۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
لزوم تغییر الگوی کشت/ بازده کشاورزی کرمان افزایش یابد
استاندار کرمان:

لزوم تغییر الگوی کشت/ بازده کشاورزی کرمان افزایش یابد

کرمان- استاندار کرمان تغییر الگوی کشت در کشاورزی استان را لازم دانست و گفت: کشاورزان با اجرای طرح‌های پایلوت الگوی کشت می‌توانند با انرژی و کار کمتر، سود بیشتری را به دست آورند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، علی زینی‌وند استاندار کرمان ۳ دی ماه در دیدارِ معاونان وزیر جهاد کشاورزی؛ تحقیقات و پژوهش را از مهم ترین بخش‌های دخیل در امر کشاورزی و تولید محصول دانست و گفت: در استان کرمان علاوه بر دو مرکز تحقیقاتی کشاورزی، دانشگاه‌های کرمان و جیرفت و رفسنجان و نیروی انسانی و پژوهشی و علمی قوی حضور دارند که می‌توانند در پیوند با مراکز تحقیقاتی کار کنند.

وی بیان داشت: استان کرمان در حوزه کشاورزی اقدامات فراوانی داشته است اما با این وجود در بخش تغییر الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و غیره نیز جای کار وجود دارد.

استاندار کرمان عنوان کرد: سطح زیر کشت، میزان آب مصرفی و نیروی انسانی که اکنون در بخش کشاورزی استان کرمان هزینه و به کار گرفته می‌شود با تولید، ثروت و درآمد همخوانی ندارد و در حقیقت بازده کشاورزی ما پایین است.

زینی‌وند به خشک شدن سالانه هکتارها اراضی پسته در استان اشاره و بیان داشت: در برخی از محصولات کشاورزی با وجود کاهش سطح زیرکشت اما هیچ تغییری در میزان محصول تولیدی نداشتیم که دلیل بر ورود دانش و تحقیقات در این بخش است.

استاندار کرمان، تغییر الگوی کشت  در کشاورزی استان را لازم دانست و گفت: کشت سنتی در زندگی بسیاری از کشاورزان پیوند خورده است، اما باید این آگاهی و اطمینان را به کشاورزان بدهیم که می‌توانند با انرژی و کار کمتر، سود بیشتری را با تغییر الگوهای کشت به دست آورند.

زینی‌وند تاکید کرد: کشاورزی سنتی ما با اجرای طرح‌های پایلوت الگوی کشت می‌تواند به اطمینان خاطر در تولید محصول برسد.

استاندار کرمان با بیان اینکه توجه به تحقیقات در بخش کشاورزی استان ضروری است، ادامه داد: تاکید ما بر اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی است و در این راستا برای ایجاد ساختار، تقویت و ریل‌گذاری برای آینده آماده‌ایم.

زینی‌وند به تصویب سند سازگاری با کم‌آبی استان کرمان اشاره کرد و آن را در راستای رونق کشاورزی استان دانست و افزود: بر اساس این سند می‌خواهیم صرفه‌جویی در آب را با تغییر الگوی کشت و در نتیجه سودآوری و تولید ثروت بیشتر ایجاد کنیم.

استاندار کرمان ابراز داشت: کرمان استان کم‌آبی است و باید با آب سازگاری ایجاد کرد، نحوه کشت را تغییر داد و برداشت از سفره‌های زیرزمینی را مدیریت کرد.

وی به پیشنهادات کلیدی استان کرمان در سند سازگاری با کم‌آبی اشاره کرد و افزود: ما به دنبال منافع کشاورزان هستیم و در این سند نیز پیشنهاد داده‌ایم که اول باید فواید تغییر الگوی کشت برای کشاورز مشخص شود.

تحقیقات باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرند
کامبیز بازرگان معاون وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار عنوان کرد: استان کرمان در حوزه باغبانی مزیت نسبی برای کشور دارد، تناژ محصولات زراعی در کشور بیشتر از محصولات باغبانی است، اما محصولات باغبانی با توجه به جایگاه صادراتی و ارزش افزوده، مزیت نسبی ویژه ای برای کشور دارند.

وی به فعالیت ۹ هزار نفر در مجموعه تحقیقات کاربردی وزارت جهاد کشاورزی اشاره داشت و گفت: ۲۰ موسسه تحقیقاتی و ۳۴ مرکز تحقیقات استانی در کشور فعالیت دارند و دو مرکز تحقیقاتی استان کرمان جزو واحدهای فعال کشوری هستند و پژوهشکده‌های پسته و خرمای استان نیز مرجع پاسخگویی در سطح کشور هستند.  

بازرگان تاکید کرد که مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی باید پیشرو و چراغ راه باشد، بیان داشت: به دلیل نوع کار وابستگی ما به امکانات و تجهیزات و اراضی است و همگرایی در تخصص‌ها را مهمترین راهکار بهبود وضعیت صادرات دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تحقیقات باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرند.

وی به شعبه موسسه تحقیقات سرم‌سازی رازی در مشهد، شیراز، اهواز، کرمان اشاره داشت و گفت: ۸۰ درصد واکسن‌های دام و طیور و بخشی از واکسن‌های انسانی در این مجموعه تولید می‌شود که گنجینه‌ای برای کشور هستند.

کد خبر: ۶۲٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha