۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
استراتژی توسعه در کرمان؛ آغاز شماره معکوس انجام تعهدات اشتغالزایی ۹۹
در گفتگو با بازار بررسی شد

استراتژی توسعه در کرمان؛ آغاز شماره معکوس انجام تعهدات اشتغالزایی ۹۹

کرمان- برای رسیدن به رشد اقتصادی ۴ درصدی طی امسال نیاز است با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی ۴۲ هزار فرصت شغلی در کرمان ایجاد شود، این در حالیست که تا پایان آبان ماه حدود ۲۳ هزار شغل ایجاد شده است.

بازار؛ گروه استان ها: برای دستیابی به توسعه همه جانبه و متوازن باید توسعه در همه ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... مورد بررسی مدنظر قرار گیرد و برای این منظور نیاز است چشماندازی درست ترسیم شود.

سند توسعه متوازن در استان ها با توجه به ظرفیت ها، توانمندی ها، مسائل و مشکلات هر منطقه تدوین شده و بر این اساس نقشه راه توسعه استان مشخص می شود.

برای بررسی نقشه راه توسعه استان کرمان با مهرداد محمدی سلیمانی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*لطفا اقداماتی که برای تحقق سند توسعه استان انجام شده است را شرح دهید
سند توسعه شامل اجزا و بخش های مختلفی است، یک سطح این سند مربوط به اسناد بالادستی یا فرابخشی است که عمده آن در استان کرمان به سند آمایش سرزمین مربوط می شود. البته سند آمایش سرزمین هم برگرفته از سیاست های کلی نظام و اسنادی نظیر سند چشم انداز کشور برای ۱۴۰۴ و سایر اسناد فرادستی است.

مراحل نهایی سند آمایش سرزمین در استان کرمان طی شده و پس از تصویب در شورای‌عالی آمایش سرزمین کشور، ابلاغ شده و اکنون لازم الاجراست. این سند مسیر حرکت توسعه ای استان و چگونگی پراکندگی و توزیع فعالیت ها را تبیین می کند. سند آمایش سرزمین در قالب یکسری اهداف پا برجا و راهبردی، سیاست ها و برنامه های اجرایی و پروژه ها در استان پیاده سازی می شود.

یکسری سندهای دیگر هم داریم که اصطلاحا اسناد میان مدت هستند که در کرمان (مانند سایر استان ها)  شامل سند برنامه ششم است که در حال حاضر در سال پایانی این برنامه هستیم و یکی از اسنادی است که در استان تهیه و تدوین شده است. این سند یک گام پایین تر، عملیاتی ترو اجرایی تر نسبت به سند آمایش تهیه شده است و هر کدام از بخش های اقتصادی و دستگاه اجرایی در این برنامه از وظایف و اهدافی که برایشان تبیین شده اطلاع دارند و باید در راستای تحقق آنها گام بردارند.

*چه اهدافی در سند آمایش سرزمین استان کرمان دنبال می شود؟
در این سند سه هدف کلی دنبال می شود که اولین هدف اصلاح ساختار اقتصادی استان است توجه داشته باشید که بخش خدمات در استان کرمان ۲۰ درصد نسبت به میانگین کشور بسیار پایین تر است. یکی از اهداف اصلی سند آمایش متعادل سازی ساختار اقتصادی است.

دومین هدف که بسیار برای استان کرمان حائز اهمیت است؛ آب و مدیریت منابع آب است؛ شکل گیری توسعه در استان نیازمند این است که وضعیت آب و مدیریت منابع آب را مشخص کنیم.

سومین موضوعی که در این سند به عنوان یک هدف دنبال می شود بحث تعادل بخشی به پهنه های سرزمینی است که در استان کرمان عمدتا بین شمال و جنوب است. به دنبال این هستیم که شاخص های مناطق را متعادل کرده و تعادل فضایی در پهنه سرزمینی و استان کرمان انجام بگیرد. اطلاعات کامل مربوط به این سند در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان وجود دارد و علاقه‌مندان می توانند به این اسناد دسترسی داشته باشند.

*نقش جهش تولید در تحقق سند توسعه استان کرمان چیست؟
در سند برنامه ششم با توجه به ظرفیت های استان کرمان برای سال ۹۹ یک هدف گذاری انجام دادیم؛ عمده هدف گذاری ما مربوط به دو بخش سرمایه گذاری و اشتغال است.

در سال ۹۹ برای اینکه به یک رشد اقتصادی حدود ۴ درصد برسیم، هدف گذاری شده است که ۴۲ هزار فرصت شغلی طی امسال در استان از قِبل سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی باید ایجاد شود و رقمی حدود ۷۶۹ میلیون دلار ارزی برای امسال پیش بینی شده است.

۵۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی ابتدای سال هدف گذاری و شناسایی شد که پروژه های پیشران توسعه استان به شمار می روند

برای تحقق این هدف گذاری یک ظرفیت بسیار خوب تحت عنوان جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در استان کرمان شکل گرفته است. برای این منظور ۵۹۲ پروژه اقتصاد مقاومتی ابتدای سال هدف گذاری و شناسایی شد که پروژه های پیشران توسعه استان به شمار می روند. با اجرای این پروژه ها بیش از ۱۲ هزار میلیارد سرمایه گذاری در استان رخ می دهد تا به هدف سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی برسیم.

از ۵۹۲ پروژه گفته شده ۲۴ پروژه متخص جهش تولید است و دولت در راستای تحقق شعار سال برای این پروژه ها یکسری امتیازات ویژه در قالب کمک های فنی و اعتباری در نظر گرفته است. همچنین ۲۸ پروژه نیپا از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور پیگیری می شود. علاوه بر پروژه های گفته شده ۲۱۹ پروژه توسط دستگاه های اجرایی پیشنهاد شده است که پروژه های بسیار پیشران و محرکی در بحث توسعه استان هستند و مسائل و مشکلات مربوط به این پروژه ها هم در جلسات ستاد مورد رصد و ارزیابی قرار می گیرد.

*از ۴۲ هزار فصلی شغلی هدف گذاری شده برای امسال، چه میزان تحقق یافته است؟
طبق آخرین آماری که توسط دستگاه های اجرایی در یک سامانه ثبت می شود، از ۴۲ هزار فرصت شغلی هدف گذاری شده برای امسال حدود ۲۳ هزار شغل تا پایان ماه گذشته در استان ایجاد شده است و کاملا ثبت و رصد شده است. برنامه ما این است که تا پایان سال به عدد هدف گذاری شده برسیم.

یکی از کارهایی که در کارگروه اشتغال استان انجام می شود رصد اشتغال ایجاد شده در استان است. دستگاه هایی که به تعهداتشان در این زمینه عمل نکرده اند باید در خصوص دلایل این عقب ماندگی توضیح دهند.

*لطفا در خصوص فعالیت معین های اقتصادی در استان کرمان توضیح دهید
تعیین معین های توسعه ای یا اقتصادی اقدام ویژه استان کرمان است که عمدتا شامل بنگاه های اقتصادی بزرگ استان می شود و آنها در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی به این حوزه ورود کرده اند. این بنگاه ها در اقتصاد مقاومتی ساماندهی شده اند و در قالب معین های توسعه کارهای ویژه ای را انجام می دهد که عمدتا در بحث توانمندی سازی مردم، اشتغال های خرد در مناطق محروم و مناطق مختلف استان فعالیت می کنند.

تجربیات و الگوهای بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم و ۹۶ پروژه در این بخش در سال ۹۹ تعریف شده است و شهرستان های استان کرمان هم ۲۲۵ پروژه را امسال اعلام کرده اند که در راستای تحقق شعار سال پی گیری می شوند.

از ۵۹۹ پروژه گفته شده، برخی پروژه های بسیار بزرگی هستند که دو یا سه ساله تعریف شده اند. امیدواریم با بهره برداری از این پروژه ها بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری استان تحقق پیدا کند. همچنین حدود ۱۷ هزار شغل از محل این پروژه ها ایجاد می شود.

کد خبر: ۶۲٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha