۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
رونق کشت کلزا در استان ایلام| کشاورزان همچنان چشم انتظار کارخانه روغن کِشی هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق کشت کلزا در استان ایلام| کشاورزان همچنان چشم انتظار کارخانه روغن کِشی هستند

ایلام- هر ساله کشت دانه روغنی کلزا در بین کشاورزان استان ایلام رونق بیشتری می گیرد، در این بین مطالبه اصلی کشاورزان استان ایجاد صنایع تبدیلی مثل احداث کارخانه روغن کِشی برای کشت بیشتر این محصول است.

بازار؛ گروه استان ها: کلزا گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدل رشد می کند و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

کلزا یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود، روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

در سال های اخیر کشت این دانه روغنی در بسیاری از مناطق استان ایلام رونق گرفته و امسال هم طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان کشت این محصول در استان افزایش یافته است.

رتبه سوم استان ایلام در تولید دانه روغنی کلزا در کشور
استان استان ایلام یکی از مناطق مهم کشور در زمینه تولید دانه‌های روغنی کلزا است به طوری که بر اساس گفته مسئولان مربوط در سال زراعی جاری ۱۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت این محصول اختصاص داده شده است و پیش‌بینی می‌شود از این میزان بیش از ۲۶ هزار تن کلزا برداشت شود که این امر باعث شده است استان ایلام در سال زراعی جاری رتبه سوم کشور را در کشت دانه روغنی کلزا به خود اختصاص دهد.

شهرستان دهلران با تولید ۷۰ درصد از کلزای کشت شده در استان ایلام به عنوان قطب اصلی تولید این محصول در این منطقه است

شهرستان دهلران با تولید ۷۰ درصد از کلزای کشت شده در استان ایلام به عنوان قطب اصلی تولید این محصول در این منطقه است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در مورد آخرین وضعیت کشت کلزا در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام زیر کشت کلزا رفته است.

محمد علی اقدسی عنوان کرد: برای حمایت از کشت کلزا در استان ایلام، امسال پنج هزار هکتار از اراضی کشت شده کلزا در استان در قالب کشاورزی قراردادی و با تضمین خرید با قیمت پنح درصد بالاتر از نرخ تضمینی و نیز تأمین بخشی از هزینه‌های کاشت از سوی شرکت طرف قرارداد صورت گرفته است.

باید به این نکته اشاره داشت که رفع مشکل صنایع تبدیلی کلزا یکی از مطالبات کشاورزان در این زمینه است که متاسفانه این مطالبه از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است.

نبود صنایع تبدیلی در قطب اصلی تولید کلزای استان
یکی از کشاورزان دهلرانی در گفت و گو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه کلزا یکی از مهمترین محصولات تولید شده در این شهرستان است، گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی ممکن است کشاورزان در آینده دیگر تمایل چندانی برای ادامه کشت دانه روغنی کلزا نداشته باشند که این امر باعث کاهش تولید این محصول در منطقه خواهد شد.

مسعود عزیری با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به اشتغال زایی و درآمد زایی در برخی مناطق از جمله دهلران منجر شود، افزود: متاسفانه مسئولان مربوط  این مهم را با جدیت دنبال نمی کنند.

وی ادامه داد: از مسئولان ارشد استان تقاضا می کنیم برای توسعه کشت محصول کلزا که یکی از دانه های روغنی  مهم است، ایجاد  صنایع  تبدیلی کلزا را در اولویت پروژه های کشاورزی قرار دهند.

احداث ۲ کارخانه روغن کشی در شهرستان های ایلام و دهلران
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه دانه روغنی کلزا با داشتن بیش از ۴۰ درصد روغن با کیفیت یکی از محصولات مهم در کشور است، گفت: کشت دانه روغنی کلزا یکی از زراعت های عمده در استان ایلام است و خوشبختانه  این امر سهم مهمی در توسعه محصولات کشاورزی را دارد.

پیگیری های به عمل آمده  در سال های گذشته توسط مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خوشبختانه مقدمات کار ایجاد صنایع تبدیلی در استان فراهم شده است

حشمت زرین جوب با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در استان می توانند سهم  به سزایی در توسعه استان ایلام داشته باشند، گفت: با پیگیری های به عمل آمده  در سال های گذشته توسط مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خوشبختانه مقدمات کار ایجاد صنایع تبدیلی در استان فراهم شده و احداث ۲ کارخانه روغن کشی در شهرستان های ایلام و دهلران در دستور کار قرار گرفته است.

مقدمات ساخت کارخانه روغن کشی در دهلران
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شهرستان دهلران یکی از تولیدکنندگان برتر سالانه دانه روغنی  کلزا در استان ایلام است، گفت: هر ساله با کشت حدود ۱۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا بیش از ۹ هزار تن  از این دانه روغنی برداشت می شود.

علی غلامی افزود: نیاز است برای رونق بیشتر کشت این محصول، تسهیلاتی هرچند اندک در اختیار کشاورزان دهلرانی قرار گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به میزان بالای تولید سالانه دانه روغنی کلزا مسئولان  اقداماتی را در زمینه تاسیس کارخانه صنایع تبدیلی و روغن کشی کلزا  انجام داده اند که خوشبختانه این مهم در حال پیگیری جدی است.

وی افزود: در این رابطه زمین مورد نیاز این طرح  واگذاری شده و با خرید وسایل مورد نیاز، طرح در حال پیشرفت است.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران در پایان گفت: امیدواریم هرچ زودتر این طرح  به پایان برسد و با افتتاح آن  شاهد رونق بیشتر کشاورزی و کشت کلزا در منطقه باشیم.

با توجه به نیاز کشور به روغن، رونق کشت کلزا  و ایجاد کارخانه روغنی کشی در استان ایلام می تواند علاوه بر تامین نیازهای کشور، باعث اشتغال و رونق کشاورزی شود.

با توجه به اراضی مستعد کشاورزی استان ایلام به خصوص در شهرستان مهران و دهلران، تغییر الگوی کشت به سمت کلزا نیاز به حمایت جدی مسئولان از کشت این محصول دارد.

کد خبر: ۶۲٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha