ۴۴.۸۴ میلیون تن دانه پنبه و ۴۵.۳۵  میلیون تن دانه بادام زمینی در سراسر جهان تولید شده است.

اندونزی و مالزی؛ تولید کنندگان برجسته روغن پالم در دنیا
بر اساس این گزارش، نخل روغن پالم عمدتا در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین رشد می کند. به همین دلیل «اندونزی و مالزی عمده ترین تولیدکنندگان روغن پالم هستند و پس از آنها تایلند، کلمبیا و نیجریه قرار دارند.  

میانگین قیمت روغن پالم در سراسر جهان
آمارهای جهانی همچنین نشان می دهد که میانگین قیمت هر تن روغن پالم در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰۱ دلار بوده است. این در حالی است که این قیمت در سال ۲۰۲۰ به ۷۱۰ دلار رسیده است. همچنین کارشناسان پیش بینی کرده اند قیمت هر تن روغن پالم در سال ۲۰۲۱ به ۷۲۱ دلار برسد.

کد خبر: ۶۳٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha