۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
نقش مؤثر دانشگاه‌ها در ایجاد اقتصاد دانش بنیان
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد

نقش مؤثر دانشگاه‌ها در ایجاد اقتصاد دانش بنیان

نجفی، سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین نکته در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم ارتباط مؤثر و دائم دانشگاه با صنعت و هدف اصلی دانشگاه ها، سود رسانی و انتقال فناوری به جامعه است.

به گزارش بازار، فرید نجفی در نخستین همایش کشوری دانشگاه نسل سوم که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با اشاره به آمارهای منابع علمی معتبر جهانی گفت: رتبه تحقیقاتی و پژوهشی کشور در کل علوم ۱۴ و در علوم پزشکی ۱۷ دنیا است، اما از نظر ابداعات و اختراعات در جایگاه ۶۷ هستیم؛ این نشان می‌دهد حجم زیادی از تحقیقات ما به خلق ثروت و رفاه جامعه منجر نمی‌شود و کاربردی نیست.

وی با مقایسه سهم صنایع مختلف در اقتصاد نوآورانه آینده دنیا گفت: سهم صنایع نفتی که از مزیت‌های کشور ما محسوب می‌شود، در این میان حدود یک درصد است و سهم صنایع دارویی ۱۷ درصد؛ بنابراین ضروری است هرچه سریعتر به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.

نجفی دانشجویان را یکی از مهمترین سرمایه‌های دانشگاه در این مسیر دانست و تصریح کرد: باید به آموزش دانشجویان توجه ویژه شود و دانشگاه نسل سوم از بستر دانشگاه نسل اول بر می‌خیزد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهایی برای حرکت سریعتر به سوی دانشگاه نسل سوم، گفت: داشتن اهداف دراز مدت و راهبرد مناسب، مدیریت حرفه‌ای و خلاقیت در عمل، جذب اعضای هیات فعال در آموزش و پژوهش، دعوت از صنعتگران به دانشگاه و حضور اعضا هیات علمی و دانشجویان در صنعت و رفع پیچیدگی‌های روابط تجاری کشور در تبدیل ایده به محصول، از جمله این راهکارهای پیشنهادی است.

وی به برخی اقدامات در حوزه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: رونمایی از آیین نامه ثبت اختراعات با همکاری قوه قضاییه برای اولین بار، افتتاح ۱۰ پارک علم و فناوری ویژه وزارت بهداشت و حمایت ۵۰۰ میلیون تومانی از آن‌ها تا پایان سال، ایجاد شهرک‌های دانش و سلامت، فراخوان به دانشگاه‌ها برای شرکت در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی، قطب بندی توانمندی و فناوری مناطق مختلف کشور، ایجاد شتاب دهنده‌ها در کنار دانشگاه‌ها و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی سلامت که نقش مهمی در سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر در حوزه پژوهش دارند، از جمله این اقدامات است.

نجفی تأکید کرد: راه بسیار طولانی در پیش داریم، فرصت‌ها کم است و امروز نیاز ما سیاست گذاری منسجم و تلاش مضاعف است تا همراه با دنیا، در رقابتی سخت و صلح آمیز، جاده توسعه علم و فناوری را طی کنیم.

کد خبر: ۶۳٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha