۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
بیت کوین مرز ۳۰ هزار دلاری را در می‌نوردد| بی توجهی بانک مرکزی به قانونمند کردن معاملات ارز دیجیتال
پیش بینی «بازار» از نوسان قیمتی ارزهای مجازی؛

بیت کوین مرز ۳۰ هزار دلاری را در می‌نوردد| بی توجهی بانک مرکزی به قانونمند کردن معاملات ارز دیجیتال

رضایی صدرآبادی کارشناس فضای مجازی و رمز ارزها، می گوید با توجه به شکسته شدن سد مقاومت قیمت بیت کوین از کانال ۲۲ هزار دلار، راه رشد قیمت این ارز دیجیتال باز بوده و رسیدن قیمت آن تا پایان سال به ۳۰ هزار دلار دور از ذهن نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: روند افزایشی قیمت بیت کوین از اوایل سپتامبر شروع شد در آن زمان قیمت هر بیت کوین کمتر از ۱۰ هزار دلار بود. در چنین شرایطی بود که رشد قیمت این نوع ارز مجازی همواره تداوم یافت. خبرگزاری بازار ۱۱ دیماه گذشته در گزارشی با تیتر «قیمت بیت کوین به ۳۰ هزار دلار می رسد! » از پیش بینی رشد قیمت این کالا در آینده نزدیک خبر داد و پیش بینی کرد؛ در صورت شکسته شدن سد مقاومت قیمت بیت کوین و عبور نرخ این کالا از ۱۹ هزار دلار، قیمت آن به ۳۰ هزار دلار هم می رسد و سود بالای ۷۰ درصدی را نصیب معامله گران آن می کند. اکنون و پس از گذشت ۲۲ روز از این موضوع قیمت بیت کوین بیش از ۴ هزاردلار رشد کرده است و همچنان در حال رکورد زنی است تا به قله ۳۰ هزار دلار نزدیک شود. حال از آنجایی که کارشناسان خبره بازار ارزهای دیجیتال پیش بینی می کنند، چنانچه بیت کوین سد مقاومت ۲۲ هزار دلار را بشکند بی تردید رسیدن به قیمت ۳۰ هزار دلار و بیشتر از آن دور از انتظار نیست، بنابراین باید منتظر بود و دید که در هفته ها و ماههای آینده قیمت بیت کوین به چه رقمی می رسد.

بازار داغ معاملات ارزهای دیجیتال در فضای مجازی
بررسی ها حاکی است، بازارسرمایه گذاری بر روی ارزهای مجازی این روزها داغ است و مشتریان پروپا قرص آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند چرا که ورود به این نوع سرمایه گذاری مدرنیزه ای با هیجانی خاص همراه است. البته کارشناسان فضای مجازی و رمز و ارزهای معتقدند؛ با توجه به تغییر و تحول نظام پولی در دنیا، نحوه سرمایه گذاری و ورود به بازارها نیز اکنون دچار تغییر شده و فضای مجازی تا حدودی جایگزین بازارهای فیزیکی و سنتی شده است.

حال که سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها یا به عبارتی ارز دیجیتال دنیا را فرا گرفته است اما در ایران با وجود ورود خیلی ها  به این بازار مجازی ولی مسئولان بانک مرکزی، مجلس، وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای مرتبط نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت بود و برای قانونمند کردن آن پا پیش نمی گذارند.

سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها یا به عبارتی ارز دیجیتال دنیا را فرا گرفته است اما در ایران با وجود ورود خیلی ها  به این بازار مجازی ولی مسئولان بانک مرکزی، مجلس، وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای مرتبط نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت بود و برای قانونمند کردن آن پا پیش نمی گذارند

از قافله پیشرفت نباید عقب بمانیم
محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس خبره رمز ارزها و فضای مجازی در گفتگو یا «بازار» درباره اینکه چرا در ایران توجه ای خاص به قانونمند کردن فعالیت معاملات در فضای مجازی با چارچوبی درست نمی شود، گفت: در پی ایجاد تحولات الکترونیکی در دنیای مجازی، تغییرات بنیادی نیز در نظام پولی جهان بوجود آمد و این موضوع اکنون در حال قوام و انسجام است. با این وجود در دنیای مدرن تکنولوژی نباید از قافله پیشرفت ها عقب ماند.

وی با بیان اینکه اکنون بخشی از فعالیت های اقتصادی در دنیا بخصوص سرمایه گذاری بر روی رمز ارزها در بستر فضای مجازی انجام و در حال گسترش است، گفت: در ایران معاملات در فضای مجازی در حال انجام است اما قوانین و مقررات خاصی در این زمینه وجود ندارد. به طور مثال بانک مرکزی در اسفند ماه سال ۹۷ پیش نویس سبد الزامات و ضوابط ارزهای مجازی را منتشر کرد اما پس از آن هیچ اقدام جدیدی به عمل نیاورد تا این قانون همچنان مسکوت  باقی بماند.

در ایران معاملات در فضای مجازی در حال انجام است اما قوانین و مقررات خاصی در این زمینه وجود ندارد. به طور مثال بانک مرکزی در اسفند ماه سال ۹۷ پیش نویس سبد الزامات و ضوابط ارزهای مجازی را منتشر کرد اما پس از آن هیچ اقدام جدیدی به عمل نیاورد تا این قانون همچنان مسکوت  باقی بماند

ضرورت توجه به تولید رمز ارز و ورود به سرمایه گذاری در بخش ارزهای دیجیتال
رضایی تصریح کرد: بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی متاسفانه قانون پولی کشور را متناسب با قوانین جدید همراه با تحولات مدرن دنیا به روز نمی کنند. این موضوع باعث می شود تا به جای پیشرفت همراه و همتراز با دنیا در بخش های مختلف،   قوانین پولی، بانکی و ... فعالیت ها همچنان در کشور سنتی و فرسوده باقی بمانند.

وی به موضوع چگونگی استخراج رمز ارزها در کشور اشاره کرد و افزود: در این بخش بازیگران زیادی ایفای نقش می کنند به طور مثال صاحبان استخرها(مزارع)، صرافی ها، دارندگان ابزار تولید رمز ارز، ارایه دهندگان دالت کیسه پولهای الکترونیکی، دولت ها، شرکت های بخش خصوصی و اعتباردهندگان، سری افراد یا گروه هایی هستند که در تولید رمز ارز و یا فعالیت در این بخش دخیل بوده و نقش بسزایی در ایجاد نظام پولی جدید دنیا دارند.

این کارشناس رمز ارز، اعتبار ارز دیجیتال در دنیای مجازی را معتبر عنوان کرد و افزود: زمانی که شرکت آمریکایی «ماکروسافت» حاضر است در قبال ارایه نرم افزاری که تولید می کند نظیر word)  به جای دلار، تلاش می کند تا بیت کوین دریافت کند، بنابراین نباید نسبت به کارایی و ارزش این پول جدید وفعالیت آن در کشور بی تفاوت بود.

مردم باید مطالبه گر پیشرفت کشور همراه با پیشرفت جهانی شوند
رضایی خاطرنشان کرد: توجه به تولید دستگاه های استخراج رمز ارزها (ماینر)، اختراع کیف پول، توسعه صرافی ها و ... اهدافی راهبری است تا بتوان در این مسیر به خوبی گام برداشت چرا که بهره گیری از نظام پولی جدید و استفاده از آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی دولت باید دستگاههای نظارتی خود را در این بخش قوی کند و مردم نیز از مراجع قانونگذار و اجرایی مطالبه گر قانونی شدن فعالیت در این بخش شوند. چرا که بانک مرکزی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و حتی مجلس شورای اسلامی توجه ای به این موضوع ندارند.

توجه به تولید دستگاه های استخراج رمز ارزها (ماینر)، اختراع کیف پول، توسعه صرافی ها و ... اهدافی راهبری است تا بتوان در این مسیر به خوبی گام برداشت چرا که بهره گیری از نظام پولی جدید و استفاده از آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.   دولت باید دستگاههای نظارتی خود را در این بخش قوی کند و مردم نیز از مراجع قانونگذار و اجرایی مطالبه گر قانونی شدن فعالیت در این بخش شوند

بی انگیزگی دولتمردان به اهمیت ارزهای دیجیتال
وی اضافه کرد: استخراج رمز ارزها در ایران فرصت مناسبی است تا قانونگذاری دراین زمینه ایجاد شود. اما همچنان در بحث ارز ملی، کیف پول، و قانونمند کردن معاملات مجازی هیچ نهادی هنوز وارد عمل نشده است. البته موضوع شیوع کرونا و آشفتگی بازار سرمایه و ... باعث شده است تا بانک مرکزی برای قانونی کردن معاملات رمز ارزها فرصت را از دست بدهد. از طرفی با توجه به مسن بودن بدنه دولت و کم توجهی آنها به بحث رمز ارزها و پولهای مجازی متاسفانه این موضوع مهم در اولویت قرار نگرفته است در حالی که باید کشور با تحولات و پیشرفتهای دیجیتالی دنیا پیش برود.

این کارشناس خبره رمز ارز گفت: معاملات بیت کوین اکنون در دنیا و در فضای مجازی داغ بوده چرا که دنیا این پول را به رسمیت شناخته است. خیلی ها توانسته اند از این طریق سودهای هنگفتی را به جیب بزنند. از طرفی با توجه به شکسته شدن سد مقاومت قیمت بیت کوین از کانال ۲۲ هزار دلار، راه رشد قیمت این ارز دیجیتال باز بوده و تا پایان سال قیمت هر بیت کوین به ۳۰ هزار دلار هم دور از ذهن نیست. این در حالی است که پیش بینی می شود قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش ارزش دلار جهانی و نیز کسری بودجه آمریکا تا ۶ ماه آینده به بیش از ۳۵ هزار دلار هم برسد.  

بیت کویت ۲۳ هزار و ۴۳۷ دلار شد
بنا به این گزارش، قیمت بیت کوین اکنون و تا لحظه تهیه این گزارش ۲۳ هزار و ۴۳۷ دلار شده است، این در حالی است که قیمت آن در روز یکشنبه رکورد زد و به ۲۴۲۹۸.۰۴ دلار رسید ولی نگرانی درمورد تآثیرات اقتصادی شیوع سریع کرونا در انگلیس باعت شد ارزش آن ۶ درصد کاهش یابد. ارتباط بیت‌کوین با سرمایه‌های سنتی بی‌ثبات است. عملکرد اخیر این ارز مجازی نشان می‌دهد بیت ‌کوین در دوره‌هایی با تحولات بازار ارتباط داشته و در مواقعی بدون توجه به آن عمل کرده است.

کد خبر: ۶۲٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معین IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      0 0
      اگه مثل استخراج بیت کوین می خوان قانون گذاری کنن,قانونی نذارن بهتره