۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
سود کاشت درخت ۳ برابر هزینه آن است؛ واکاوی اقتصاد درخت
مطالعات انجام شده در امریکا نشان داد؛

سود کاشت درخت ۳ برابر هزینه آن است؛ واکاوی اقتصاد درخت

بارها در مورد مزایای کاشت درخت و نگهداری آن در دنیا صحبت شده است ولی در وضعیت فعلی که بحران محیط زیست به معضلی جدی تبدیل شده است، توجه به این مساله بیش از قبل است. ضمن اینکه باید بدانیم تنها ۶۰ درصد درخت هایی که کاشته می شود تا ۴۰ سال در محیط زیست باقی می مانند.

بازار؛ گروه بین الملل: درسالهای اخیر در مورد تغییرات جوی و راه های مقابله با آن گزارشهای زیادی منتشر شده است ولی یکی از دیدگاه های مطرح شده در این زمینه حفظ پوشش گیاهی یا کاشت درخت و نگهداری آن است. این مساله در دوره ای که سطح  زیادی از پوشش جنگلی در دنیا به دلیل تغییرات جوی آتش گرفت و نابود شد، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اخیرا مجمع جهانی اقتصاد طرحی به نام کاشت یک هزار میلیارد درخت در دنیا برای حفظ محیط زیست مطرح کرد. طرحی که به گفته این سازمان باید توسط دولتهای تمامی کشورهای دنیا پیگیری شود و در اجرای آن اهمال نشود. در برخی از کشورها از قبیل کشور پاکستان این طرح به صورت جدی پیگیری شده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه نیچر دولت پاکستان ۳۰ درصد از افرادی که در جریان همه گیری کرونا بیکار شده اند را استخدام کرد تا در طرح کاشت درخت و نگهداری آن به کار گیرد. دولت پاکستان اعلام کرده است در نظر دارد ۱۰ میلیون درخت در کشور بکارد و نگهداری آنها برای بازه ای ده ساله را به عهده شهرداری ها قرار دهد.  اما سوالی که مطرح است این است که کاشت درخت چه اهمیتی دارد و آیا می تواند منافع اقتصادی را به این سیاست مرتبط دانست؟

سود کاشت درخت بیش از هزینه های آن است
باید در نظر داشت کاشت و نگهداری درخت فرایندی هزینه بر است ولی بررسی های انجام شده توسط وزارت کشاورزی امریکا نشان داده است که منافع مالی این سیاست از هزینه های آن بیشتر است. لازم به ذکر است بررسی های این وزارتخانه نشان داده است تتها ۶۰ درصد درختهایی که امروز کشت می شوند تا ۴۰ سال بعد باقی می مانند و همین مساله نیاز به کاشت مداوم درخت برای حفظ محیط زیست را بیشتر نشان می دهد.

مرکز مطالعات محیط زیست و پوشش گیاهی دولت امریکا در گزارش اخیر خود نوشت: «منافع اقتصادی کاشت درخت سه برابر هزینه های آن است. چه این درخت در حیاط منزل شما کاشته شود یا در سطح شهر و در پوشش جنگلی و اصلی ترین منفعت کاشت درخت هم در کاهش هزینه انرژی و افزایش ارزش ملک است.»

مطالعات نشان داده است یک درخت بیست ساله مزیتی معادل ۹۶ دلار برای سلامت جامعه دارد در حالیکه برای نگهداری آن سالانه هزینه ای معادل ۳۶ دلار صرف می شود. برایند این اعداد نشان دهنده مزیت اقتصادی ۶۰ دلاری هر درخت در سال است.

طبق این مطالعه هر ۱۰۰ درخت سالم  که در حیاط خانه ها کاشته می شوند در طول ۴۰ سال مزیتی معادل ۳۶۴ هزار دلار ایجاد می کنند در حالیکه هزینه نگهداری و مراقبت از انها طی این ۴۰ سال برابر با ۹۲ هزار دلار است و در صورتی که این ۱۰۰ درخت در مکان عمومی مانند پارک یا جنگل باشند طی ۴۰ سال منفعتی برابر با ۳۸۰ هزار دلار و هزینه ای برابر با ۱۴۸ هزار دلار خواهند داشت و سود خالص حاصل از نگهداری این پوشش درختی در فضای عمومی برابر با ۲۳۲ هزار دلار است.

سودآوری اقتصادی پروسه کاشت درخت در دنیا
مطالعات نشان داده است هر ۱۰۰ درخت سالانه ۱۳۹ هزار گالن از آبهای سطحی را جذب می کنند.درختانی که در مناطق مناسب کاشته شده باشند می توانند هزینه های سرمایش در فصل تابستان را تا ۵۶ درصد کاهش دهند و دمای هوای محیط را تا ۳ درجه تنزل دهند.

از طرف دیگر کاشت درختان همیشه سبز در مناطق سردسیر می تواند هزینه گرمایش خانه ها در فصل سرد سال را تا ۳ درصد کاهش دهد. کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش به معنای کاهش نیاز به مصرف انرژی های فسیلی برای متعادل کردم هوای محیط و کاهش انتشار کربن است. از طرف دیگر از نظر اقتصادی هم منافع زیادی را به خانوارها و اقتصاد کشور می رساند.

 مطالعات انجام شده توسط دولت امریکا نشان می دهد در مناطق تجاری سر سبز که پوشش درختها زیاد است، تمایل برای خرید در مردم ۱۲ درصد بیشتر از جاهای دیگر است. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که سطح بالای پوشش درختی در یک منطقه باعث افزایش قیمت ملک در آن منطقه می شود و این تفاوت قیمت تا اندازه ای است که گزارشهایی از بالاتر بودن قیمت ملک در این مناطق تا سقف ۱۰ درصد نسبت به دیگر مناطق  با موقعیت نسبتا مشابه ولی پوشش کمتر درخت ارایه شده است.

منافع اجتماعی کاشت درخت
دولت امریکا اخیرا مطالعه ای در مورد منافع و هزینه های کاشت درخت انجام داده است که اطلاعات آن در نتیجه مطالعه سی ساله در این حوزه به دست آمده است. بر طبق این گزارش هر ۱۰۰ درخت می تواند ۵۳ تن از گاز دی اکسید کربن موجود در محیط زیست و ۴۳۰ پوند از دیگر آلاینده های موجود در هوا را از بین ببرد و ارتقای سطح سلامت جامعه کمک کند.از طرف دیگر مطالعات نشان داده است در مناطقی از شهرها که پوشش گیاهی وسیع تر است و شمار درختها بیشتر است، امنیت بیشتری وجود دارد و سطح خشونت خانگی هم پایین تر است. افرادی که در این مناطق زندگی می کنند هم در خشونت ها و جرایم اجتماعی مشارکت کمتری دارند.

کد خبر: ۶۲٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha