۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
صدور مجوز جدید معدن در آبیک ممنوع شد/ مصوبات جلسه شورای معادن نادیده گرفته می شود
داد آبیکی ها از آلودگی معادن؛

صدور مجوز جدید معدن در آبیک ممنوع شد/ مصوبات جلسه شورای معادن نادیده گرفته می شود

قزوین- درحالی که میزان آلایندگی و آسیب های محیط زیستی معادن در شهرستان آبیک به بالاترین حد خود رسیده است مسئولین استانی از ممنوعیت صدور مجوز جدید برای توسعه معادن در آبیک خبر دادند، این در شرایطی است که شورای عالی معادن مصوبات استانی را در این حوزه نادیده می گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: مریم کشاورز مسعودیان، فعالیت معادن اگرچه به عنوان یکی از اهرم های بزرگ اقتصادی و توسعه ای در بسیاری از بخش ها مطرح است و میتواند زمینه ساز رونق تولید، تامین مواد اولیه و اشتغالزایی در مناطق باشد اما فعالیت بی رویه، بهره برداری های غیر مجاز  آلایندگی های محیط زیست از مواردی است که میتواند فعالیت معادن را به یک چالش تبدیل کند.

چالشی که این روزها داد مسئولین و مردم آبیکی را بلند کرده است و منجر به واکنش شورای معادن استان قزوین و ممنوعیت صدور مجوز جدید در حوزه توسعه معادن در این بخش شده، مصوبه ای که از سوی ستاد عالی معادن نادیده گرفته شده است.

نادیده گرفتن مصوبات شورای معادن استان رفتاری غیر حرفه ای است
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این خصوص در جلسه شورای معادن استان قزوین که با حضور سیاهکلی نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، قبادی معاون امور اقتصادی استاندار، فرخ زاد معاون امور عمرانی استاندار ، افضلی رئیس سازمان صمت قزوین، یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان،احمد پور فرماندار آبیک و مدیران دستگاههای اجرایی عضو شورای معادن استان، در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: این که کارشناسان و مسئولین استانی با توجه به شرایط استانی، موقعیت های زیست محیطی و میزان آلایندگی و تخریب موجود در خصوص مسئله ای نظیر معادن در آبیک تصمیم گیری می کنند نتیجه جلسات متعدد و تصمیم گیری های طولانی مدت است و نادیده گرفتن این مصوبات از سوی ستاد عالی شورای معادن رفتاری غیر حرفه ای است.

وی بیان کرد: سلامت مردم مهم ترین فاکتور برای تصمیم گیری های ما در این حوزه بوده است و با بررسی همه جوانب هر گونه صدور مجوز توسعه و اکتشاف جدید را تا شمال آبیک ممنوع اعلام کردیم، اما شورای عالی معادن بدون نظر استان و حضور مسئولین استانی در این خصوص مستقلا تصمیم گیری کرده اند که از نظر ما پذیرفته شده نیست.

استاندار قزوین عنوان کرد: همچنان استان قزوین و مسئولین استانی بر تصمیم خود مصمم هستیم و هیچ توسعه معدنی در حوزه پیغمبر کوه و تا شعار ۱۰ کیلومتری این حوزه مورد تایید ما نیست.

جمالی پور گفت: با وجود این که مشکلات اقتصادی فراوانی در استان وجود دارد اما در همین شرایط هم حتی معادن با ارزش اقتصادی بالا که برای سلامتی مردم زیان بار هستند حذف می شوند.

سهم مردم از معادن فقط آلایندها نیست
استاندار قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه رویه نامناسبی در برخی از معادن استان قزوین ایجاد شده است که فعالیت معادن برای مردم منطقه تنها آلایندگی، تخریب راه ها و مشکلات محیط زیستی به همراه دارد در حالی که اصل کار بر این است که اگر معدنی در منطقه ای فعال است موجب رشد اقتصادی، فعالیت های تولیدی و رونق در منطقه شود.

جمالی پور گفت: از نظر ما پذیرفته شده نیست که معدن داران تنها به فکر سود خود باشند و سلامتی مردم را به خطر بیندازند و هیچ بهره اقتصادی ای برای مردم منطقه نداشته باشند.

وی افزود: این که در برخی از مناطق شاهد این هستیم که مردم همراه با فعالیت صنعتی و معادن نیستند به این دلیل است که هیچ منفعتی از فعالیت این معادن بر ای منطقه و بخش خود احساس نمیکنند و تنها تخریب راه ها، آلایندگی و مشکلات آب و هوا سهم مردم از این وضعیت است.

 استاندار قزوین تصریح کرد: اگرچه معادن ثروت ما هستند و سودآوی خوبی دارند اما باید بتوانند به منطقه فعالیت خود سودرسانی خوبی داشته باشند ، نه این که تنها تخریب و آلودگی داشته باشند که متاسفانه در حال حاضر رویه فعالیت بیشتر معادن همینطور است.

 سند آمایش معادن قزوین نقشه راه فعالیت معدن است
لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با انتقاد از عملکرد ستاد عالی معادن اظهار داشت: این که ستاد عالی معدن به صورت تخصصی و از مرکز بر فعالیت شوراهای معدن در استان ها نظارت داشته باشد امری طبیعی است اما باید قبول کنیم که مسئولین استانی با اشرافیت و آشنایی بیشتر با موضوعات استانی تصمیم گیری هایی دارند که انتظار می رود شورای عالی نیز به آن پایبند باشد.

وی خاطرنشان کرد:تدوین سند آمایش معدن استان قزوین به عنوان نقشه راهی برای فعالیت معادن میتواند حجت را برای فعالین این حوزه تمام کند و مسئولین نیز بتوانند با این نقشه راه تصمیم گیری داشته باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین افزود:  استان قزوین نیازمند تدوین سند آمایش حوزه صنعت و معدن است تا ظرفیت های این بخش ها شناسایی شود  و اولویت های این حوزه معرفی و در تقسیم اعتبارت بتوانیم بیشترین و بهترین عملکرد را داشته باشیم.

سیاهکلی اظهار داشت: آلودگی های کارخانه سیمان و معادن متعدد در آبیک موجب شده تا مردم از شرایط ناراضی باشند و از این رو مسئولین وظیفه دارند با متخلفین برخورد و نیازهای مردم را پاسخ بگویند.

وی تصریح کرد: شمال شهرستان آبیک با طبیعت ویژه ای که دارد میتواند به منطقه ای مناسب برای گردشگری طبیعی تبدیل شود اما امروز توسعه فعالیت معادن در این بخش در کنار تهدید طبیعت این منطقه سلامت مردم را نیز در معرض خطر قرار داده است.

معادن قزوین ویژگی ممتاز رشد اقتصادی برای استان هستند
عزیزالله افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت های استان در بهره گیری از بخش معادن اظهار داشت: معادن ویژگی ممتاز رشد اقتصادی برای استان هستند که در صورت مدیریت درست و شناسایی فرصت های این حوزه خواهیم توانست از این ویژگی بیشترین بهره گیری را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: البته چالش هایی پیش روی فعالیت معادن در استان قزوین وجود دارد که بهره برداری نادرست و اثرات تخریبی برخی از معادن موجب شده تا سوء برداشت و نگاه های منفی به این حوزه زیاد شود در حالی که معادن موفق ما امروزه زمینه ساز اشتغال، رونق و پیشرفت در استان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت:انتخاب سرمایه گذاران برجسته در این حوزه، تدوین قوانین مشخص و نقشه راه معین برای فعالیت معادن میتواند در این بخش کمک کننده باشد تا از ظرفیت اقتصاد و اشتغال استان در این حوزه بهره گیری مناسب داشته باشیم.

معادن فعال قزوین از حمایت مسئولین استانی برخوردار می شوند
افضلی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم سوء استفاده و تخلف برخی از معدن داران چهره این فعالیت را مخدوش کند و از این رو معادن فعال استان قزوین که برای منطقه فعالیت خود بهره مندی و منفعت داشته باشند از حمایت ما برخوردار می شوند.

وی گفت:  معدن داران استان قزوین از شورای معادن انتظار همراهی دارند و قطعا شورای معادن استان قزوین نیز با نگاه حمایتی از این فعالیت حمایت خواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: در زمینه برخورد با معادن متخلف در آبیک نیازمند همراهی شورای عالی معادن هستیم چرا که برخی از معادن در مرز استان قزوین و البرز قرار دارند و مقررات تدوین شده در استان قزوین باید برای همه به صورت یکسان اعمال شود.

چوب دو سر طلا
این که معادن بتوانند عملکردی مثبت، فعالیت اقتصادی اثربخش و منفعت اجتماعی  داشته باشند یا این که با سخت گیری مسئولین عملکرد معادن محدود شود، در هر دو حالت متضرر اصلی مردم هستند، چرا که اشتغال بسیاری از مناطق روستایی قزوین در گرو فعالیت همین معادنی است که تخریب راه ها، آلایندگی بیش از حد مجاز و خسارت به محیط زیست را ایجاد میکنند، از سوی دیگر تعطیلی این معادن شرایط اقتصادی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از این رو نیاز است تا مسئولین استانی با بررسی همه جوانب و استفاده از نظر صاحبان ایده و نظر بتوانند بهترین بازخورد و همراهی اثربخش را از معدن داران استان جلب کنند

کد خبر: ۶۳٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha