۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
صدور نزدیک ۸۳ هزار تن محصولات کشاورزی از آذربایجان غربی به خارج از کشور
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

صدور نزدیک ۸۳ هزار تن محصولات کشاورزی از آذربایجان غربی به خارج از کشور

ارومیه- جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صدور نزدیک ۸۳ هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان به خارج از کشور طی ۹ ماه گذشته سالجاری خبر داد.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص صدور محصولات کشاورزی به خارج از کشور اظهار کرد: با وجود شرایط خاص به دلیل بیماری کرنا کارشناسان مستقر در پست های قرنطینه نباتی و حفظ نباتات استان به طور مستمر و بدون هیچ گونه تعطیلی در گمرکات حضور داشته و نسب به بررسی فنی محصولات کشاورزی صادراتی، وارداتی و ترانزیتی اقدام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه حضور مستمر ماموران قرنطینه نباتی و بررسی محموله های کشاورزی باعث پایداری صادرات است، ادامه داد: هدف اصلی قرنطینه نباتی جلوگیری از ورود و خروج محصولات کشاورزی آلوده به عوامل خسارت زای قرنطینه شامل آفات و بیماری های قرنطینه و هر گونه اندام تکثیری آلوده است.

جلیلی با اشاره به وجود ۶ گمرک مرزی در استان(بازرگان در ماکو، صنم بلاغی در پلدشت، رازی در خوی، سرو در ارومیه، تمرچین در پیرانشهر و کیله در سردشت، و سه گمرک شهری ارومیه، خوی و مهاباد و نیز همجواری با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق، ادامه داد: این ظرفیت مرزی نشان از پتانسیل بالای استان در امر تجارت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در طول ۹ ماهه گذشته ۹۵ هزار و ۷۱۰ تن محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر و ترانزیت شده است، گفت: از این میزان ۸۲هزار و ۵۲۶ تن محصولات صادراتی و ۱۳ هزار و ۱۸۴ تن محصولات کشاورزی ترانزیت شده است.

جلیلی با اشاره به صدور ۳ هزار و ۶۵ برگ گواهی بهداشت نباتی برای محصولات صادراتی در سیستم و سامانه متمرکز الکترونیکی حفظ و نباتات در طول ۹ ماهه گذشته سالجاری خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت ۲۶۸ هزار و ۱۱۸ تن محصول کشاورزی نیز از طریق گمرکات استان وارد شده است.

وی عمده محصولات صادراتی را کشمش، هندوان، خرما، سیب، برگه زردآلو، پسته وانواع بذور، کنجاله، سویا و موز است ذکر کرد و گفت: همچنین در طی ۹ ماه گذشته سالجاری مقدار ۳۲۹ تن انواع محصولات وارداتی به دلیل نواقصات در ارائه مدارک، آلودگی محصولات به آفات و بیماریهای قرنطینه ای عدم رعایت پروتکل های بین المللی و دستورالعمل های سازمان حفظ نباتات مرجوع شده است.

کد خبر: ۶۲٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha