۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
دوئل مرغ و تخم مرغ در بازار؛ نگرانی مردم از افزایش روزانه قیمت‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

دوئل مرغ و تخم مرغ در بازار؛ نگرانی مردم از افزایش روزانه قیمت‌ها

اردبیل- گرانی کلیدواژه نام آشنای این روزها شهروندان است؛ بطوریکه دست روی هر محصولی بخواهید بگذارید باید منتظر باشید تا فروشنده قیمت جدیدی را برای فروش آن بگوید.

مهرداد محمدی؛ بازار: گرانی کلیدواژه نام آشنای این روزها شهروندان اردبیلی است؛ بطوریکه دست روی هر محصولی بخواهید بگذارید باید منتظر باشید تا فروشنده قیمت جدیدی را برای فروش آن بگوید.

حالا این گرانی در اجناسی مانند مرغ و تخم مرغ که به نیاز روزه مردم تبدیل شده است شرایط سخت تری را نیز رقم می زند. مرغ و تخم مرغی که هر روز یکی گوی سبقت را در گرانی از دیگری می رباید و این دوئل همچنان ادامه دارد.

البته قیمت مرغ بعد از افزایش بی رویه، در روزهای گذشته به ثبات نسبی رسیده و قیمت از کیلویی ۳۲ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تنزل پیدا کرده است.

البته مرغ در برخی مرغ فروشی ها کیلویی ۲۳ هزار تومان هم به فروش می رسد که این مسئله نیازمند نظارت است.

وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اصلا خوب نیست
علی سهرابی شهروند اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار گلایه از وضعیت بازار گفت: مردم شرایط سختی را سپری می کنند. وضعیت اقتصادی_معیشتی شان اصلا خوب نیست.

او می گوید: شاید گرانی برخی کالا و اجناس که به عنوان نیاز ثانوی مردم هست چندان تاثیری بر زندگی مردم نگذارد ولی گران شدن اقلام مورد نیاز و مایحتاج عمومی شرایط را سخت می کند.

سهرابی ادامه می دهد: الان قیمت تخم مرغ به کلیویی ۲۱ هزار تومان هم رسیده و اگر واقع بینانه نگاه کنیم قیمت مصوب مرغ هم نشان دهنده گران شدن این محصول است.

وی به قیمت مرغ اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئولان دم از کاهش قیمت می زنند اما واقعیت این است که قیمت مرغ به کیلو ۱۸ هزار تومان بود و به ۳۵ هزار تومان رسید. الان قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شده؛ در واقع قیمت نسبت به ۱۸ هزارتومان، ۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ و تخم مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ است
در این خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با تاکید بر تامین مرغ مورد نیاز در استان گفت: مرغ به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در فروشگاه‌های اردبیل عرضه می‌شود و کمبودی در تامین نیاز بازار وجود ندارد.

صادقی به خبرنگار بازار گفت: جهاد کشاورزی با تامین نهاده‌های مرغداری‌ها سعی می‌کند تا نسبت به خرید و عرضه گوشت سفید اقدام کند که این روند با جوجه‌ریزی انجام شده در ماه‌های آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: واحدهای عرضه کننده گوشت مرغ حق افزایش قیمت خودسرانه را ندارند و ضرورت دارد با نظارت و بازرسی‌هایی که انجام می‌شود قیمت مصوب مورد پایش قرار گرفته و تخلفات احتمالی ثبت شود.

صادقی در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ هم اظهار کرد: در روزهای گذشته با افزایش قیمت تخم مرغ در بازار تا ۲۴ هزار تومان روبه‌رو بودیم که این افزایش قیمت با ورود بسته‌های جدید تخم مرغ به ۱۹ هزار تومان کاهش یافته ولی همچنان انتظار می‌رود این قیمت تعدیل شود.

وی قیمت مصوب تخم مرغ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت اظهار کرد: با افزایش فعالیت واحدهای تخم‌گذار و همچنین تأمین نهاده‌های آنها امیدواریم در روزهای آینده با همکاری جهاد کشاورزی شاهد کاهش قیمت تخم مرغ در بازار باشیم که در این زمینه جلسه هماهنگی نیز برگزار شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل از ورود تخم مرغ‌های جدید به شبکه توزیع برای تعادل‌بخشی به قیمت بازار خبر داد و تصریح کرد:‌ امیدواریم با اشبا بازار و شرایط متناسب در عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تعدیل شده و کمبودها نیز رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: چنان که مردم بالاتر از قیمت مصوب مرغ و تخم مرغ خریداری کنند حتما اطلاعات فروشگاه‌ها را به سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند تا با موارد گران‌فروشی و عرضه خارج از شبکه به جد برخورد شود.

صادقی اضافه کرد: هر چند عده‌ای سودجو تلاش می‌کنند تا با به هم زدن قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار، سود هنگفتی را به جیب بزنند اما ضرورت دارد همه مردم با در نظر گرفتن قیمت مصوب، کالاهای خود را اعم از مرغ و تخم مرغ تهیه کرده و بالاترین از این نرخ هرگونه عرضه را به سامانه تعزیرات حکومتی و یا سازمان صمت اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل ادامه داد: به اندازه کافی نهاده‌ها تأمین شده و جهاد کشاورزی قرار است با تأمین آن به تعدیل قیمت بازار کمک کند.

در حال حاضر وضعیت باثباتی را شاهد هستیم
در همین رابطه خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهادکشاورزی اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان اردبیل با تولید چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت سفید و مرغ مازاد تولید خود را به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و حتی گیلان صادر می‌کند که این امر زمینه تعادل‌بخشی بازار گوشت سفید را نیز فراهم کرده است.

وی تصریح کرد:‌ ‌با توجه به کاهش جوجه‌ریزی در سایر استان‌ها، ‌ما با نوساناتی در بازار گوشت سفید روبه‌رو بودیم که با تدبیر مناسب و توزیع مرغ مورد نیاز و تثبیت قیمت انجام شده، وضعیت باثباتی را در حال حاضر شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به تثبیت قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ در بازار اشاره کرد و افزود: ما در استان اردبیل ۵۰۲ واحد مرغداری صنعتی داریم که توان تولید آنها مشخص و معلوم است.

نیکشاد گفت:‌ بخش عمده‌ای از این واحدها تولید خود را به صورت روزانه روانه بازار مصرف می‌کنند به طوریکه دو هزار و ۶۰۰ تن نیاز استان به گوشت سفید است در حالی که تولید ما دو برابر این رقم است.

حال در این بین باتوجه به ثبات نسبی در بازار مرغ، شهروندان انتظار دارند، دیگر اقلام همچون تخم مرغ و سایر اقلامی که به عنوان نیاز ضروری مردم مطرح می شود، ارزان شود.

در این میان باتوجه به اظهارنظرهای مسئولان مبنی بر قیمت گذاری مصوب برای اجناس و لزوم همراهی مردم در گزارش تخلفات و گرانفروشی ها، انتظار می رود شهروندان نیز همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر: ۶۲٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha