۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
اعلام وضعیت قرمز در صنعت برق| کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق در تابستان
عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

اعلام وضعیت قرمز در صنعت برق| کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق در تابستان

رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: مشکلات حوزه نیرو به اوج خود رسیده اما آقای وزیر همچنان مشغول قیچی کردن روبان و افتتاح پروژه هستند. در حالیکه برای مشکلات اصلی سالهاست که چاره ای برای آن اندیشیده نشده است؛ به نظر می‌رسد که آقای وزیر فرصت رسیدگی به این مشکلات را ندارند.

بازار؛ گروه انرژی: هر روز آمار نگران کننده از وضعیت صنعت برق در کشور شنیده می‌شود. مدیرعامل شرکت برق حرارتی به تازگی اعلام کرده که از سال ۱۴۰۲ در تامین برق با مشکل مواجه می‌شویم. این همان هشداری است که فعالان صنعت برق در تمام سال‌های گذشته بارها و بارها اعلام کردند، اما گوش مسئولی بدهکار نبود. بی توجهی وزارت نیرو به نیازهای صنعت آب و برق حالا صدای اعتراض اعضای هییت رییسه کمیسیون انرژی مجلس را هم درآورده است. عبدالعلی رحیمی مظفری به بازار می‌گوید: مشکلات حوزه نیرو به اوج خود رسیده اما آقای وزیر همچنان مشغول قیچی کردن روبان و افتتاح پروژه هستند. در حالیکه مشکلات اصلی سالهاست که چاره ای برای آن اندیشیده نشده است. به نظر می‌رسد که آقای وزیر فرصت رسیدگی به این مشکلات را ندارند.

مشکلات حوزه نیرو به اوج خود رسیده اما آقای وزیر همچنان مشغول قیچی کردن روبان و افتتاح پروژه هستند. در حالیکه مشکلات اصلی سالهاست که چاره ای برای آن اندیشیده نشده است. به نظر می‌رسد که آقای وزیر فرصت رسیدگی به این مشکلات را ندارند

او با اشاره به مشکلات اخیر استان‌های محروم، ادامه داد: یک روز مساله سیل در یک استان تیتر یک رسانه‌ها می‌شود و روز دیگر مساله خشکسالی و مشکلات مردم در دست یافتن به آب آشامیدنی سالم. اما برای هیچ یک چاره اندیشیده نمی‌شود. بخشی از کوتاهی که امروز در وزارت نیرو شاهد آن هستیم را دو سال دیگر خودش را نشان می‌دهد که کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق یکی از آنهاست.  

به گفته او، میزان سرمایه گذاری در صنعت برق و افزایش ظرفیت تولید به هیچ وجه متناسب با رشد جمعیت نیست. در واقع حتی اگر فرض را بر ثابت بودن میزان مصرف مشترکان فعلی قرار بدهیم، بازهم در سال‌های آینده در تامین برق با مشکل مواجه می‌شویم.

محمد پارسا رییس کنفدراسیون صادرات انرژی هم به نوعی این گفته‌ها را تایید کرده و آمار نگران کننده ای از وضعیت سرمایه گذاری در صنعت برق ارائه می‌دهد. او به بازار می‌گوید: ظرفیت جدید نیروگاهی که هر سال نصب می‌شود به ۲ هزار مگاوات هم نمی‌رسد در حالیکه تا قبل از دولت یازدهم سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شد. او در ادامه از تاثیر کمبود سرمایه گذاری در صنعت برق روی تولید ناخالص داخلی کشور می‌گوید: تقریبا دو ماه از تابستان صنایع بزرگ مادر که به نوعی وابسته به دولت بوده یا متعلق به خود دولت هستند، تعطیل بودند یا با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کردند.

البته سخنگوی صنعت برق خیلی این گفته‌ها را قبول نداشته و می‌گوید که سرمایه گذاری صورت گرفته در این صنعت مطابق برنامه پیش رفته است. مصطفی رجبی مشهدی ادامه داد که ما سال گذشته ۳۶ میلیون مشترک داشتیم و امروز ۳۷ میلیون مشترک داریم. حدود ۳۰ میلیون از این مشترکان خانگی هستند و در حوزه صنعت هم ۱۰۰۰ مگاوات متقاضی جدید داشته‌ایم.

به گفته این مقام مسئول تقریبا به ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نیازمند است تا در تامین برق کشور به مشکل برنخوریم.

تقریبا دو ماه از تابستان صنایع بزرگ مادر که به نوعی وابسته به دولت بوده یا متعلق به خود دولت هستند، تعطیل بودند یا با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کردند که به نوعی تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر خود قرار می دهد

احتمال رشد ۳ درصدی تقاضای برق در سال ۲۰۲۱
پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۲۰ حدود ۲درصد کاهش یابد. این بزرگترین افت سالانه از اواسط قرن بیستم و بسیار بیشتر از بحران مالی جهانی است که منجر به کاهش تقاضای برق ۰.۶ درصدی در سال ۲۰۰۹ شد. انقباض امسال نتیجه همه گیری Covid-۱۹ است. و تأثیر آن بر فعالیت اقتصادی - فرضیه کاهش ۴/۴ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۰ به مراتب بیشتر از کاهش یک درصدی درصدی در سال ۲۰۰۹ است.

رییس کنفدراسیون صادرات انرژی همچنین با اشاره به کاهش تقاضا در بازار جهانی برق طی سال ۲۰۲۰، ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته احتمال می‌رود که تقاضای برق در سال آینده میلادی حدود ۳ درصد رشد پیدا کند. در چنین شرایطی کشورهایی مثل ایران که مزیت‌های بالایی را برای تولید برق تجدید پذیرها دارند باید از این فرصت استفاده کنند. اما متاسفانه وضعیت موجود نشان می‌دهد که در سال آینده هم وضعیت سرمایه گذاری در این صنعت نگران کننده خواهد بود.

اینکه مسئولان دولت دوازدهم چطور شده که در روزهای پایانی دولت دوازدهم یاد وضعیت نگران کننده این صنعت شده و در تمام این سال‌ها گوششان به حرف فعالان اقتصادی در این صنعت بدهکار نبوده جای خود دارد که در این گزارش مجال رسیدن به آن نیست.  اما مسلم است ایرانی که روزگاری قرار بود هاب انرژی منطقه شود، حالا فرسنگ‌ها با هدف گذاری انجام شده فاصله دارد و بازارهای هدفش را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. این در حالی است که ایران می‌تواند با توجه به تقاضایی که در منطقه وجود دارد سبدهای صادرات انرژی را بیش از گذشته متنوع‌ کند.

کد خبر: ۶۲٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha