۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
 سهم ناچیز مازندران از حمل و نقل ارزان دریایی
بازار گزارش می‌دهد؛

سهم ناچیز مازندران از حمل و نقل ارزان دریایی

ساری- درحالی بیش از ۹۰ درصد تجارت جهان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد که سهم مازندران در این بخش ناچیز و اندک است.

 بازار؛ گروه استان ها: وجود سه بندر بزرگ و فعال از جمله بزرگترین بندر نسل سوم کشور در امیرآباد، نوشهر وفرودنکنار هم نتوانست سهم مازندران را از حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی به نسبت دیگر مناطق ارتقاء بخشد.

در حال حاضر سالانه پنج تا شش هزار تن کالا در بنادر مازندران تخلیه و بارگیری می شود اما ظرفیت بنادر استان بیش از این میزان است و باید ریشه عدم اقبال تجار و سرمایه گذاران برای بهره گیری از حمل و نقل دریایی را در خشکی و فراساحل جستجو کرد.

پایین بودن حجم کالاهای صادراتی استان از یک سو و ناآشنایی به مزایای حمل و نقل دریایی از سوی دیگر از جمله عواملی است که سبب شده تا بیشتر بار ترانزیت کالا روی دوش جاده ها در مازندران باشد.

دریا ارزانترین شیوه حمل و نقل بین المللی است
محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه بندر در استان در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر فعال است، ادامه داد: زمینه واردات و صادرات در این بنادر به دلیل وجود حوضچه های پهلوگیری کشتی های فعال دردریای خزر فراهم است و دریا ارزانترین شیوه حمل و نقل بین المللی به شمار می رود.

وی با اظهار اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت در کشور از طریق دریا انجام می شود، گفت: سالانه پنج تا شش هزار تن تخلیه و بارگیری کالا در مازندران صورت می گیرد.

وی با عنوان اینکه سه سال تلاش کردیم کشتی های رو رو را راه اندازی  تا ازظرفیت حمل و نقل ترکیبی دریا، هوایی و جاده ای بهره گیریم، گفت: اخیرا به دلیل سیاست های اعمال شده زمینه برای فعال شدن کشتی های رو رو و هلدینگ کانتینرهای ایرانی به سمت مرزها فراهم شده است.

انزان پور یادآور شد: اولین سفر حمل ونقل رورو در بندر امیرآباد فراهم شده است اما هنوز رانندگان و کامیونداران با این مسیر سازگار و آشنا نیستند و برای تسهیل کار تخفیف ۸۰ درصدی درنظر گرفتیم.

اولین سفر حمل ونقل رورو در بندر امیرآباد فراهم شده است اما هنوز رانندگان و کامیونداران با این مسیر سازگار و آشنا نیستند و برای تسهیل کار تخفیف ۸۰ درصدی درنظر گرفتیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اظهار اینکه اولین سفر کشتی رورو در بنادر مازندران انجام شده است، افزود: برای خریدکشتی رورو ایرانی برنامه ریزی شده است و صادرات از طریق این کشتی ها به صرفه تر خواهد بود.

حجم پایین کالاهای صادراتی مازندران از جمله مسائلی است که سبب شده تا تجار و بازرگانان رغبتی برای بهره گیری از حمل و نقل دریایی برای صادرات و روانه شدن به بازارهای آن سوی مرزها نداشته باشند.

حجم محصولات صادراتی در مازندران پایین است
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش خصوصی وظیفه برندسازی درست در زمینه صادرات مرکبات دارد، مهمترین مانع را برای عدم بهره گیری از حمل ونقل دریایی، پایین بودن حجم محصولات صادراتی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه رغبت تجار برای صادرات کم شده است، تعهدات ارزی را از جمله موانع بیان کرد و افزود: همچنین صادرکننده اگر تعهدی را داده باید انجام شود و پیشنهادی را اتاق ایران به وزارت صمت داده است و معتقدیم حوزه های کشاورزی باید معاف از تعهدات ارزی باشد.

وی با عنوان اینکه به بخشنامه ها به درستی عمل نشده است، اظهار داشت: دولت باید در زمینه مشوق های صادراتی تدبیری به خرج دهد.

مهاجر با بیان اینکه صادرات را می توان در مقابل واردات انجام داد و این مسئله در گذشته ممکن نبود، یادآور شد: ظرفیت تولید مرکبات در استان بیش از ۲.۵ میلیون تن است و هرچه کیفیت بالایی محصول داشته باشد، صادرات رشد خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: در حال حاضر خرید و فروش مرکبات در باغات انجام می شود و باید سورتینگ داران به سمت خرید و صادرات پیش بروند و اکنون این چرخه به هم خورده است.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر در تامین کالا مشکل نداریم اما چون کالاهای ما در مقیاس کوچک بوده و قابلیت صادرات با حمل ونقل کشتی رو رو ندارد.

مهاجر با عنوان اینکه در حال حاضر خریداران عراقی، آذربایجانی و روسی از باغداران خرید می کنند، گفت: این کار از جهتی سبب رضایتمندی و سود باغداران می شود وباید واسطه هایی که باغداران آسیب می رسانند را جمع آوری می کنیم.

 امسال بیش از ۵۲۸ هزار تن از مازندران به خارج صادر شد که مقادیر قابل توجه و بیش از این آمار ثبت شده از طریق حمل ونقل جاده به استان های دیگر و دیگر مرزها ارسال شده که در سامانه گمرک استان ثبت نشده است.

کالاهای مازندران روانه ۳۳ کشور جهان شد
علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تحریم و شییوع کروناو تاثیر آن در صادرات گفت: این درحالی است در ماه های شهریور ما آبان ماه شاهد افت صادرات هستیم اما از آذر شاهد جبران افت بوده ایم.

وی با عنوان اینکه اگر زنجیره های صادراتی متصل نباشند، دستورالعمل ها و بخشنامه ها را در فرایند صادرات موثر دانست و گفت: طی هشت ماه امسال حدود ۵۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۴ میلیون دلار صادر شده که به ۳۳ کشور جهان از جمله روسیه، عراق و غیره ۳۴ قلم کالا صادر شده است.

وی یادآور شد: برای توسعه صادرات همدلی همه سازمان ها را طلب می کند زیرا چند محصول اصلی داریم اما این محصولات شامل مرکبات، گل و گیاه و کیوی بیشتر از طریق دیگر استان ها صادر می شود.

یوسفی منش بالابودن نرخ کرایه حمل، کمبود وسایل نقلیه مناسب را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: باید برای رفع این مشکلات دستگاه های متولی برنامه ریزی کنیم.

سه بندر در مازندران فعالیت دارد که بهره گیری از ظرفیت تجارت دریایی و حمل ونقل در این بخش می تواند هزینه های مضاعف ناشی از صادرات کالا را کاهش دهد و ترویج حمل و نقل دریایی نیازمند ارائه برنامه های مدون و تامین زیرساخت های مناسب است.

کد خبر: ۶۲٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha